Goedkoop slijpen van beitels

Sellies

Actieve deelnemer
12 feb 2012
33
0
Elburg
Beste Beens,
Ik heb afgelopen week een blok diamantsteen korrel 200/300/400/600 gekocht bij een bekend Duits levensmiddelenbedrijf in nederland.
Vandaag mij laten informeren naar aanvullende slijp- wetstenen bij de houtbewerkers afdeling in Arnhem. Ik werd daar gewezen, en kreeg een demo van, Flexcut Gold wetpastakrijt. Ik was behoorlijk onder de indruk en ben met o.a. dat wetpastakrijt weer uit Arnhem vertrokken. Kijk voor een demo op youtube naar: http://www.youtube.com/watch?v=KeWFODQLEDo.
Ik ben wel benieuwd naar de mening van gebruikers op het forum.
Groet, Frans
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Bedankt voor jullie reacties!
@SamPonette: Ik ga hier ook eens kijken.

@Sellies: Ik had die diamantsteen ook gezien en dacht dat ik hier ergens had gelezen dat dat niet zo'n daverend succes was, maar goed, weet even niet meer waar dat stond.
Toevallig had ik dat filmpje net vanavond ook gezien. Ik ben ook benieuwd naar de meningen. Zou dat het enige zijn wat je nodig hebt? (wanneer je weinig eisen stelt)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Niet een goede start om met 'goedkoop' te beginnen :) Maar ik gebruik m'n beitels niet echt heel vaak en wil ze toch eens slijpen. Wat kan ik dat het beste kopen? Ik zag onderstaande aanbieding bij Baptist, is dat wat? Ben er nog totaal onervaren in.
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...diamantstenen-80x50mm-grof-fijn-en-super-fijn

Wat is goedkoop? Een set waterstenen van Knives and Tools kost wat mij betreft ook niet zo veel geld en daarvan weet ik zeker dat ze goed werken. Ik slijp al mijn keukenmessen er op (en houtbewerkingsgereedschap wordt derhalve op andere stenen geslepen - ik wil eea graag gescheiden houden ;-) )

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-slijppakket-driedelig.htm
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb de diamant blok van de Aldi € 7,-
slijphulp via het forum €20
Belgisch brok €10
Flexcut Gold wetpastakrijt €10
Totaal aan kosten €47
Het zal ongetwijfeld beter kunnen, maar je krijgt een heel goed werkbaar resultaat.
Kops eiken kan ik probleemloos steken.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Mijn slijp- en wetsysteem is tamelijk low-cost maar werkt prima, als volgt:

Grof slijpen (dus het opnieuw in vorm OF in een andere vorm slijpen) doe ik op een aangepaste bankslijpmachine met een witte steen. Aangepast in die zin dat ik een jig heb gebouwd voor beitels, gutsten en houtdraaibeitels. Op die machine zit ook een wiel met leer, maar dat gebruik ik eigenlijk alleen nog maar om mijn keukenmessen te wetten. Ik zal daar op korte termijn eens foto's en een beschrijving van plaatsen. Overigens slijp ik gewone rechte steekbeitels en schaafbeitels ook graag op mijn stationaire bandschuurmachine, korrel 240, gaat als een zonnetje! (Grof slijpen doe ik natuurlijk alleen als het echt nodig is, dus bij nieuwe beitels waar ik de juiste hoek in wil hebben of oude beitels die door veel slijpen en wetten een verkeerde vorm krijgen en bijgeslepen moeten worden).

Dan gaan de gereedschappen over diamantsteentjes 150-300-600, vervolgens gaan ze over de polijstschijf, die staat in een elektrische handboormachine die aan mijn werkbank hangt. Tijdens het werk haal ik ze regelmatig over de polijstschijf, ze blijven lang vlijmscherp. Meer behelst het niet. Na enige tijd zal je merken dat het hele slijpproces (drie steentjes en de schijf) heel weinig tijd vergt, zeker als je het regelmatig doet.

