oliestenen

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn Japanse waterstenen. Niet dat ik er mijn gereedschap niet mee scherp krijg. Maar ik vind het zo'n gedoe. Vooral de grovere zachte stenen geven zo'n rotzooi, zeker als je een beitel moet opknappen ben je hier wel een tijdje op bezig. En in een normale winter moet ik niet vergeten ze weer binnen op te bergen, anders vriezen ze kapot.
Zelf was ik aan oliestenen aan het denken, minder rotzooi, zullen niet zo snel kapot vriezen en minder vaak vlakken (alhoewel dat met de Japanners wel erg snel gaat).

Maar wat zou ik dan moeten al alternatief voor mijn 200/800/1200/6000 set nodig hebben? Daarna wet ik af met flexcut goldpaste.
Misschien een diamant steen voor het grove werk? En waar vind ik goede oliestenen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Oliestenen moet je goed schoonhouden vooral als je ze onregelmatig( lees met langere tussenpozen) gebruikt. Dmt heeft mooie diamantstenen. Zelf zou ik voor te opknappen beitels gaan voor een werkbankslijpmachine in wat voor soort dan ook.
 
Laatst bewerkt:

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik zou voor diamant stenen gaan. Als je slijpt op diamant tot 1000 en dan met flexcut afwerkt gaat het echt wel scherp genoeg zijn. Een alternatief is de dubbelzijdige diamant steen die ze bij Baptist verkopen. 400 aan de ene kant, 1000 aan de andere. Voor 50 euro een koopje. Bovendien blijven de diamant stenen mooi vlak.
Om oude mishandelde spullen op te knappen kunnen goedkope diamant plaatjes uit de Aldi of de Lidl of zo heel goed zijn. Ze zijn lang niet van dezelfde kwaliteit, maar ze zijn spotgoedkoop en heel grof. Ideaal dus voor het voorbereidende werk. En als er echt veel werk aan is en je geen bandschuurmachine wil gebruiken kan je nog steeds heel grof schuurpapier op een glasplaat kleven. Werkt lekker snel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik verkies ( al is het maar een kleine) witgele coticule wetsteen boven al het andere. Maar dan heb je weer een water slijpsteen.

Als oliestenen zijn er Norton stenen http://www.mehr-als-werkzeug.de/category/Norton-4934_5997.htm

Na machinaal slijpen ( Tormek of droog) gebruik ik enkel de fijnste Norton . Enkele streken zijn voldoende
Na het wetten op de fijnste Norton kan men met een witte Arkansas of coticule afwerken.
Daarna stroppen,
Dit systeem gebruikt dus heel wat minder stappen . De fijne Notron is de eerste , ruwe steen en Coticule of Arkansas is de tweede en laatste steen.

Indien er slechts een kleine, dunne braam ontstond na het machinaal slijpen kan dit ook onmiddellijk op de coticule en dan naar de strop.

Voor arkansas gebruik ik een mengsel dat bestaat uit 80% petroleum en 20% lichte naaimachine olie. Voor de Norton kan men pure naaimachine olie gebruiken.

Ik gebruikte nooit speciale slijpolie. Ik denk dat dat vroeger ook niet eens bestond. Misschien kan iemand zeggen waaruit dit mengsel bestaat?

De fijnste diamantplaat laat nog steeds diepe krassen na in het staal en werkt nog steeds erg snel en blijft recht. De grovere soorten lijken mij overbodig voor het afwetten, na machinaal slijpen. Ze zijn wel nuttig indien er iets te vlakken valt of indien men niet machinaal slijpt.

Dus na het machinaal slijpen kun je enkele streken over de fijnste diamant plaat geven en vervolgens afweten op witte Arkansan of coticule en dan stroppen.

De spiegelzijde van de beitels raak ik bij het afweten enkel aan met Arkansas of coticule en de strop. Ik vind dat Norton of fijnste diamantplaat daar te diepe krassen in maakt en gebruik ze enkel voor het wetten van de vouw.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu

edit:met witte Arkansas bedoelde ik eigenlijk de " Original Hard Arkansas". Deze stenen zijn wat translucide
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik maak gebruik van oliestenen, waar ik er drie van heb die ik regelmatig gebruik.
Eén hele grove, een middel en een fijne arkansas. Ik weet de precieze korrel niet, omdat ik tot nu toe nog nooit een nieuwe steen kocht...

