Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Hoe vlekken uit kast krijgen?

Hallo,

Ik heb een dressoir waarvan er op de deurtjes enkele vlekken gekomen zijn van water die erop lag tijdens een verhuis.
    De deurtjes zijn massief eik met onbekende afwerking (is een 2de hands aankoop geweest).

Hoe kan ik de deurtjes terug mooi maken zonder te veel werk en liefst onopvallend resultaat?

Alvast bedankt!
    Bert

Ik doe altijd annoniak verdunnen met water en dan scotchbrite en dan met een droge doek het vuil weghalen. Daarna je kastje weer in een osmo of antiek was zetten of aflakken je moet altijd gehele kastje doen anders krijg je kleur verschil

Eiken en amoniak? Meestal word dat grijs.
    Is het dressoir grijzig qua kleur?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zweihaak Bekijk Berichten
    Eiken en amoniak? Meestal word dat grijs.
    Is het dressoir grijzig qua kleur?
    Ik was natuurlijk de foto vergeten up te loaden in de openingspost. De dressoir is eerder bruin afgewerkt.
    20140226_130321.jpg

Dat ligt aan of er veel looizuur in zit je kan ook met ontwering water aan de gang gaan dit opwarmen en dan met een scotchbrite in poetsen en dan laten drogen en weer verwerken

Ik maak eiken zwart met een oplossing van azijn en staalwol. Ontweringswater is een oplossing van 10% oxaalzuur in water. Het werkt inderdaad prima om het weer uit hout te krijgen. Ik zou zeer voorzichtig zijn voor ik dit op eiken zou toepassen, als het zwart word ben je verder van huis. Dus eerst een proefje doen. Of is er een forumlid dat het al eens heeft uitgeprobeerd?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Dus eerst een proefje doen. Of is er een forumlid dat het al eens heeft uitgeprobeerd?
    Ik zou graag zo goed mogelijk de kleuren van het origineel willen benaderen.
    Ik probeer ook contact op te nemen met de makers van dit meubel, schijnt een bekende zaak te zijn in het nederlands/belgisch grensgebied thv hoogstraten. Namen weet ik nog niet.

Forum Rechten