Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Onderwerp: Uitsparing in kader

  1. #1

    Uitsparing in kader

    Hallo iedereen,

    Ik heb sinds kort mijn eerste stappen gezet in de wondere wereld van het houtbewerken.
    Ik start binnenkort met een cursus meubelmaker maar ik wil tot dan niet stilzitten en heb de volgende vraag.
    Welk materiaal gebruik ik om volgende kader met uitsparingen te maken?
    Bovenaan is de kader volledig open zodat er bv een plexiglas of karton ingeschoven kan worden.
    De kader lijkt trouwens uit 1 stuk gemaakt te zijn.

    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Photo 25-02-14 14 28 59.jpg
Bekeken:   269
Grootte:   46,0 KB
ID:        14045Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Photo 25-02-14 14 29 16.jpg
Bekeken:   270
Grootte:   61,3 KB
ID:        14046Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Photo 25-02-14 14 29 29.jpg
Bekeken:   270
Grootte:   59,0 KB
ID:        14047

    Alvast bedankt voor de hulp!
    Laatst gewijzigd door CK3v1N; 25-02-14 om 15:19.

  2. #2
    Het kader op de foto is gemaakt van MDF.

    Je kan dit uit een plaat MDF zagen, en met een groeffrees en afrondingsfrezen de gewenste uitsparingen en rondingen maken.

    Groeten, Raymond

  3. #3
    Bedankt voor de reactie Raymond. Zoals gezegd ben ik een beginner. De groef is niet groter dan 3 mm. Met welk gereedschap maak ik deze dan?

  4. #4
    Hoi CK3v1N, dat kan je doen met de bovenfrees en zoals voorheen vermeld een groeffrees.
    Alle begin is moeilijk, maar het is moeilijker om niet te beginnen

  5. #5
    Dunne groeven maak je vaak gewoon met een zaagblad van die dikte. Dus een zaagtafel met in hoogte verstelbaar zaagblad van 2,5mm dik en een fijninstelbare geleiding en dan kom je al een heel eind, voor 3mm heb je dan twee zaaggangen nodig. Bij bredere groeven vanaf 4mm komt de frees om de hoek kijken.

  6. #6
    Het probleem is dan de groef dat langs de binnenkant van het kader zit en niet langs de buitenzijde. Daar kan je toch met de zaagtafel niet aan?

  7. #7
    Dit is goed te doen door "invallend" zagen, hiermee laat je het hout op de zaag zakken. Let hiermee wel op dat dit (zeker voor een beginner) erg gevaarlijk kan zijn, het hout dien je goed vast te zetten door middel van een stopblok. Hiermee voorkom je dat wanneer de zaag het hout grijpt, het hout naar achter geslagen wordt. Eenmaal het begin gemaakt, kun je het hout verder duwen om de gleuf te maken. Ben je ver genoeg zet dan eerst de zaag stil en til dan je lat van de zaag af ! Ook hierin geldt dat wanneer de zaag niet stilstaat deze het hout zal grijpen en in de richting slingert van de gebruiker.

    Edit: Je kunt dit alleen maar doen als het spouwmes is verwijdert.
    Met vriendelijke groet,

    Martijn.

    Met de fouten die ik maak, creeër ik

    www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

  8. #8
    Als ik het goed begrijp, kan je de kader dan niet uit 1 stuk maken? Anders kan je het hout toch nooit loodrecht op de zaag laten zakken?

    EDIT: zou dit bijvoorbeeld ook lukken met een dremel met gepast opzetstuk?
    Laatst gewijzigd door CK3v1N; 25-02-14 om 17:22.

  9. #9
    Denk niet dat je dremel dat leuk gaat vinden. Ik heb eens geprobeerd veel sponningen te frezen met de dremel en zijn hulpstukken, na een tijdje kwam er rook uit
    Als je beschikt over een bovenfrees zou je het kunnen frezen met een sponningfrees zoals deze http://www.ecotools.nl/schijffrees-4mm/ Je hebt dan nog de stift nodig http://www.ecotools.nl/opnamespil-8mm/.
    Let wel op de juiste schachtmaat !
    Met vriendelijke groet,

    Martijn.

    Met de fouten die ik maak, creeër ik

    www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

  10. #10
    ok bedankt voor de tips! ik kan denk ik maar beter wachten tot de cursus start

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top