Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Onderwerp: oliestenen

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008

oliestenen

Ik ben op zoek naar een alternatief voor mijn Japanse waterstenen. Niet dat ik er mijn gereedschap niet mee scherp krijg. Maar ik vind het zo'n gedoe. Vooral de grovere zachte stenen geven zo'n rotzooi, zeker als je een beitel moet opknappen ben je hier wel een tijdje op bezig. En in een normale winter moet ik niet vergeten ze weer binnen op te bergen, anders vriezen ze kapot.
    Zelf was ik aan oliestenen aan het denken, minder rotzooi, zullen niet zo snel kapot vriezen en minder vaak vlakken (alhoewel dat met de Japanners wel erg snel gaat).

Maar wat zou ik dan moeten al alternatief voor mijn 200/800/1200/6000 set nodig hebben? Daarna wet ik af met flexcut goldpaste.
    Misschien een diamant steen voor het grove werk? En waar vind ik goede oliestenen?

Oliestenen moet je goed schoonhouden vooral als je ze onregelmatig( lees met langere tussenpozen) gebruikt. Dmt heeft mooie diamantstenen. Zelf zou ik voor te opknappen beitels gaan voor een werkbankslijpmachine in wat voor soort dan ook.
    Laatst gewijzigd door Wim Kluck; 25-02-14 om 16:55.

Ik zou voor diamant stenen gaan. Als je slijpt op diamant tot 1000 en dan met flexcut afwerkt gaat het echt wel scherp genoeg zijn. Een alternatief is de dubbelzijdige diamant steen die ze bij Baptist verkopen. 400 aan de ene kant, 1000 aan de andere. Voor 50 euro een koopje. Bovendien blijven de diamant stenen mooi vlak.
    Om oude mishandelde spullen op te knappen kunnen goedkope diamant plaatjes uit de Aldi of de Lidl of zo heel goed zijn. Ze zijn lang niet van dezelfde kwaliteit, maar ze zijn spotgoedkoop en heel grof. Ideaal dus voor het voorbereidende werk. En als er echt veel werk aan is en je geen bandschuurmachine wil gebruiken kan je nog steeds heel grof schuurpapier op een glasplaat kleven. Werkt lekker snel.
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Ik verkies ( al is het maar een kleine) witgele coticule wetsteen boven al het andere. Maar dan heb je weer een water slijpsteen.

Als oliestenen zijn er Norton stenen http://www.mehr-als-werkzeug.de/cate...-4934_5997.htm

Na machinaal slijpen ( Tormek of droog) gebruik ik enkel de fijnste Norton . Enkele streken zijn voldoende
    Na het wetten op de fijnste Norton kan men met een witte Arkansas of coticule afwerken.
    Daarna stroppen,
    Dit systeem gebruikt dus heel wat minder stappen . De fijne Notron is de eerste , ruwe steen en Coticule of Arkansas is de tweede en laatste steen.

Indien er slechts een kleine, dunne braam ontstond na het machinaal slijpen kan dit ook onmiddellijk op de coticule en dan naar de strop.

Voor arkansas gebruik ik een mengsel dat bestaat uit 80% petroleum en 20% lichte naaimachine olie. Voor de Norton kan men pure naaimachine olie gebruiken.

Ik gebruikte nooit speciale slijpolie. Ik denk dat dat vroeger ook niet eens bestond. Misschien kan iemand zeggen waaruit dit mengsel bestaat?

De fijnste diamantplaat laat nog steeds diepe krassen na in het staal en werkt nog steeds erg snel en blijft recht. De grovere soorten lijken mij overbodig voor het afwetten, na machinaal slijpen. Ze zijn wel nuttig indien er iets te vlakken valt of indien men niet machinaal slijpt.

Dus na het machinaal slijpen kun je enkele streken over de fijnste diamant plaat geven en vervolgens afweten op witte Arkansan of coticule en dan stroppen.

De spiegelzijde van de beitels raak ik bij het afweten enkel aan met Arkansas of coticule en de strop. Ik vind dat Norton of fijnste diamantplaat daar te diepe krassen in maakt en gebruik ze enkel voor het wetten van de vouw.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

edit:met witte Arkansas bedoelde ik eigenlijk de " Original Hard Arkansas". Deze stenen zijn wat translucide
    Laatst gewijzigd door ornament; 26-02-14 om 00:03.

Ik maak gebruik van oliestenen, waar ik er drie van heb die ik regelmatig gebruik.
    Eén hele grove, een middel en een fijne arkansas. Ik weet de precieze korrel niet, omdat ik tot nu toe nog nooit een nieuwe steen kocht...

De grove gebruik ik enkel voor vlakwerk (snel) en het aanwetten van een nieuwe braam.
    De middel enkel als tussenstap tussen de hele grove en de arkansas, en uiteindelijk de arkansas voor een vlijmscherpe snede.
    Af en toe ga ik rechtstreeks op de arkansas, geeft ook heel goed resultaat.
    Om een reeds gewette beitel opnieuw te wetten begin ik altijd op de grove.

Als olie gebruik ik de voedselveilige olie van ikea, vind ik ideaal.

Qua efficiëntie werk ik het makkelijkst met slijpmolen en oliestenen, in een paar minuten tijd is een beitel weer vlijmscherp.

Succes ermee!
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

hoi Steven,

Kun je aangeven welke olie dat exact is ? Dat zal gezonder zijn dan een petroleumderivaat.

groeten
    Ornament
    http://ww.houtsnijden.eu

SKYDD = paraffineolie
    Ik gebruik deze voor het oliën van snijplanken.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Dus gewoon een petroleum derivaat

Babyolie schijnt ook een goede te zijn, goedkoop, redelijk dun en stinkt niet. Ik heb al een flesje naast mijn oliestenen staan, maar ik kom er als maar niet toe om het uit te proberen. De waterstenen doen het gewoon veel te goed.

Oliestenen minder rotzooi dan waterstenen? Naar mijn mening is het omgekeerd. Bij waterstenen houdt je alles even onder de kraan of spoelt je de stenen en het gereedschap af in een bak, en alles is proper. Even afdrogen en klaar. Olie vind ik daarentegen maar een rotzooi. Voordat je verder kan werken, moet je je handen grondig wassen, en altijd opletten dat je niet spat. Vlekken, zeker op een werkstuk, trekken in het het hout.
    Olie houd ik liever ver weg uit mijn werkplaats.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Heren bedankt voor de antwoorden. Maar nu ben ik al enkele keren tegengekomen dat oliestenen niet erg geschikt zouden zijn voor het slijpen van A2 staal zoals de schaafbeitels van Lie Nielsen?
    Diamant stenen lijken mij inderdaad wel wat om beschadigde beitels op te knappen, heb namelijk geen slijpmolen.

Als ik het goed heb is een zachte Arkansas meer een slijpsteen, dan komt de harde Arkansas, vervolgens de translucent en de black Arkansas zou de fijnste moeten zijn, maar waar moet ik aan denken als ik ze vergelijk met waterstenen.
    Heeft iemand ervaring met de stenen van Dan's whetstone company die ze bij de beeldhouwwinkel.nl verkopen?

Forum Rechten