Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Zeiknatte werkbank terugdrogen

Ik heb een mooie grote werkbank gekregen die een aantal keer goed is natgeregend. Het blad, een kilo'tje of 100 dik beukenhout, is behoorlijk krom. Toch, er valt denk ik nog wel een bruikbare werkbank van te maken

Het blad heb ik over de lengte in twee stukken gezaagd en in de bijkeuken gelegd. Het gaat wel even duren voordat alles volledig droog is, maar ik vraag me met name af de bananenvorm dan ook weer verdwijnt. Kan ik eventueel iets doen om dit proces te bevorderen?

Proberen om het recht te krijgen terwijl het nog nat is en dan rustig laten drogen. Leg het hout op één of twee steigerplanken die op hun kant staan (kost bijna niks) en zet er dan in het midden een lijmklem op. Langzaam en voorzichtig aandraaien tot het hout weer recht is. Eventueel de steigerplanken iets hol maken en het hout een tikkie krom maken naar de andere kant, maar echt maar een fractie. Bij het losdraaien als het droog is zal het waarschijnlijk net een hapje terugveren, vandaar. De mate van hol moet je even aanvoelen, maar als het een bladdeel van 2 meter is zou ik er een centimeter voor nemen.

Als je het gewoon laat drogen blijft het hoogstwaarschijnlijk krom, das zonde.

Succes!!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Heb nu de twee holle kanten tegen elkaar aangeklemd met een aantal klemmen. Is toch lastig om er beweging in te krijgen, maar elke mm die ik straks niet hoef weg te schaven bij het vlakken helpt..

Krommingen in de lengte krijg je jammer genoeg niet weg met opspannen, dat word sowieso schaven of zagen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ja, onbegrijpelijk. Heb dit ook eens geprobeerd met een door regen kromgetrokken beuken blad. Zelfde methode gebruikt. Ik dacht... Wat krom trekt moet ook weer (enigszins) recht getrokken kunnen worden. Ook in mijn geval werkte het niet.

mvg
    klaas

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Krommingen in de lengte krijg je jammer genoeg niet weg met opspannen, dat word sowieso schaven of zagen.
    De onderkant van het blad heeft de meeste regen gepakt en is daardoor bol gaan staan. Is dat ook wat je bedoelt met krommingen in de lengte?

Zal sowieso een weekendje moeten schaven, daar kijk ik naar uit

Aha, de kromming is dus in de breedte van het blad? Het is de kortste zijde die hol of bol staat? Als dit zo is had je beter niks gedaan aan het blad, gewoon laten drogen was voldoende geweest om het hout terug op zijn plaats te krijgen. Nu heb je het blad in de lengte door gezaagd? en is de bolling dus gehalveerd?

Lengte, breedte..... ik snap er niks meer van......

Heb het blad niet volledig geschulpt. De bank is een werkbank van de oude ambachtschool, met aan beide kanten een bankschroef en een krullengeul in het midden.
    Die delen heb ik van elkaar gezaagd. Het werkblad an sich bestond dus feitelijk uit twee losse delen.

Ik moet nu gewoon geduld hebben denk ik, klopt dat?

Aha, de kromming is dus in de breedte van het blad? Het is de kortste zijde die hol of bol staat?
    Lengte, breedte..... ik snap er niks meer van......
    Dit smeekt om één (of meer...) foto('s)...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Forum Rechten