Vroeger gebruikte ik stenen tot korrel 2000, ging ook prima maar was veel meer gedoe en koste veel meer tijd. Bovendien waren de stenen veel duurder en tamelijk kwetsbaar, moesten ook regelmatig gevlakt worden, veel gedoe. Nu koop ik van tijd tot tijd een nieuw goedkoop diamantsteensetje en een nieuwe viltschijf.

Ik koop diamantsteentjes bij HBM, bevallen prima. Gebruik ze met dunne olie (paraffine olie). Laatste setje ging bij regelmatig gebruik twee jaar mee.

Diamantsteentjes nu voor heel weinig in de aanbieding: http://www.hbm-machines.com/product...pagina-2/hbm-diamant-wetstenen-in-houten-kist

Dit zijn de viltschijven die ik gebruik: http://www.hbm-machines.com/producten/zoeken/hbm-vilt-polijstschijven/ De opnamedoorns voor de schven zijn ook bij HBM verkrijgbaar. Nieuwe viltschijven voor ingebruikname eerst doordrenken met paraffineolie en voorzichtig uit laten draaien (om olie douche te voorkomen doe ik dat even in een emmer) Dan pas polijstpasta er op.

En dit is de polijstpasta: http://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/polijstpastas/hbm-polijstpastas Ik heb nu de zwarte, bevalt prima.

Al met al vind ik dit niet alleen de meest effectieve slijpmethode maar ook de goedkoopste!

Succes!!

Groet, Rob.

PS: de viltschijven rusten op een zelfgemaakte ronde steunschijf gemaakt uit een stukje hechthout. De opnamedoorn steekt door zowel steunschijf als viltschijf heen.
 
Laatst bewerkt:

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Weer bedankt voor de reacties!
@Rob, ik kan die opnamedoorn zo niet vinden bij HBM, heb je een linkje?
En heb je misschien een foto van je systeem met die viltschijf?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De link naar de opnamedoorn: http://www.hbm-machines.com/producten/polijsten/overigepolijst/hbm-6-mm-cilindrische-polijstdoorn

Je moet daar wel een andere (langere) schroef in zetten om de schijf EN de steunplaat er op te kunnen zetten, maar dat is verder geen probleem.

Foto's van het systeem (nou ja,systeem.....) :

SAM_2793.jpg

De schijf van onderen met de steunschijf.

SAM_2791.jpg

De boormachine met de steunschijf er in. Als je geen bevestigingsbeugel hebt kan je ook improviseren door aan het meestal meegeleverde handvat een langere bout te zetten (de bout die de kraag vastdraait) waar je dan weer een stuk hout aan vast zet, wat dan weer in een bankschroef geklemd zit.

SAM_2790.jpg

De viltschijf van boven. Je ziet dat er een stukje uit is, dat krijg je snel als je niet oplet! Voor gutsen (wetten binnenkant) kan je een ronde kant aan een viltschijf schuren trouwens, werkt goed!

Let op, je moet snijvlakken vlak op de schijf leggen! Dus precies zoals je hem op de diamant gewet hebt. Als je de hoek op de schijf groter maakt moet je al heel snel weer terug naar de diamant en maak je hem kleiner dan gebeurd er niks zinnigs, buiten een fraai gepolijst randje. Het systeem leent zich verder ook prima voor het polijsten van kleine metalen voorwerpen.

Ik heb dit ding altijd gebruiksklaar in mijn werkplaatsje hangen, heb er zelfs een tweedehands boormachine voor gekocht! Erg handig!

Even ere wie ere toekomt, ik heb dit idee van Joost Kramer, houtdraaier in Utrecht, http://www.houtdraaierijkramer.nl/

Voldoende zo?

Groet, Rob.

Aanvulling: Niet te veel druk uitoefenen. Lichte druk is voldoende, bij grotere gereedschappen (grote houtdraaigutsen bijvoorbeeld) is het gewicht van het gereedschap al voldoende. Verder opletten dat de scherpe hoeken van steekbeitels geen sporen trekken in de schijf!
 
