Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Boeiboord

Boeiboord

Beste houtbewerkers,

Ik ben voornemens om een boeiboord aan mijn hondenkennel te maken. De lengte is 4 meter en minimaal 15 hoog.
    Nu vroeg ik me af hoe ik dat het beste kan doen. Eén plank van dat formaat of toch meerdere? Indien meerdere hoe kan ik ze het beste verlengen? Of gewoon twee lengtes? De bevestiging aan de achterzijde is op een balk 4x4 cm van één lengte
    Graag tips en alvast dank.
    Laatst gewijzigd door gub; 26-02-14 om 20:13.

Hoe dik moet het boeideel worden? Je kunt bijv 2 keer 12mm okoume, de naden verspringend verlijmen. Hetzelfde kan natuurlijk met red ceder bijv.

Dikte is niet echt belangrijk, ik wil het geheel tussen het golfplatendak en de kenneldelen iets meer dicht hebben.
    Mooi hout is minder belangrijk, kan het altijd verven. De kosten zijn in deze primair.

Dan is het handigste 18mm geschaafd douglas/lariks sponningdeel 18,5 cm bijv.
    Wel met overlengte ivm kopscheuren.

Succes!

@RPosdijk, begrijp ik je goed, als ik concludeer dat je me een plank van 18,5 cm bij meer dan 400cm aanraad?
    Hoe bedoel je kopscheuren?, wilde graag toch wel een recht hele rand.

Ik neem aan dat hij vast geschroefd word? Dan moet het makkelijk kunnen. Wel een recht deel uitzoeken natuurlijk 😉 Met kop scheuren bedoel ik de droog scheuren aan de uiteinde van de plank. Dus als je 400 nodig hebt, koop dan een plank van +/- 460, dan kun je de plank aan beide kanten "schoon" zagen.

Hoop dat het zo iets duidelijker is😊

Dank voor je toelichting het is zeker duidelijk.

Is een standaard red cedar boeideel geen optie?

Kwalitatief goed hout en voorzien van grondverf.

Red cedar is ook prima, maar laat zich geloof ik lastig schilderen ..

Er zijn vast forum leden die dat beter weten

Ik heb afgelopen voorjaar de boeidelen van een huis geschilderd en dat ging perfect.
    deze waren wel al voorzien van grondverf.
    licht opschuuren met scotch-brite en dan nog een keer gronden en dan aflakken.
    wel word er geadviseerd om RVS schroeven of spijkers te gebruiken.

Forum Rechten