oliestenen

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik gebruik enkel de fijnste diamantsteen ( iets van een 1200) om af te wetten, juist omdat de krassen van diamantstenen zo diep gaan. Daarna op de coticule of hand Arkansas om af te werken en dan stroppen. De zwarte Arkansas heb ik nooit gehad. Daar was vroeger, in onze streken, ook niet aan te geraken ( voor zover ik weet). Deze staat beschreven als nog fijner en langzamer. Indien men toch gaat stroppen kan men deze stap evengoed weglaten de coticule en Hard Arkansas, ze zijn meer dan fijn genoeg als laatste stap voor het stroppen. Je gaat in het uiteindelijke resultaat geen verschil hebben, enkel de slijptijd.

Uiteraard moeten bij elke bewerking met een specifieke wetsteen ( korrel) alle krassen uit vorige bewerking verdwenen zijn voor men naar de volgende stap gaat. Stroppen is het polijsten van de snede,enkel om de fijnste krassen van de coticule, hard Arkansas of , Japanss steen korrel 8000, of nog fijnere stenen, eruit te halen. Indien het iets langer werken met de soft Arkansas de krassen van de ruwe diamant niet weg krijgt, zul je je collectie slijpspul moeten uitbreiden.

Het is inderdaad geen probleem om een bredere beitel op een kleinere steen te slijpen, ook niet bij het afwetten zonder hulpstukken.. Bij het slijpen van grote koksmessen bijvoorbeeld, heb je altijd een steen die smaller is.

succes Coko

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Probeer je de hele vouw met de fijnere stenen te polijsten? Gebruikelijk is dat je de beitel iets oplicht als je naar een fijnere steen gaat. Dan wet je alleen het uiterste randje en krijg je de grove krassen wel snel weg.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ Seek, toen ik nog altijd met de MKII sleep zette ik er wel altijd een micro vouw aan. Nu ik het meestal uit de hand doe niet meer. De rede daarvoor is dat ik het moeilijk vind om de hoek van de micro vouw te herhalen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Wat ik doe is de micro vouw heel klein houden. En dan elke keer eerst met de grovere steen eerst weer een braam slijpen en dan kan je weer die micro vouw maken. De hoek hoeft natuurlijk niet uitzonderlijk precies te zijn. Na een paar keer zo slijpen/wetten, zet ik hem weer op de slijpmolen om de holte in de vouw weer opnieuw te accentueren.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Paraffine olie is in Pernis verkrijgbaar in een grote variatie van viscositeit. Wat de lampenolie meneer in zijn flesjes stopt weet je natuurlijk niet, dus het blijft een gok. Maar ik zou de gok gewoon wagen. Als je lampenolie hebt staan, gewoon een keer gebruiken en kijken of het lekker werkt, niet te snel verdwijnt in de steen maar ook niet als een laag blubber bovenop blijft liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.