Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Een probeerdoosje

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Een probeerdoosje

Vorig jaar is onze moerbeiboom omgezaagd. Van de stam en de dikste takken heb ik het hout in stukken van 30 tot 40 cm achtergehouden. Ik heb nog geen idee waarvoor ik het allemaal ga gebruiken. Voorlopig ligt het onder een dekzeil achter in de tuin. Zodra de sneeuw weg is en de temperatuur wat aangenamer wordt ga ik de dikste brokken klieven en proberen te drogen. Ik heb al een paar stukken in huis gehaald en laten drogen. Die stukken heb ik ook gekloofd en de bruikbaarste stukken enigszins gevlakt. Toen het hout naar mijn gevoel aardig droog was heb ik het vlak geschaafd en met de nieuwe vandiktebank op dikte gebracht. Als test besloot ik een klein doosje te maken.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      P1011688q.jpg
Bekeken:   539
Grootte:   77,8 KB
ID:        14103
    Een verzameling plankjes op dikte gebracht.

Naam:      P1011689q.jpg
Grootte:   93,0 KB
ID:        14104
    Nadat ik de globale maten van het doosje had bepaald aan de hand van het beschikbare hout heb ik alles op maat gezaagd.

Naam:      P1011690q.jpg
Bekeken:   536
Grootte:   70,6 KB
ID:        14105
    Er moesten zwaluwstaarten in komen. Dus als een speer naar Woodcraft en twee dovetail markers (1:6 en 1:8) gekocht. Maar alles was zo klein dat ik de buitenste lijntjes niet goed kon aftekenen. Dus van een stukje aluminium hoeklijn zelf maar een mal gemaakt met de schuine zijden naar buiten.

Naam:      P1011691q.jpg
Bekeken:   541
Grootte:   72,5 KB
ID:        14106
    Het is inderdaad priegelwerk en met mijn niet al te vaste hand is het resultaat vrij ribbelig.

Naam:      P1011692q.jpg
Bekeken:   540
Grootte:   93,8 KB
ID:        14107
    Vervolgens de afvalstukjes uit gehakt. Nog steeds flink gepriegel.

Naam:      P1011693q.jpg
Bekeken:   537
Grootte:   79,0 KB
ID:        14108
    Het aftekenen van de pennen. De truc met het blokje komt uit Fine Woodworking.

Naam:      P1011694q.jpg
Bekeken:   536
Grootte:   67,9 KB
ID:        14109

Naam:      P1011695q.jpg
Bekeken:   541
Grootte:   87,4 KB
ID:        14110
    De pennen zijn gestoken. Alles zit aardig haaks maar de zwaluwstaarten zijn niet erg strak. Mede door het dunne materiaal wordt elke afwijking flink uitvergroot.

Naam:      P1011702q.jpg
Bekeken:   540
Grootte:   88,4 KB
ID:        14111
    Met een 3 mm beitel en een geleiding had ik eerst een groefje gestoken. Met de router plane heb ik het verder verdiept.

Naam:      P1011703q.jpg
Grootte:   68,6 KB
ID:        14112
    De bodem en het deksel zijn van een groef rondom voorzien.

Na 10 foto's moet ik hieronder verder.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De bovenkant van de deksel kreeg een profieltje ingefreesd.

Er is iets mis gegaan met het uploaden vandaar het wat vreemde aanzicht.

Ik overweeg om het af te werken met Danish oil. Nu we toch aan het proberen zijn kan dit er ook nog wel bij.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails P1011706q.jpg   P1011707q.jpg   P1011709q.jpg  
    Laatst gewijzigd door WR1944; 27-02-14 om 16:52.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De bovenkant van de deksel kreeg een profieltje ingefreesd.

##### Er lijkt iets mis met het Internet, morgen verder ####

Als je verbindingen gelijmt zijn valt het meestal mee. Mooie grondschaaf ( routerplane) deze staat nog op mijn verlanglijstje. Dit is een leuke oefening. Hoe vaker je zwaluwstaarten maakt hoe makkelijker het gaat. Kijk een volgende keer eens naar andere verhoudingen voor je doosje. Ik vind de grootste staart niet de juiste verhouding hebben. Met dit laatste heb ik zelf ook vaak problemen. Succes.

Ik ben het met Wim eens: als er nog een pin tussen de twee huidige had gezeten, dan waren de verhoudingen beter geweest.

Leuk! Priegelwerk, daar hou ik van.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik heb inderdaad overwogen om een smallere staart er tussen te plaatsen maar op een proefstukje zat ik teveel op de vierkante millimeter te knoeien en zag het resultaat er niet uit. Daar heb je micro-chirurgie voor nodig.

Zodra de sneeuw uit de tuin is haal ik weer een paar stronken naar binnen om te drogen en ga ik kijken of ik meer doosjes kan maken. Maar dan wel meer machinaal en in een kleine serie productie.

Moerbeihout ziet er mooi uit en het werkt prettig als je maar geen hout treft dat te dicht aan de buitenkant heeft gezeten. Dat wordt bros en wat korrelig.

Tja en nu .................... >> TAADAAAAA Meubelmakerskistje I toch (eventueel gevolgd door II )

(blijf het proberen )

Leuk kistje van mooi hout (en nog uit eigen tuin ook, maakt het bijzonder)
    sometimes you just need a bigger hammer

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    Tja en nu .................... >> TAADAAAAA Meubelmakerskistje I toch (eventueel gevolgd door II )

(blijf het proberen )
    Zoals ik het begrepen heb is het de bedoeling om allerhande houtverbindingen in één project te krijgen. Omdat ik geen behoefte heb aan een dergelijke kist maar die verbindingen wel leuk vind om te doen wacht ik op een project waar ik het op los kan laten. Maar voorlopig hebben andere zaken voorrang. Vanmiddag ga ik de eerste stapel hout aanschaffen voor een bureau.

Forum Rechten