Wie weet welk hout dit is.

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Van Raymond kreeg ik deze verzameling schijven open haard hout. Ik heb er al flink mee gestookt. Maar welk soort hout is dit ??? het is heel erg taai, maar dat kan ook omdat het heel erg droog is.
IMG_1893.jpg
IMG_1894.jpg
IMG_1895.jpg
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Conifeer ?? ik weet het niet hoor. Her ruikt een beetje peperachtig in de verten. Er zit geen hars in of vettigheid. En het is keihard. Maar dat kan ook omdat het al een paar jaar droog lag.
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
de bast en takaanzet doen mij denken aan de conifeer of ceder, zoals men hierboven al noemt.
maar je zegt droog en hard, Gewone es?
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
de libanon ceder heeft gewoon hars en het is heel zeker geen es
hars is geeft bij slechte verbranding veeel brandstof rijke roet
waarmee je goed een schoorsteenbrand kunt voeden
maar niet iedere schoorsteen is kwetsbaar voor schoorsteenbrand
en een eenmaal hete kachel verbrand gouw goed
dus t kan wel, maar over het algemeen wordt het afgeraden.
nu stook ik zelf niet maar verkoop, vergeef een hoop en dan vang je een hoop op.

groeten frans
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Volgens mij is het hout van een watercypres of van een dennenboom,

Kan in een alles brander goed verstookt worden
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
vliegden lijkt me redelijk waarschijnlijk, zeker naaldhout. Zal flink branden en redelijk snel weg zijn. Ik zou er erg mee oppassen ivm aanslag in het roetkanaal
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
vliegden lijkt me redelijk waarschijnlijk, zeker naaldhout. Zal flink branden en redelijk snel weg zijn. Ik zou er erg mee oppassen ivm aanslag in het roetkanaal

Een vliegden is dacht ik een grove den (pinus sylvestris, de pijnboom) maar dan in zijn uppie, waardoor hij anders groeit dan de dennen in een kluitje. Het hout van de grove den is volgens mij wat we grenen noemen. De blokken met het grovere schors (tweede van boven) lijken inderdaad op een den. De andere blokken hebben iets cederachtigs, die zonder schors kan ik niet plaatsen.

Groet, Rob.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
je hebt gelijk Heckeman, Een vliegden is een door natuurlijke uitzaaiing verspreide grove den
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
De ietwat gladdere schorsdelen doen me denken aan Juniperus, maar om zo'n omvang te verkrijgen zou het toch al een behoorlijk oude boom moeten geweest zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.