Stukjes hout onder messen VVD bank Kity.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De afgelopen tijd op mijn dooie gemak een oude Kity 634 vlak- en van dikte bank opgeknapt (nee, geen foto's, sorry, weer vergeten :eek: ) Uit elkaar gehaald, wat nieuw draad moeten tappen links en rechts, nieuw tandwieltje, dat soort dingen. Nou loopt het gekke ding weer als een tierelier, maar er gaan stukjes hout tussen de messen en het drukdeel zitten. Met drukdeel bedoel ik het metalen deel wat bovenop de messen zit en waar de bouten doorheen lopen die de messen vast trekken.

Als ik de messen er op zet en de bouten vastdraai zitten ze keurig strak tegen de rol en tegen het drukdeel, maar na één stukje hout (hard of zacht, geen verschil) zitten er in het midden dus schilfers die het mes iets van de rol af drukken met onnauwkeurigheid ten gevolge omdat de messen dus een fractie bol staan. Niet zo heel spannend, maar ik benader liever perfectie.

Bouten vaster draaien, dat heb ik afgeleerd ;) , heeft geen zin. Messen onderling verwisselt met het idee van "je weet maar nooit", helpt ook niet. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Groet, Rob.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vooropgesteld heb ik geen ervaring met dit soort machines maar zo aan je verhaal te horen lijkt het net op een verkeerd afgestelde of geslepen keerbeitel van een handschaaf. Zijn de messen en dat wat je noemt drukdeel of misschien het bed waar de messen liggen absoluut vlak ? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat dit alleen maar gebeurd wanneer er bij het aandraaien van de boutjes, je de messen iets bol trekt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Nope. Alles vlak, slijphoek is goed, messen zijn nieuw. De messen liggen ook vlak, boutjes worden ook aangedraaid van binnen naar buiten. Kans op vervorming is nihil. Ook niet zichtbaar/meetbaar TOT er hout onder zit :mad:

Ergerlijk....

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hier foto's van as en mes:

as kity.jpg


as kity 2.jpg

Op de twee foto's hierboven is te zien hoe het mes opsteekt en hoe de bevestiging is. De beschadigingen aan de tafel geven aan hoe het beestje mishandeld is, maar kunnen mi niets met het probleem te maken hebben?

mes kity 2.jpg

mes kity.jpg

Op deze foto's is te zie hoe stukjes hout zich onder de messen nestelen. Ze zitten, als ik de messen herplaats, helemaal netjes tegen de rol aan, het hout duwt ze dus echt een stukje van de rol af.

Het schaafbeeld, overigens, is op zich wel mooi, keurig glad zonder slag. Met een stalen rij dwars over de geschaafde delen zie je net een heel kleine holling,volgens mij omdat de messen net even bol lopen door het hout er onder. Aan de andere kant, dan zou dat bij beide messen PRECIES dezelfde afwijking moeten zijn, anders zou je wel iets van machineslag moeten zien denk ik. Kortom, I'm confused, zoals de Duitsers zeggen.

Ik zal vast wel ergens overheen kijken, hoor graag jullie mening!

Groet, Rob.
 
A

Athanor

Guest
Naar mijn beleving steken de messen wel ver buiten de draaicirkel van de schaafas. Dan krijg je een grotere hefboomwerking t.o.v. het bevestigingspunt waar de boutjes het mes tegen de as aandrukken. Zijn het wel passende messen voor de Kity? Heb je de tafels daardoor ook niet vrij hoog moeten afstellen? Op mijn Hammer en mijn vorige Robland liggen de messen veel meer in de draaicirkel van de as. Is dit een richting voor probleemoplossing?


Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Het achterblad staat al in zijn laagste stand, verder zakken kan niet. Ik heb net nog even gekeken of de as wel origineel is, dat de messen door een as met een te kleine diameter te ver uitstaken, maar het is de originele as.

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
STOP, dit is een levensbedreigende situatie!!!!!!!! Zo te zien hebben de messen zich al minstens éénmaal uit de schaafas gewerkt tijdens het draaien en een ferme hap uit de tafels genomen.

De messen zijn te hoog voor de as, of anders zitten die dingen veel te hoog in de as, normaal gezien is de vrijloop van de snede op de buitendiameter van de as iets van 0,5 - 0,7mm!!!!!!!! Nu heb je een enorme hefboomwerking op een krakkemikkige schaafasconfiguratie. Er zit namelijk geen zwaluwstaartvormige keerbeitel met drukbouten gemonteerd, maar de messen worden geklemd met een schelp en aangetrokken door bouten belast op trek. Dit laatste is een te mijden situatie, omdat hier altijd de kans aanwezig is dat de messen zich loswerken en kunnen gelanceerd worden richting operator, prettig is anders.

Bij een schaafas met zwaluwstaartvormige keerbeitels en drukbouten kan dit nooit gebeuren, de middelpuntvliedende kracht geeft hier een bijkomende klemming.

