Houten gripmoeren

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
552
94
Stiens
Dag,

Geïnspireerd door wat ik vond op youtube over houten gripmoeren op youtube (zoek maar op 'wooden knobs'), ben ik zelf aan de slag gegaan.
Ik heb eerst de vorm getekend die mij wel geschikt leek en deze geprint. Er daarbij op gelet dat de print daadwerkelijk 1:1 is en dat de maten in de x- en y-richting gelijk zijn. (Je zou anders een ellips krijgen!).
Ik kende de maat van het plankje dat ik wilde gebruiken en er op papier voor gezorgd dat ik zoveel mogelijk moeren uit dat plankje kon halen.
Papier op het plankje geplakt en met een els alle centerpunten van de boorgaten een tik gegeven.

Op de rand van de moeren gaten van 10mm geboord maar in het hart van de cirkeltjes een gat van 8 mm omdat dat de maat is van de pin op mijn hulpstuk voor het frezen van cirkels.
Zoals daar beschreven moet het eigenlijk niet zo; te gevaarlijk. Maar dat nu terzijde.
Dan de schijfjes op de pin cirkelvormig maken en daarna afronden en schuren zodat het prettig aan de handjes wordt.

Dan nog wat werk aan boormachine. Eest de boor van 8 mm er in en de boor in het hart van het schijfje wurmen. Schijfje dan vastzetten zodat deze gecentreerd zit (of wat daar voor doorgaat met deze nauwkeurigheid van werken). Dan cirkelboor er in van 25 mm om een gat te maken voor de flens van de inslagmoeren. Zover boren dat de moer er na het inslaan niet doorheen komt.
Dan nog een cirkelboor van 30 mm om later een afdekplaat in te kunnen passen. Zover boren dat er hout genoeg overblijft van het vorige gat om boven de dikte van de flens uit te steken.
Dan een boor van 10 mm er in want de moer heeft 10 mm nodig (M8 schroefdraad inwendig).
Deze exercitie heb ik herhaald voor elke moer. Ik zag anders geen kans om de gaten allemaal gecentreerd aan te brengen.

Ik gebruik tussen de moer en het te klemmen oppervlak wel een ring, zoals op de laatste foto te zien is. Dat maakt het los- en vastdraaien echt makkelijker.

Dan heb ik het gevaarlijke kunstje met dunner materaal herhaald om nog kleinere schijfjes te maken die in het grootste gat van de gripmoer past. Deze heb ik er vervolgens in vast gelijmd.
Deze kleine schijfjes hebben ook geboorde openingen aan de zijkant. Dat is alleen maar nodig voor de 'techniek' die ik gebruik op de freesmachine. Verder heeft het geen nut.

Als het niet bevalt kan ik ze slopen en de inslagmoeren er uit halen. Ik heb ontdekt dat je ze kunt hergebruiken. Vaak zijn die scherpe pinnentjes krom, maar die buig je wel recht. Het is ook beter om kleine gaatjes voor die pinnetjes, voor te boren, juist in hard hout. Dat berkentriplex is best hard.
Sowieso lijkt het mij mooi om die moren van bijv. eiken te maken. Je kunt altijd aan hout komen voor zulke kleine dingen, dat hoeft niets te kosten. Maar ja, dat kost opnieuw tijd en uiteindelijk zijn het hulpmiddelen om grotere dingen te kunnen maken.

Op het hulpstuk van mijn boormachine waar de gripmoeren op liggen voor de foto's zie je overigens vleugelmoeren die vervangen gaan worden door de gripmoeren. Zo bleek dat ik een behoorlijk aantal nodig had.

André

P2160017.jpg

P2160018.jpg

P2160019.jpg

P2160020.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Mooi dat je het proces even omschrijft! Misschien even een link naar het andere topic waar de foto's te zien zijn? Je kunt de topics binnen een dag nog wijzigen!

