Boeiboord

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Beste houtbewerkers,

Ik ben voornemens om een boeiboord aan mijn hondenkennel te maken. De lengte is 4 meter en minimaal 15 hoog.
Nu vroeg ik me af hoe ik dat het beste kan doen. Eén plank van dat formaat of toch meerdere? Indien meerdere hoe kan ik ze het beste verlengen? Of gewoon twee lengtes? De bevestiging aan de achterzijde is op een balk 4x4 cm van één lengte
Graag tips en alvast dank.
 
Laatst bewerkt:

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Hoe dik moet het boeideel worden? Je kunt bijv 2 keer 12mm okoume, de naden verspringend verlijmen. Hetzelfde kan natuurlijk met red ceder bijv.
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Dikte is niet echt belangrijk, ik wil het geheel tussen het golfplatendak en de kenneldelen iets meer dicht hebben.
Mooi hout is minder belangrijk, kan het altijd verven. De kosten zijn in deze primair.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Dan is het handigste 18mm geschaafd douglas/lariks sponningdeel 18,5 cm bijv.
Wel met overlengte ivm kopscheuren.

Succes!
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
@RPosdijk, begrijp ik je goed, als ik concludeer dat je me een plank van 18,5 cm bij meer dan 400cm aanraad?
Hoe bedoel je kopscheuren?, wilde graag toch wel een recht hele rand.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik neem aan dat hij vast geschroefd word? Dan moet het makkelijk kunnen. Wel een recht deel uitzoeken natuurlijk 😉 Met kop scheuren bedoel ik de droog scheuren aan de uiteinde van de plank. Dus als je 400 nodig hebt, koop dan een plank van +/- 460, dan kun je de plank aan beide kanten "schoon" zagen.

Hoop dat het zo iets duidelijker is😊
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Is een standaard red cedar boeideel geen optie?

Kwalitatief goed hout en voorzien van grondverf.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Red cedar is ook prima, maar laat zich geloof ik lastig schilderen ..

Er zijn vast forum leden die dat beter weten
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Ik heb afgelopen voorjaar de boeidelen van een huis geschilderd en dat ging perfect.
deze waren wel al voorzien van grondverf.
licht opschuuren met scotch-brite en dan nog een keer gronden en dan aflakken.
wel word er geadviseerd om RVS schroeven of spijkers te gebruiken.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Oké en hoe houdt zich dat na een paar jaar? Transparante afwerking houd zich maar 2 à 3 jaar.

En inderdaad altijd Rvs gebruiken en gebruik voor de Rvs schroeven ook een Rvs bit, om roest te voorkomen.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Als gevelbekleding werd het toch wel heel veel gebruikt omdat onbehandeld red cedar geen schimmel toe laat en dus bijna niet rot.
Maar vaak word het gelakt of geschildert en dan word het lelijk.
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
De standaard in de handel verkrijgbare red cedar behandelde (witte) delen zijn zeer strak.
natuurlijk smaken verschillen.

De red cedar onbehandelde delen heb je in geschaafd en in fijnbezaagd.

Fijnbezaagd red cedar is voor een niet dekkende afwerklaag het beste geschikt omdat de lak daar beter op blijft hechten.


Als je weinig of geen onderhoud wilt kan je ook kiezen voor trespa. Maarja daar moet je ook van houden.
 

gub

Actieve deelnemer
26 dec 2012
37
0
Kring van Dorth
Trespa is niet mijn smaak en overigens behoorlijk prijzig. Het gaat om een boeiboord langs het golfplaten dak van mijn kennel.
Het voornemen is om de boeiboord in dezelfde kleur te schilderen als de kozijnen van het huis. Tenzij dat ik op andere ideeën wordt gebracht.
Red Cedar is zeker mooi en vergrijst ook mooi, maar de ervaring die ik er mee heb is dat het wel erg krom kan trekken.
 

Storm

Nieuw lid
4 jun 2013
21
0
Watervast verlijmd multiplex (hardhout) kan ook een optie zijn.
Een plaat van 122x244 is wel prijzig maar als je per m2 betaald valt het nog mee.
je krijgt dan wel stoot voegen ,maar als die netjes verdeeld zijn over de gehele lengte lijkt mij dat niet storend.

Vaak maken ze op de plaats waar de voegen zijn een schuin kantje aan de plaat.

Uit ervaring kan ik zeggen dat je de voegen beter op kunt laten vallen en mooi verdelen dan dat je de voegen wegwerkt met plamuur o.i.d.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Keralit boeideel (lengte 6m) kan ook nog een optie zijn, verweerd niet en hoeft niet geschilderd te worden. En ziet er mooier dan volkern
Keuzes zat haha
 

Leejon

Nieuw lid
26 jan 2014
1
0
Keralit is echt rommel in mijn ogen, je heb een hele achter constructie nodig om het strak te houden. Persoonlijk zou ik gevingerlast red cedar nemen.... Zo als hier boven al getipt word. Dit is inmiddels al bewezen dat het goed in het Nederlandse klimaat kan. En doordat de wit gegronde delen gevingerlast zijn heb je ook geen last meer van het rondtrekken!
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik zou altijd voor massief red ceder gaan. en liefst ook nog dikker dan 18 mm, gewoon puur tegen het krom trekken. en massief red ceder gaat ook veel langer mee als gevingerlast is mijn ervaring
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.