Ik zou die messen er direct uithalen, één en ander eens grondig nameten en de schelpen goed controleren op vervormingen, het zou me niet verbazen als deze laatste wat getorst of verbogen mochten zijn. Controleer die dingen eens op een vlakke tafel. Tracht ook een handleiding te vinden met de in te stellen waarden voor de schaafmessen, elke fabrikant heeft zo zijn eigen cijfers.


Mvg,

André
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb hier totaal geen verstand van dus als het onzin is vergeef mij !!!
Je kan toch met een latje controleren hoeveel deze meegenomen/getransporteerd wordt met de schaafbeitel ...... als ik het goed begrepen heb is dat iets van 2mm als het meer is dan staan de messen toch te hoog .
Als ik zit te koeterwalen heb ik niets gezegd he !

Zie zojuist dat Touh al gerageerd heeft dus vergeet mijn beidrage
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@André: Dat is gelukkig niet het geval, de vorige eigenaar heeft het ding laten draaien met verkeerd afgestelde messen.(veel te hoog ingezet en vervolgens de tafels gesteld en zonder controleren aangezet. Van pure schrik heeft hij het ding aan mij verkocht :) ) Hierdoor zijn er inderdaad wat stukken afgebroken en ook een deel keurig netjes recht afgeschaafd.

De messen zijn nieuw en van het goede formaat, geschikt voor deze machine. De schelpen (dank voor de term) zijn recht, voordat ik het ding in elkaar zette heb ik dat gecontroleerd op het bed van mijn draaibank, de delen van de as waar de messen op liggen zijn ook recht want sluiten volledig aan op de schelpen. De constructie heeft ruim dertig jaar gewerkt zoals we hem zien, ik kan me niet voorstellen dat de messen losschieten. Ze zitten met vijf bouten M6 vast op de as, echt loeivast.

De messen kunnen, zoals al eerder gezegd, ook nog een stuk dieper gezet worden, ik heb daar ongeveer 8mm ruimte. Maar ja, zet ik ze dieper, dan schaaf ik niet mee gezien de niet verder zakkende achtertafel.... Enige mogelijkheid is om die tafel te voorzien van een aantal nieuwe bevestigingsgaten en hem wat lager weer vast te bouten.

Voorlopig zal ik het machientje toch niet inzetten, ga eerst nog eens alles goed nakijken (beter drie keer te vaak dan een keer te weinig).

Groet, Rob.

Brainwave: zou de as zelf te laag kunnen zitten? Hij is er uit geweest en kan kan er m.i. maar op één manier in..... Hm.. Dat eerst maar even goed checken. Ik hou jullie op de hoogte, dank voor de adviezen tot nu toe.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Renew: Geen totale onzin: de messen moeten net zo hoog staan als de achterste tafel. Met de voorste tafel, die hoger en lager gezet kan worden, bepaal je hoe sterk de afname is. Bij dit bankje is dat maximaal 2 mm. Bij het afstellen van de messen ga je dus uit van de achterste tafel. ik doe dat met een stukje perspex en een sterke magneet. Perspex leg ik op de tafel, magneet er op, die trekt het mes tegen het perspex. Mes vastzetten en met de hand ronddraaien, als het perspex niet beschadigd en het plaatje in zijn geheel vlak op zowel tafel als messen ligt is de afstelling goed.

Probleem hier is dat ik, om de hoogte van de achterste tafel te evenaren met de messen, ik de messen erg ver uit de as moet laten steken waardoor er stukjes hout in klem komen te zitten waardoor de messen licht bol gaan staan.

Groet, Rob.
 

tuoh

Oud hout
.......................

De constructie heeft ruim dertig jaar gewerkt zoals we hem zien, ik kan me niet voorstellen dat de messen losschieten. Ze zitten met vijf bouten M6 vast op de as, echt loeivast
.................................


Brainwave: zou de as zelf te laag kunnen zitten? Hij is er uit geweest en kan kan er m.i. maar op één manier in..... Hm.. Dat eerst maar even goed checken. Ik hou jullie op de hoogte, dank voor de adviezen tot nu toe.

De machine kan wel 30 jaar oud zijn, maar met de huidige instelling van de schaafmessen zal geen 30 jaar gewerkt zijn, dat kan gewoon niet. Er is iets serieus mis met de machine.

