keuze tafel cirkelzaag

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Heren, (dames?),

welke tafelcirkelzaag moet ik aanschaffen??
Budget: 1000 euro
Benodigde bladdiameter: min 250
Heb geen krachtstroom, maar als dit echt zou moeten dan zal ik het overwegen aan te laten sluiten.
Werkzaamheden: Zagen van heel kleine hoeveelheden en kleine afmetingen hardhout voor de instrumentbouw, waarbij wel een zeer goede stabiliteit en precisie vereist is.
Nieuw of tweedehands?

Wat een beetje het probleem is volgens mij maar misschien heb ik het mis, is dat ik de precisie en zo van een grote machine nodig heb maar de afmeting van een kleintje voldoende zou zijn?
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Ha gengar,

Drie maanden geleden stond ik voor dezelfde keus als jij nu.
Hubert gaf me toen de tip om eens op de site van Axminster te kijken, die hadden toen 2 van hun machines in de aanbieding. Dat waren de aw12-bsb2 en de aw10-bsb2. Prijstechnisch zijn de cirkelzaagmachines in de UK heel aantrekkelijk voor ons.
Ik vond het een beetje link omdat ik die machines nergens in Nederland kon bekijken. Het blijft per slot van rekening best een hoop geld. De kity619 had ik eerst als favoriet, toen ik die bekeek bij Teygeler in Amsterdam viel die af, ik vond de roltafel niet stabiel genoeg. Om iets meer aan de weet te komen over de machines in de UK heb ik een posting geplaatst op een houtbewerkersforum in Engeland. Daar heb ik de ins en outs gevraagd over bepaalde zaagmachines die mijn interesse hadden, alsmede een poll over de cirkelzaagtafel van hun voorkeur. Ze konden kiezen tussen Sip, Axminster of een Record. Daarna wist ik heel wat meer. Ik heb gekozen voor de Axminster aw12-bsb2. Ook omdat ik op diverse engelse sites las dat Sip niet verkocht mag worden aan mensen uit Nederland. Verder ook omdat Axminster een aanbieding had en de zaagbladen van mijn oude cirkelzaagtafel ook op de Axminster gebruikt kunnen worden.
Het is wel een grote machine, inclusief de roltafel ongeveer 260 cm breed.
Ik ben er tevreden over. Hij is stabiel en precies. Dat waren mijn eisen met een nieuwe zaagtafel.
Het enigste puntje waar ik iets op aan te merken heb is de loep bij de langsgeleider, dat had beter gekund. Nu kan ik niet vreselijk nauwkeurig breedte afstellen, het liefst had ik dat digitaal gehad.
Mijn advies aan je is om rond te snuffelen op de sites van Engeland. Dan koop je voor 1000 euro veel meer kwaliteit dan in Nederland of Belgie voor die prijs.
Ik ben benieuwd wat je keus wordt.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
1000 euro is denk ik voor een goede tafelcirkelzaag niet een super ruim budget. Dwz als je een precisie zaag wilt kopen en geen bouwcirkelzaag.
Waarom heb je een 250mm blad nodig als je maar kleine afmetingen moet zagen? Wat is de minimale zaaghoogte die wilt/moet hebben?
En hoe groot en zwaar zijn de stukken hout die je moet zagen?
Ook belangrijk, hoeveel ruimte heb je? Kan hij op 1 plaats blijven staan, of moet je heb kunnen tillen om hem ergens op een schap te plaatsen?
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Hoi jongens, bedankt vast. Ik hoef maar heel kleine stukken hout te zagen, maar ik heb wel behoefte aan een zekere zaaghoogte, liefst wel 10cm of zo. Maar 8 cm wat bij een 250mm blad zo'n beetje max is wat ik heb begrepen zou ook voldoen. Ik zoek een stationaire machine, maar het werkvlak hoeft niet groot te zijn, omdat ik dus kleine stukken hout hanteer. Ik heb dus ook geen uitbouw/ telescoop arm en al dat soort dingen nodig. Ik werk met instrumenthout, denk aan palissander, mahonie, esdoorn, ebben, padouk, zebrano etc.
Kan ik niet beter tweedehands gaan??
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Heb je al eens aan een lintzaag gedacht?

