Industriële zware eiken tafel.

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
leuk ontwerp! strak uitgevoerd. Hiermee heb je zeker iets unieks en eigens in huis.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Zo, dat is een fraai ontwerp met die H-balk.....erg gaaf gedaan.

kun je die verbinding tussen hout en staal nog iets meer toelichten? Ik snap het nog niet helemaal.

Die stuk draaadeind steek je in een uitgeboord gat op de kopse kant van het tafelblad neem ik aan.

Maar hoe doe je dat nou met die "volgplaat"? Die las je aan het profiel vast en vanonder druk je daar bouten in die zich vastschroeven in het blad?

Of zit die volgplaat vast aan het hout? Want dan snap ik de montage nog niet helemaal.


Dank jullie wel.....wat het geheel weegt...... de poten wegen 34 per stuk....blad uuuhh schatting 75 kg.
wat betreft evt omkiepen....no worry's hahaha staat als een kluis.....
Montage van het blad werd gevraagd hij rust op 2 lippen die in de IPE gelast zijn,en word stabiel vastgezet dmv een m10 draadeind wat in het blad schuift en in de onderkant van het blad heb ik een gat gefreesd waardoor ik hem mbv aan dikke volgplaat en een zelfborgende m10 moer vast kan draaien....Bekijk bijlage 14226Bekijk bijlage 14227
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
@Maarten.....idd de 'strip'zit aan de IPE gelast en word vanonder vastgeschroefd met 3 schroeven 4.5x45 dus dat zit zo vast als een huis,de draadeinden zijn voor nog meer stabiliteit maar zijn eigg niet meer nodig.....die komen uit in een door mij uitgefreesd gat onder in de tafel en daar zet ik een grote volgplaat(Revet) en draai het geheel vast met een m10 zelfborgende moer.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
@Maarten.....idd de 'strip'zit aan de IPE gelast en word vanonder vastgeschroefd met 3 schroeven 4.5x45 dus dat zit zo vast als een huis,de draadeinden zijn voor nog meer stabiliteit maar zijn eigg niet meer nodig.....

De massa van het blad zorgt dat elke stoot tegen de tafel harder aankomt dan een lichter blad.
Deze kracht komt zijdelings op de schroeven. En die zijn toch vooral gemaakt voor trekkracht.
De drie schroeven zitten nu misschien nog lekker strak, maar na een tijdje kunnen ze wat gaan wijken en zal er steeds meer beweging in komen.
Het draadeind zorgt nu voor extra sterkte in de dwars richting.
Hiermee blijft het goed strak vastzitten.
Af en toe zul je waarschijnlijk de moer op het draadeind weer wat aan moeten draaien.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Gave tafel! Zonde van de zwart geverfde poten, het had net een perfecte roestlaag die alleen een blanke lag laag nodig had.
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
De massa van het blad zorgt dat elke stoot tegen de tafel harder aankomt dan een lichter blad.
Deze kracht komt zijdelings op de schroeven. En die zijn toch vooral gemaakt voor trekkracht.
De drie schroeven zitten nu misschien nog lekker strak, maar na een tijdje kunnen ze wat gaan wijken en zal er steeds meer beweging in komen.
Het draadeind zorgt nu voor extra sterkte in de dwars richting.
Hiermee blijft het goed strak vastzitten.
Af en toe zul je waarschijnlijk de moer op het draadeind weer wat aan moeten draaien.

Vandaar de zelfborgende moeren ook.......
 

WR1944

Oud hout
Misschien ben ik een beetje traag van begrip maar als ik het juist geinterpreteerd heb worden de poten op dezelfde manier vastgezet aan het blad als de zijplanken aan de einden van een bed. Het draadeind gaat in een gat dat in het kopse hout geboord is en een steunring en (zelfborgende) moer worden via een gat vanaf de onderkant haaks op het draadeind op dat draadeind gedraaid. Om de ring en moer en een sleutel te kunnen manoevreren dien je wel een vrij ruim gat te maken.

Het is wel een erg massieve tafel geworden. Komt het in een omgeving met veel robuuste zaken?
 
Laatst bewerkt:

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
@ WR1944,geeft niks we zijn hier allemaal om van elkaar te leren toch?? zoals je het beschrijft klopt t eigg wel.....aan de onderzijde heb ik een gat van 3cmx5xm gefreesd waardoor ik de volgplaat(revet) en moer met kleine slagen vast kan draaien......
En nee helaas nog geen 'vaste'eigg woonstek ivm scheiding......woon al een hele poos in een te koop staande huurwoning dusssss.

Maar ideeën genoeg kep mn materiaal lijst voor mn salon tafel al klaar liggen.....als jullie het leuk vinden zal ik het hier wederom met foto's plaatsen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Vandaar de zelfborgende moeren ook.......

Ondanks die zelfborgende moeren zal er na verloop van tijd wat speling komen.
Door bewegingen zal het hout achter de moer (met ring?) wat indeuken.
Ook zal het hout door luchtvochtigheid wat gaan werken, en daarmee ontstaat er ook wat speling.
Maar op deze manier heb je een perfecte oplossing waarmee je steeds de speling weer kan weghalen door de moeren aan te draaien.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
mooie constructie hoor, ik kan robuusthout en metaal wel waarderen. De manier van monteren is ook netjes gedaan.

Persoonlijk vind ik de M10 bout wel wat magertjes tov de overige maten. Zeker aangezien deze op zich best nog wel lang is en daardoor in verhouding best wel grote krachten op de lasnaat te verwerken zal krijgen bij bewegingen. Was een M14 groter geen optie geweest?
Juist door het robuuste zou een draadeind van M20 oid ook mooi geweest zijn als je die niet gelast had maar gewoon door de stalen balk had laten gaan waardoor er een dikke moer zichtbaar zou zijn geweest.


Wat het hout betreft ben ik wel nieuwsgierig naar eventueel werken van het hout dat word tegengehouden door de stalen balk.
 

iewke71

Nieuw lid
28 feb 2014
15
0
mooie constructie hoor, ik kan robuusthout en metaal wel waarderen. De manier van monteren is ook netjes gedaan.

Persoonlijk vind ik de M10 bout wel wat magertjes tov de overige maten. Zeker aangezien deze op zich best nog wel lang is en daardoor in verhouding best wel grote krachten op de lasnaat te verwerken zal krijgen bij bewegingen. Was een M14 groter geen optie geweest?
Juist door het robuuste zou een draadeind van M20 oid ook mooi geweest zijn als je die niet gelast had maar gewoon door de stalen balk had laten gaan waardoor er een dikke moer zichtbaar zou zijn geweest.


Wat het hout betreft ben ik wel nieuwsgierig naar eventueel werken van het hout dat word tegengehouden door de stalen balk.

hij beweegt helemaal niks maar eigg kan hij dat ook niet door de strippen zeg maar.......en idd door de IPE was ook een mogelijkheid geweest.....wie weet next time...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Die bout is volledig verdekt gemaakt dus de verhouding doet er niet zoveel toe lijkt mij.

qua sterkte is een M10 (4.6) ruim voldoende en je hoeft ook niet zoveel hout weg te halen voor de verbinding
bij een m20 is de bout uiteraard sterker maar omdat je een groter gat moet maken om de moer er op te draaien en de randafstanden voor een dergelijke grote bout eigenlijk veel te klein zijn
kan de verbinding per saldo nog wel eens minder robust zijn dan met een m10 bout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.