Stukjes hout onder messen VVD bank Kity.

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Rob, dan is het niet voldoende voor jou. Er gaat 65mm onderdoor. Dat hulpstuk monteren gaat heel snel. Aanslag voor de vlakbank losnemen, hulpstuk erop schuiven en twee klemboutjes aandraaien. Aandrijving? Die zit er niet op, ellebogenstoom is de aandrijving voor het hout door de vandikte :D
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Geen AANDRIJVING? Moet je het dan ZELF DOEN? Je bedoeld DUWEN? ;)

Jammer, 65mm is echt te weinig. Voorlopig kan ik met het vandiktedeel van de Kity uit de voeten, dus haast heeft het niet. Ik zit toch (weer) te overwegen om zo'n kleine nieuwe aan te schaffen, de 8" uitvoering. Een 20cm breed is voldoende voor mij, als het breder moet zoek ik wel iemand met een echte vlak-en vandikte bank. Ik hoor er redelijk goede verhalen over, maar ik ben toch ook weer een beetje bang dat die jetsers van 100x175 die ik er door moet duwen te veel van zo'n beestje vragen.

Tijd voor de grote nadenk.....

Morgen nog foto's van de huidige stand van de messen.

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
Hallo Rob,

het is nu wel duidelijk geworden wat er in het verleden met dat machientje gebeurt is. Er is bij een draaiende machine een mes uit de schaafas komen schuiven en dat heeft de tafels een stukje ingekort met alle gevolgen van dien. Die beide tafels en de as hebben een flinke oplawaai gehad met enige vervorming als eindresultaat. Die boutjes in de schaafas zullen ook wel flink op hun donder gehad hebben, toch die bij dat ene mes. Bij dit type schaafassen is dat geen zeldzaamheid overigens, het gebeurd(e) wel eens meer, botte messen en hard hout geven fiks wat trillingen door.

Bij professionele machines is een dergelijk gebeuren goed voor een total löss, dat zal hier wel niet anders zijn. Jammer maar helaas, ik zou dat ding voor geen haar meer vertrouwen.

Mvg,

André
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De boutjes had ik voorzichtigheidshalve vervangen :D

Maar je hebt gelijk, ik had nog even de hoop dat ik het vandiktedeel zou durven gebruiken, maar ik schrijf hem af. De motor is nog verkoopbaar, dat dan weer wel ;) Op zoek naar een andere bank, dat is ook wel weer leuk!

Bedankt voor de adviezen!

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.