Mvg,

André
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat ben ik met je eens André. Ik bedoel dat de constructie in de basis gewoon wel goed moet zijn. Zoals gezegd, ik ga de machine niet gebruiken voor ik snap wat er mis is. Ben wel eigenwijs, maar niet zo erg dat ik jouw advies niet ter harte neem ;)

De as, overigens, zit goed, weer iets uitgesloten. Mijn aandacht gaat nu uit naar de veer die de achterste tafel open houd bij gebruik van het vandikte-deel van de machine. Deze is helemaal opeen geperst, waardoor de uiterste stand van die tafel is bereikt. Het lijkt me niet de originele veer te zijn, ook al omdat er erg veel kracht voor nodig is om de tafel weer naar beneden te krijgen, dat viel me bij het monteren van de tafel al op maar ik zocht er niet meteen wat achter. Die veer zit op een asje dat vast zit aan het frame, de tafel is dmv twee beugels aan het asje bevestigd. Tussen die bevestigingen zit een zware veer. Onder aan het asje zit schroefdraad waarop een moer M8. Door die moer vaster of losser te draaien gaat de tafel omhoog of omlaag. Omdat de veer te dik of gewoon te lang is kan de tafel niet verder naar beneden. Een dunnere/kortere veer zou voldoende ruimte moeten geven om de tafel lager te kunnen zetten dan nu mogelijk is, waardoor ook de messen weer lager op de as gezet kunnen worden. Dit zou best wel eens het euvel kunnen zijn....

Eerst even eten (gebraden kippetje uit de oven met gesmoorde groenten en een stokbroodje :p Koken is ook een hobby) en dan eens op zoek naar een andere veer......

Wordt vervolgd, wederom dank voor de bemoeienissen!

Groet, Rob.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Lijkt mij ook! Dus alle signalen om e.e.a. eens goed uit te zoeken!

Succes en ik ben benieuwd.

Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
En inderdaad, dat was het. De veer is niet de originele, hij is te lang. Twee wikkels te lang, om precies te zijn. Je kan zien dat iemand deze veer aangepast heeft voor deze machine, de sporen van de gebruikte tang zijn duidelijk te zien en de gebogen uiteinden zijn niet gelijk aan elkaar. Stom, dit had ik moeten zien bij het reviseren van de machine :eek: Ik doe dit tenslotte niet voor de eerste keer :mad:

Als ik twee wikkels aftrek krijg ik voldoende ruimte om de achterste tafel op gelijke hoogte te zetten met de messenas terwijl er nog voldoende ruimte op de veer zit om daadwerkelijk te veren. Dat zou dus ruim voldoende moeten zijn. Hoewel ik veren in alle soorten en maten in voorraad heb zit er natuurlijk net weer niks bij wat past. Morgen eens op mijn gemakje kijken of ik de huidige veer aan durf te passen, maar ervaring leert dat zoiets niet makkelijk is. Als het niet lukt, dan wachten op maandag en op verenjacht!

Zoals het er nu uitziet kunnen de messen keurig met de lage kant van de vouw gelijk liggen met de as. Dat lijkt me wel zoals het bedoeld is. Ik zal nog een paar foto's posten van het resultaat, dan merk ik aan het commentaar wel of ik het ding veilig kan gebruiken. Vooralsnog ziet het er uit dat het voor elkaar gaat komen.

Groet, Rob.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Goed.... Het was dus de veer. Die heb ik aangepast, weinig moeite, achtertafel kan nu lager waardoor de messen ook een stuk lager in de as gezet kunnen worden. Gedaan, testje, leek prima. Maar....

Tijdens een testje vlakken bleek het testbalkje niet mooi recht gevlakt, er zat een "knik" in. Eerste wat door mijn hoofd schoot was dat de afstellig van de tafels onderling niet goed was, dat gecontroleerd en tot de nare conclusie gekomen dat de aanvoertafel getordeerd is :mad: "Malheur van niet geringe omvang" zou mijn favoriete stripheld zeggen. Met vulringetjes, tegen beter weten in, geprobeerd het wat rechter te krijgen maar helaas..... Vandikte doet het goed, dat dan weer wel, hoewel controle na een paar testruns toch weer houtchips onder de messen lieten zien. Ik zal nog foto's laten zien van de huidige plaatsing van de messen, volgens mij zitten ze goed maar ik hoor dat graag ook even bevestigd :eek:

Veel geleerd vandaag. Buiten een paar nieuwe woorden ook weer eens gewezen op de bittere noodzaak om vóór een renovatie een paar cruciale zaken te controleren :D

Enfin, dat wordt sparen voor een andere bank. Moet een kleintje zijn ivm de beschikbare ruimte en dan ook nog betaalbaar. Marktplaats maar weer afschuimen.

Groet, Rob.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
... Enfin, dat wordt sparen voor een andere bank. Moet een kleintje zijn ivm de beschikbare ruimte en dan ook nog betaalbaar. Marktplaats maar weer afschuimen...
Wat dacht je van deze?
Is volgens mij een Inca 'Abrichthöbelmaschine 343.132'.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Hm... Zou een optie kunnen zijn. Karel,welke hoogte kan daar doorheen? Ik heb minimaal 120mm nodig in de vandikte. Is het monteren van dat hulpstuk niet erg bewerkelijk of valt dat mee? Ik neem aan dat het hulpstuk vanaf de zijkant aangedreven wordt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.