Voordelen?

- Super in schulpen, wat minder in afkorten (laar het kan wel en nauwkeurig als het moet. Met wat hulp middelen) Maar aangezien je instrumenten bouwt is daar zeer weinig haaks vermoed ik. Is toch manueel paswerk?
- Maakt niet zo'n lawaai.
- Zaagbladen zijn niet zo duur als cirkelzaagbladen
- Je hebt veel minder houtverlies door de dunnere zaagsnede, bij duur hout kan dit zeker meespelen...
- Gebogen vormen gaat zonder probleem , kom je wel eens tegen bij instrumenten vermoed ik...., heb ooit gebogen vormen gezaagd op de cirkelzaag maar dat is toch schippperen.

Nadelen:
-je kan last hebben van drift, maar dit kan je zeker verhelpen. Er bestaan een paar goede boeken over hoe jeeen lintzaag perfect afstelt.
- Kleiner tafeloppervlak (heb ik opgelost door een afvoer tafel aan te bouwen)

Ik heb zelf een Hammer N4400, 4pk monofase(heb geen aandelen bij de firma) en die stond bij de laatste beursactie rond de 1100 euro(heb er zelf 1500 voor betaald).
Ik doe er al het schulpen op, zaag er zelf gekapte stammen op, vb notenhout van 30 dik. Dit gaat niet of moeilijk op een tafelzaag van het budget dat jij noemt. Want je wikt vooral hoge dunnen latten vermoed ik?

Je kan vaak oude gietijzeren voor veel minder kopen maar die wegen dan ook heel wat meer en er kan werk aan zijn: loopvlakken vervangen, lagers vervangen, motor op 380, die je moet vervangen.

Weet niet of het iets is?
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
Hoi Geert,

je hebt helemaal gelijk over de voordelen van een lintzaag. Daarom heb ik al enige tijd een Meber pro400 :)

Ik heb echter voor verschillende toepassingen ook een cirkelzaag nodig.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
I rest my case........dacht al dat er iets niet klopte, een instrumentenbouwer zonder lintzaag....

Heb je al eens gegoogeld op Joint Maker Pro? Is geen elektrische machine maar misschien kan het je helpen.

Wat wil je juist doen? Langszagen? Afkorten? Soort verbinding?
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
hmm, lastige vraag. Schulpen in principe voor het zagen van massieve stukken in kleinere. Bijvoorbeeld een stuk ebben en daar 'toetsen' uitzagen van 10cm bij 5cm bij 70cm lang. Waar ik de diameter voor nodig heb is bijvoorbeeld bij het zagen van een nek. Als je de hals van de gitaar voorstelt, wanneer deze nog gewone een rechthoekige blok is dan zaag je deze aan het einde onder een hoek van ca 15 graden door om het schuine stuk, de kop van de gitaar, te kunnen maken. Check: ECmsQWsFtiY[/MEDIA]]
... re=related

Hiervoor wil ik echter een cirkelzaag gebruiken zodat ik de snede meteen kan verlijmen. Ik wil ook zelf fineer (hele dikke, lees 1 a 2 mm) kunnen zagen van massief hout.
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
dat zijn inderdaad leuke machines. Zou je dat eerder doen dan een tweedehands 'professionele' machine?
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
191
38
Amsterdam
Zelf heb ik ook gekeken naar tweedehands professionele machines. Uiteindelijk toch besloten voor nieuw. Met tweedehands professioneel is het merendeel op krachtstroom, dat beperkte de keus behoorlijk want vond ik teveel gedoe. Ten tweede heb ik ook meegewogen dat met tweedehands professioneel je na de aankoop dingen kan tegenkomen als bijv. lagers die vervangen moeten worden etc.

Met vriendelijke groet,

Koos
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.