Zeiknatte werkbank terugdrogen

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb een mooie grote werkbank gekregen die een aantal keer goed is natgeregend. Het blad, een kilo'tje of 100 dik beukenhout, is behoorlijk krom. Toch, er valt denk ik nog wel een bruikbare werkbank van te maken :D

Het blad heb ik over de lengte in twee stukken gezaagd en in de bijkeuken gelegd. Het gaat wel even duren voordat alles volledig droog is, maar ik vraag me met name af de bananenvorm dan ook weer verdwijnt. Kan ik eventueel iets doen om dit proces te bevorderen?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Proberen om het recht te krijgen terwijl het nog nat is en dan rustig laten drogen. Leg het hout op één of twee steigerplanken die op hun kant staan (kost bijna niks) en zet er dan in het midden een lijmklem op. Langzaam en voorzichtig aandraaien tot het hout weer recht is. Eventueel de steigerplanken iets hol maken en het hout een tikkie krom maken naar de andere kant, maar echt maar een fractie. Bij het losdraaien als het droog is zal het waarschijnlijk net een hapje terugveren, vandaar. De mate van hol moet je even aanvoelen, maar als het een bladdeel van 2 meter is zou ik er een centimeter voor nemen.

Als je het gewoon laat drogen blijft het hoogstwaarschijnlijk krom, das zonde.

Succes!!

Groet, Rob.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Heb nu de twee holle kanten tegen elkaar aangeklemd met een aantal klemmen. Is toch lastig om er beweging in te krijgen, maar elke mm die ik straks niet hoef weg te schaven bij het vlakken helpt.. ;)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, onbegrijpelijk. Heb dit ook eens geprobeerd met een door regen kromgetrokken beuken blad. Zelfde methode gebruikt. Ik dacht... Wat krom trekt moet ook weer (enigszins) recht getrokken kunnen worden. Ook in mijn geval werkte het niet.


mvg
klaas
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Krommingen in de lengte krijg je jammer genoeg niet weg met opspannen, dat word sowieso schaven of zagen.

De onderkant van het blad heeft de meeste regen gepakt en is daardoor bol gaan staan. Is dat ook wat je bedoelt met krommingen in de lengte?

Zal sowieso een weekendje moeten schaven, daar kijk ik naar uit :)
 

tuoh

Oud hout
Aha, de kromming is dus in de breedte van het blad? Het is de kortste zijde die hol of bol staat? Als dit zo is had je beter niks gedaan aan het blad, gewoon laten drogen was voldoende geweest om het hout terug op zijn plaats te krijgen. Nu heb je het blad in de lengte door gezaagd? en is de bolling dus gehalveerd?
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Heb het blad niet volledig geschulpt. De bank is een werkbank van de oude ambachtschool, met aan beide kanten een bankschroef en een krullengeul in het midden.
Die delen heb ik van elkaar gezaagd. Het werkblad an sich bestond dus feitelijk uit twee losse delen.

Ik moet nu gewoon geduld hebben denk ik, klopt dat? :)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem

Werkbank ligt inmiddels onder het bed te drogen, maar ik had toevallig wat foto'tjes gemaakt.
Op de kopse kant was met lamellos een kopse lat gelijmd, die is er af. Voor de rest is alles goed zwart en groen van het weer. Is er met een paar zoete afnames van mijn voorloper zo vanaf :)

Foto's vanaf mn iphone zijn gedraaid, excuus
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 172
  • image.jpg
    image.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 170

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat schept duidelijkheid. De kromming is dus inderdaad over de breedte van het blad. Ik zou dan zelf proberen door te klemmen het blad weer vlak te krijgen zoals ik omschreef, maar als André zegt dat dat niet nodig is sluit ik me daar meteen bij aan. In het verleden in een soortgelijk geval wel geklemd met goed resultaat, maar waarschijnlijk was het zonder te klemmen dus ook wel goed gekomen :eek: Iedere dag leer ik weer bij!

Succes!! Laat eens weten hoe het afgelopen is?

Groet, Rob.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Gaat nog wel even duren denk ik. 6 cm dik beuken, gaan wel wat nachtjes overheen voordat het goed droog is :)
Maar dit wordt mijn werkbank, linksom of rechtsom. Desnoods moet ik blokjes zagen en opnieuw verlijmen haha
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Dat wordt sowieso glad schaven. Het ziet er nogal hobbelig uit.
Maar wel een mooi krijgertje.
Als het weer droog en glad geschaafd is, heb je een mooi blad.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Denk ik ook! Had op een van de twee achterkanten al eens gekeken hoe lastig het schaven ging, maar dat viel me 100% mee.
Het onderstel en de bankschroeven zijn nog wel helemaal netjes.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb de bolle kant inderdaad boven gelegd, in een helder moment leek het me zinnig om de natste kant boven te leggen. Bedankt voor je toevoeging Andre :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.