De grove gebruik ik enkel voor vlakwerk (snel) en het aanwetten van een nieuwe braam.
De middel enkel als tussenstap tussen de hele grove en de arkansas, en uiteindelijk de arkansas voor een vlijmscherpe snede.
Af en toe ga ik rechtstreeks op de arkansas, geeft ook heel goed resultaat.
Om een reeds gewette beitel opnieuw te wetten begin ik altijd op de grove.

Als olie gebruik ik de voedselveilige olie van ikea, vind ik ideaal.

Qua efficiëntie werk ik het makkelijkst met slijpmolen en oliestenen, in een paar minuten tijd is een beitel weer vlijmscherp.

Succes ermee!
Steven
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Dus gewoon een petroleum derivaat ;)

Babyolie schijnt ook een goede te zijn, goedkoop, redelijk dun en stinkt niet. Ik heb al een flesje naast mijn oliestenen staan, maar ik kom er als maar niet toe om het uit te proberen. De waterstenen doen het gewoon veel te goed.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Oliestenen minder rotzooi dan waterstenen? Naar mijn mening is het omgekeerd. Bij waterstenen houdt je alles even onder de kraan of spoelt je de stenen en het gereedschap af in een bak, en alles is proper. Even afdrogen en klaar. Olie vind ik daarentegen maar een rotzooi. Voordat je verder kan werken, moet je je handen grondig wassen, en altijd opletten dat je niet spat. Vlekken, zeker op een werkstuk, trekken in het het hout.
Olie houd ik liever ver weg uit mijn werkplaats.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Heren bedankt voor de antwoorden. Maar nu ben ik al enkele keren tegengekomen dat oliestenen niet erg geschikt zouden zijn voor het slijpen van A2 staal zoals de schaafbeitels van Lie Nielsen?
Diamant stenen lijken mij inderdaad wel wat om beschadigde beitels op te knappen, heb namelijk geen slijpmolen.

Als ik het goed heb is een zachte Arkansas meer een slijpsteen, dan komt de harde Arkansas, vervolgens de translucent en de black Arkansas zou de fijnste moeten zijn, maar waar moet ik aan denken als ik ze vergelijk met waterstenen.
Heeft iemand ervaring met de stenen van Dan's whetstone company die ze bij de beeldhouwwinkel.nl verkopen?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Oliestenen minder rotzooi dan waterstenen? Naar mijn mening is het omgekeerd. Bij waterstenen houdt je alles even onder de kraan of spoelt je de stenen en het gereedschap af in een bak, en alles is proper. Even afdrogen en klaar. Olie vind ik daarentegen maar een rotzooi. Voordat je verder kan werken, moet je je handen grondig wassen, en altijd opletten dat je niet spat. Vlekken, zeker op een werkstuk, trekken in het het hout.
Olie houd ik liever ver weg uit mijn werkplaats.

Vind juist die olie stenen een vieze smeerboel.
Je moet ook oppassen dat je genoeg olie gebruikt anders lopen ze vol met slijpsel, en weg houden van zonlicht, daar worden ze hard en bros door.
Er zijn allerlei chique producten op de markt voor de slijpolie, de meeste is parafine olie. € 6,- per liter bij de drogist.
Ook naaimachine olie is meestal parafine, met een duurdere naam en duurdere prijs.

Als je waterstenen veel slurrie maken, ik denk dat je dit bedoelt?
Zoek anders eens naar hardere waterstenen.

Voor het vlakmaken van bv beitels, werkt schuurpapier veel sneller.
Zeker als je kwalitatief papier gebruikt, zoals 3M of Klingspor, dit is vaak veel scherper en blijft ook langer scherp, en zit beter vast op de onderlaag.
Goedkoop schuurpapier is vaak op basis van zand.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Ornament: De olie die ik gebruik is idd de skydd, misschien net iets op het dikste, maar het werkt goed voor mij.

De hoeveelheid olie die ik gebruik valt heel goed mee, ik hoef nooit iets af te spoelen ;-).
Na gebruik wrijf ik de steen zorgvuldig af (gaat heel snel), met een stukje keukenrol of iets dergelijks.
De beitels maak ik daar ook mee schoon. Er blijft een miniem oliefilmpje over op de beitel, wat voor de meeste zaken niet erg is.
Da's er na 1 keer steken af.

