Hoe vlekken uit kast krijgen?

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Hallo,

Ik heb een dressoir waarvan er op de deurtjes enkele vlekken gekomen zijn van water die erop lag tijdens een verhuis.
De deurtjes zijn massief eik met onbekende afwerking (is een 2de hands aankoop geweest).

Hoe kan ik de deurtjes terug mooi maken zonder te veel werk en liefst onopvallend resultaat?

Alvast bedankt!
Bert
 

timmiea

Nieuw lid
25 mrt 2013
7
0
Ik doe altijd annoniak verdunnen met water en dan scotchbrite en dan met een droge doek het vuil weghalen. Daarna je kastje weer in een osmo of antiek was zetten of aflakken je moet altijd gehele kastje doen anders krijg je kleur verschil
 

timmiea

Nieuw lid
25 mrt 2013
7
0
Dat ligt aan of er veel looizuur in zit je kan ook met ontwering water aan de gang gaan dit opwarmen en dan met een scotchbrite in poetsen en dan laten drogen en weer verwerken
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik maak eiken zwart met een oplossing van azijn en staalwol. Ontweringswater is een oplossing van 10% oxaalzuur in water. Het werkt inderdaad prima om het weer uit hout te krijgen. Ik zou zeer voorzichtig zijn voor ik dit op eiken zou toepassen, als het zwart word ben je verder van huis. Dus eerst een proefje doen. Of is er een forumlid dat het al eens heeft uitgeprobeerd?
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Dus eerst een proefje doen. Of is er een forumlid dat het al eens heeft uitgeprobeerd?
Ik zou graag zo goed mogelijk de kleuren van het origineel willen benaderen.
Ik probeer ook contact op te nemen met de makers van dit meubel, schijnt een bekende zaak te zijn in het nederlands/belgisch grensgebied thv hoogstraten. Namen weet ik nog niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.