Groet van Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
552
94
Stiens
Dag Fons,

Ik was nog niet klaar. Tegen de tijd dat ik wil plaatsen is mijn inlogtijd blijkbaar op.
Om te voorkomen dat ik wat kwijtraak, plaats ik dan ook tussendoor. In de hoop dat niemand het 'onaffe' topic leest.

zo goed?

André
 
A

Athanor

Guest
Nou niet echt, er is iets mis met de bijlagen, die kunnen we niet zien. Even de linken verwijderen en opnieuw foto's invoegen. Die inlog beperking begrijp ik niet goed. Ik heb op de ipad wel eens dat ik de ingevoerde teksten kwijt raak. Dan moet ik gebruik maken van de restore functie om de draad weer op te pakken.

Fons
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
552
94
Stiens
Ik was er al een beetje bang voor. Na het uploaden waren ze voor mij zichtbaar maar na het uitloggen en weer inloggen niet meer.
Merkwaardig.
Net als Wim Kluck verteld. Je moet je houden aan de inlogtijd anders krijg je de boel niet meer ge-upload. Mijn ervaring is dat het terughalen van autosave soms ook problemen geeft met afbeeldingen. En het laatste wat je ingevoerd hebt, staat er dan vaak ook niet tussen. Mijn aanpak is dan altijd dat ik eerst kopieer wat ik gemaakt heb, vervolgens uit- en weer inlog en dan het gekopieerde in zijn geheel over het bericht heen zet. De afbeeldingen doe ik dan opnieuw.
 
A

Athanor

Guest
Nou, dan vraag ik me af of bepaalde instellingen niet wat klantvriendelijker kunnen? Misschien goed dat De Baas daar een naar kijkt!


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Inlogtijden?

Ik heb daar nooit last van.
Ook niet bij lange stukken met foto's of films.
Is het geen instelling op de pc of ipad?
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Fons als ik te lang doe over het invoeren van een reactie ben ik alles kwijt.

Even off-topic: ik had dit fenomeen ook regelmatig. Vooral bij een stuk tekst waar ik wat meer tijd aan besteedde. Na ongeveer 10 (??) minuten wordt je automatisch afgemeld.

Als je bij het aanmelden een vinkje plaatst bij "onthoud mij?" en je klikt dan op "Go" dan is het probleem uit de wereld. Je bent dan wel permanent ingelogd...

Nou, dan vraag ik me af of bepaalde instellingen niet wat klantvriendelijker kunnen? Misschien goed dat De Baas daar een naar kijkt!

Dat zou handig zijn. Bij het FOG kun je aangeven hoe lang je ingelogd wilt blijven ("minutes to stay logged in"). Dat is een handig alternatief...

Ik was er al een beetje bang voor. Na het uploaden waren ze voor mij zichtbaar maar na het uitloggen en weer inloggen niet meer.
Merkwaardig.
Net als Wim Kluck verteld. Je moet je houden aan de inlogtijd anders krijg je de boel niet meer ge-upload. Mijn ervaring is dat het terughalen van autosave soms ook problemen geeft met afbeeldingen. En het laatste wat je ingevoerd hebt, staat er dan vaak ook niet tussen. Mijn aanpak is dan altijd dat ik eerst kopieer wat ik gemaakt heb, vervolgens uit- en weer inlog en dan het gekopieerde in zijn geheel over het bericht heen zet. De afbeeldingen doe ik dan opnieuw.

Wat ook helpt is een tweede tabblad openen en dan even een willekeurige link aantikken. Dan wordt de up-time ook weer even ververst... Het is een lap-middel, maar het werkt en je voorkomt ermee dat je je lange tekst met evt. foto's niet kwijt raakt...
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste forummers, heb de inlogtijden flink opgerekt, sinds de update 2 weken geleden is de software nog wat strenger geworden. Maar ik vink ook altijd, net als Ekko, de optie "onthoud mij" aan bij het aanmelden en dat is in mijn geval ook altijd voldoende. Mocht het nog niet opgelost zijn, dan hoor ik het graag.

Overigens een interessant topic, mooi freeswerk!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.