Laatst bewerkt:

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Super, bedankt!
Ik heb de bestelling klaarstaan maar vraag me nu even af of het verstandig is om, gezien de prijs, meerdere wetstenen te bestellen? En zo'n polijstschijf, slijt die snel?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@Martijn: Toerental, had ik even moeten vermelden... Niet te snel :D Want A) dan vliegt de polijstpasta om je oren en B) de boel wordt te heet. Niet dat het staal dan blauw wordt, maar het begint onaangenaam te ruiken :( Hoe snel, tsja, als ik een gok moet doen dan draait mijn machientje op een 5 a 600 toeren/min. Even uitproberen. Hieruit volgt meteen al dat een variabel toerental op de boormachine nodig is. Tweedehands kosten die dingen heel weinig, nieuw kom ik ze ook al tegen voor een tientje of twee, drie trouwens. En je kan natuurlijk altijd de machine gebruiken die je al hebt, maar je zal merken dat een vaste opstelling toch wel errug handig is!

@Beens: Ik doe ruim een jaar met een polijstschijf en dan gebruik ik hem vaak, dat wil zeggen bijna elke dag wel een keertje. Zolang je geen al te grote happers hebt (en dat leer je snel af) slijt het maar langzaam. Of je meerdere diamantsteentjes moet kopen, tsja, voor die prijs kan het je de kop niet kosten. Ik zit zelf zo in elkaar dat ik het graag even wil voelen en zien voor ik meer van hetzelfde koop, maar voor dit geld? Ik heb overigens makkelijk praten, want woon een kwartiertje rijden van HBM weg en rij voor niks:rolleyes: Denk dat ik er morgen zelf ook weer een paar ga halen.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Nou heb ik de bestelling gedaan en blijken de K600 en viltschijven niet (meer) aanwezig te zijn :(
Misschien maar even bellen voor je heen gaat Rob, zodat jij niet voor dezelfde verrassing komt te staan.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Slordig..... Het zou me niks verbazen als ze er gewoon lagen trouwens, heb ik vaker meegemaakt. Vandaag lukt het toch niet, misschien morgen even langsrijden. Als het er wel ligt zal ik hier een seintje geven.

Overigens zijn alle materialen ook bij Joost Kramer te bestellen, alleen zijn ze daar wat duurder :mad:

Groet, Rob.
 

Beens

Actieve deelnemer
23 feb 2013
63
0
Oké, bedankt alvast Rob!
Ik had ook al een adresje in België gevonden waar de prijzen hetzelfde zijn, alleen hebben ze daar wat hogere verzendkosten. Daarnaast kreeg ik de mededeling dat het een week kon duren voordat de spullen binnen zijn dus heb ik ook niet zo'n goed gevoel bij.
Ben misschien een beetje pietluttig maar als ik dan 3 wetstenen heb wil ik ze wel graag allemaal hetzelfde en niet 1 verschillende er tussen.

Wat is trouwens een goed adres voor de paraffineolie? Die kon ik niet bij HBM vinden. Via Google zie ik wel andere webshops maar weet zo niet welke aanbevolen is.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Oké, bedankt alvast Rob!
Ik had ook al een adresje in België gevonden waar de prijzen hetzelfde zijn, alleen hebben ze daar wat hogere verzendkosten. Daarnaast kreeg ik de mededeling dat het een week kon duren voordat de spullen binnen zijn dus heb ik ook niet zo'n goed gevoel bij.
Ben misschien een beetje pietluttig maar als ik dan 3 wetstenen heb wil ik ze wel graag allemaal hetzelfde en niet 1 verschillende er tussen.

Wat is trouwens een goed adres voor de paraffineolie? Die kon ik niet bij HBM vinden. Via Google zie ik wel andere webshops maar weet zo niet welke aanbevolen is.

alphametal?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Paraffineolie koop je bij de drogist, de meeste hebben het wel, in literflessen, daar doe je wel een poosje mee. Kost een paar euro. Ikea verkoopt het ook, om snijplanken en dergelijke mee af te werken, die olie is een fractie dikker dan de "normale" paraffineolie, hoor ik hier op het forum, zelf heb ik de olie van Ikea nog niet geprobeerd.

Groet, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.