Mochten er geïnteresseerden zijn (de afstand zal waarschijnlijk voor velen een bezwaar zijn) wil ik wel eens een demonstratie en of lesmoment verzorgen waarin snel en goed slijpen en wetten benaderd wordt uit de praktijk.

@coko: Een goedkope werkbankslijper voldoet heel goed hoor, de mijne is er eentje uit de lidl, heeft ongeveer 20€ gekost. Klein beetje aanpassen en je bent vertrokken ;-)

Groeten,
Steven
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb vandaag de knoop doorgehakt. Mijn keuze is gevallen op 2 grove DMT diamant stenen om grove beschadigingen eruit te halen. (heb nog een 15 tal houten schaven liggen die door de vorige eigenaar vakkundig belabberd geslepen zijn). En een harde en zwarte Arkansas van Dan's whetstone company (volgens gebruikers reviews hebben ze geen moeite met A2 staal).
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank je Steven,

ik heb het even nagekeken . Ikea schrijft in de handleiding over Skydd dat het parafineolie is en veilig en aangeraden is voor de behandeling van snijplanken.

groeten,

Ornament
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Vandaag heb ik de stenen binnen gekregen. Ik heb nog niet alles getest maar de eerste indruk is als volgt.
De 200 DMT diamant. Zoals je mag verwachten van een nieuwe grove diamant steen slijpt ie snel. Of ie sneller slijpt dan mijn 200 grit watersteen durf ik niet te zeggen, maar ik hoef nu niet continu te vlakken en zo goed als geen rotzooi. Dus dat is mooi!
Dan de oliestenen.
Vanavond na het werk even snel de zwarte Arkansas uitgeprobeerd op een al meer dan behoorlijk scherp afschrijfmes.
Sow, dat voelt toch wel even heel anders aan dan een watersteen.
Waar een fijne vlakke watersteen de mes snede "vastzuigt" leek het of de oliesteen het mes juist liet rollen. Hmmm, dat lijkt mij toch niet zo handig...
Ik heb de steen afgeveegd en heel wat minder olie aangebracht, stuk beter. Ik had nu weer goede controle over het mes.
Een ander ding dat mij opviel , en dat ben ik nog niet eerder tegen gekomen, is dat je door vette olie vingers de braam moeilijk voelt.
De braam is er zeker wel, maar ik voelde de braam pas nadat ik mijn vingers en mes af heb geveegd.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Probeer de Arkansasstenen eens met petroleum met een 20% dunne naaimachinne olie , paraffineolie. 10% of 30% zal het ook doen, het is niet kritisch.
Ik heb nooit last gehad met het voelen van de braam, mogelijk door het gebruik van dit magerder mengsel.

succes

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@Ornament, zal ik zeker eens proberen. Had er een klein flesje slijpolie bijbesteld omdat ik geen tijd had om fysiek winkelen.
Lees ook vaker dat er kerosine gebruikt wordt, die dampen lijken mij niet echt gezond.


Vandaag een nieuwe test gedaan. No.7 scheef geslepen beitel opgeknapt. Heb de MKII van stal gehaald want freehand een beitel haaks slijpen lukt mij nog niet denk ik. Behoorlijk lang op de 220 diamant, er moest ook erg veel metaal verwijderd worden om de beitel haaks te krijgen. Ook een leuke test om te kijken of een de stenen werken met een beitel die breder is dan de stenen. En dat werkt, zeker in combinatie met de MKII.
Nadat ik eindelijk over de volledige achterkant een braam had ben ik op de 320 diamant gegaan, in no time een volledige braam.

Daarna de zachte Arkansas. Redelijk snel een braam, maar de krasjes van de diamantstenen kreeg ik er niet uit. Toch overgegaan naar de harde Arkansas. Na een volledige braam de zwarte Arkansas. Duurde iets langer om de braam te krijgen. Krasjes van de diamant waren nog steeds niet helemaal weg. Niet verder afgewet met strop.
En dan de test.
50 mm breed wengé van 50 cm lang. Ging perfect! Tis wel knetter hard maar de nerf liep wel erg mooi recht, dus dat maakt het niet moeilijker.
Vraag me wel af of die kleine krasjes van de diamantsteen echt invloed hebben op het schaafbeeld?
De stap van 320 diamant naar de zachte Arkansas is misschien toch te groot?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.