Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Question Stukjes hout onder messen VVD bank Kity.

De afgelopen tijd op mijn dooie gemak een oude Kity 634 vlak- en van dikte bank opgeknapt (nee, geen foto's, sorry, weer vergeten ) Uit elkaar gehaald, wat nieuw draad moeten tappen links en rechts, nieuw tandwieltje, dat soort dingen. Nou loopt het gekke ding weer als een tierelier, maar er gaan stukjes hout tussen de messen en het drukdeel zitten. Met drukdeel bedoel ik het metalen deel wat bovenop de messen zit en waar de bouten doorheen lopen die de messen vast trekken.

Als ik de messen er op zet en de bouten vastdraai zitten ze keurig strak tegen de rol en tegen het drukdeel, maar na één stukje hout (hard of zacht, geen verschil) zitten er in het midden dus schilfers die het mes iets van de rol af drukken met onnauwkeurigheid ten gevolge omdat de messen dus een fractie bol staan. Niet zo heel spannend, maar ik benader liever perfectie.

Bouten vaster draaien, dat heb ik afgeleerd , heeft geen zin. Messen onderling verwisselt met het idee van "je weet maar nooit", helpt ook niet. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Vooropgesteld heb ik geen ervaring met dit soort machines maar zo aan je verhaal te horen lijkt het net op een verkeerd afgestelde of geslepen keerbeitel van een handschaaf. Zijn de messen en dat wat je noemt drukdeel of misschien het bed waar de messen liggen absoluut vlak ? Ik kan me namelijk zo voorstellen dat dit alleen maar gebeurd wanneer er bij het aandraaien van de boutjes, je de messen iets bol trekt.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Nope. Alles vlak, slijphoek is goed, messen zijn nieuw. De messen liggen ook vlak, boutjes worden ook aangedraaid van binnen naar buiten. Kans op vervorming is nihil. Ook niet zichtbaar/meetbaar TOT er hout onder zit

Ergerlijk....

Groet, Rob.

Post eens een foto van de schaafas, een beeld zegt meer dan duidend woorden. Blijkbaar zitten die messen vast met bouten belast op trek????

Mvg,

André

Hier foto's van as en mes:

as kity.jpg

as kity 2.jpg

Op de twee foto's hierboven is te zien hoe het mes opsteekt en hoe de bevestiging is. De beschadigingen aan de tafel geven aan hoe het beestje mishandeld is, maar kunnen mi niets met het probleem te maken hebben?

mes kity 2.jpg

mes kity.jpg

Op deze foto's is te zie hoe stukjes hout zich onder de messen nestelen. Ze zitten, als ik de messen herplaats, helemaal netjes tegen de rol aan, het hout duwt ze dus echt een stukje van de rol af.

Het schaafbeeld, overigens, is op zich wel mooi, keurig glad zonder slag. Met een stalen rij dwars over de geschaafde delen zie je net een heel kleine holling,volgens mij omdat de messen net even bol lopen door het hout er onder. Aan de andere kant, dan zou dat bij beide messen PRECIES dezelfde afwijking moeten zijn, anders zou je wel iets van machineslag moeten zien denk ik. Kortom, I'm confused, zoals de Duitsers zeggen.

Ik zal vast wel ergens overheen kijken, hoor graag jullie mening!

Groet, Rob.

Athanor
    Guest
    Naar mijn beleving steken de messen wel ver buiten de draaicirkel van de schaafas. Dan krijg je een grotere hefboomwerking t.o.v. het bevestigingspunt waar de boutjes het mes tegen de as aandrukken. Zijn het wel passende messen voor de Kity? Heb je de tafels daardoor ook niet vrij hoog moeten afstellen? Op mijn Hammer en mijn vorige Robland liggen de messen veel meer in de draaicirkel van de as. Is dit een richting voor probleemoplossing?

Fons

Is het achterblad verstelbaar? Zo ja dit omlaag zetten, mijn mening is gelijk aan die van fons, de beitels staan er te ver uit.
    sometimes you just need a bigger hammer

Het achterblad staat al in zijn laagste stand, verder zakken kan niet. Ik heb net nog even gekeken of de as wel origineel is, dat de messen door een as met een te kleine diameter te ver uitstaken, maar het is de originele as.

Groet, Rob.

STOP, dit is een levensbedreigende situatie!!!!!!!! Zo te zien hebben de messen zich al minstens éénmaal uit de schaafas gewerkt tijdens het draaien en een ferme hap uit de tafels genomen.

De messen zijn te hoog voor de as, of anders zitten die dingen veel te hoog in de as, normaal gezien is de vrijloop van de snede op de buitendiameter van de as iets van 0,5 - 0,7mm!!!!!!!! Nu heb je een enorme hefboomwerking op een krakkemikkige schaafasconfiguratie. Er zit namelijk geen zwaluwstaartvormige keerbeitel met drukbouten gemonteerd, maar de messen worden geklemd met een schelp en aangetrokken door bouten belast op trek. Dit laatste is een te mijden situatie, omdat hier altijd de kans aanwezig is dat de messen zich loswerken en kunnen gelanceerd worden richting operator, prettig is anders.

Bij een schaafas met zwaluwstaartvormige keerbeitels en drukbouten kan dit nooit gebeuren, de middelpuntvliedende kracht geeft hier een bijkomende klemming.

Ik zou die messen er direct uithalen, één en ander eens grondig nameten en de schelpen goed controleren op vervormingen, het zou me niet verbazen als deze laatste wat getorst of verbogen mochten zijn. Controleer die dingen eens op een vlakke tafel. Tracht ook een handleiding te vinden met de in te stellen waarden voor de schaafmessen, elke fabrikant heeft zo zijn eigen cijfers.

Mvg,

André

Heb hier totaal geen verstand van dus als het onzin is vergeef mij !!!
    Je kan toch met een latje controleren hoeveel deze meegenomen/getransporteerd wordt met de schaafbeitel ...... als ik het goed begrepen heb is dat iets van 2mm als het meer is dan staan de messen toch te hoog .
    Als ik zit te koeterwalen heb ik niets gezegd he !

Zie zojuist dat Touh al gerageerd heeft dus vergeet mijn beidrage
    Laatst gewijzigd door rendew; 01-03-14 om 17:18.

Forum Rechten