Hulpstuk voor kleine cirkelvormige onderdelen

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Gebaseerd op dit filmpje, ben ik zelf aan de slag gegaan.

Onderstaande foto's tonen, wat het is geworden. De knoppen die je ziet heb ik ermee gemaakt. Eerst hield ik de boel bijelkaar met vleugelmoeren.
Je zou kunnen bedenken dat ik de gleuven aan de kant van de knoppen heb gemaakt door de schijven tegen de frees te drukken, maar dat is niet zo. Ik heb ze geboord voordat ik het hout op de cirkeljig rond maakte.

Op de eerste foto zie alles en zie je snel hoe het zit. De lat glijd passend door een gleuf met een zwaluwstaart vorm. Op het eind zit een houten pin. Daarvoor wil ik nog eens metalen pin op maat gebruiken maar wat ik daarvoor bij de doe-het-zelvert kon vinden sloeg qua maatvoering nergens op.
Op de pin kan ik een plaatje hout plaatsen wat ik dan met de hand rondraai langs de frees. Het filmpje van hierboven beschrijft het uitstekend. Ik gebruikte het om veel te kleine cirkels te frezen (de knoppen) en dat moet ik meteen afraden. Veel te link zo. Ik heb het toch gedaan met wat knullige hulpstukjes. Dus het lukt wel, maar je kan het beter oplossen. Zie hier.

De nieuwere tafels van Festool hebben schuine zijkanten. Die van mij niet en biedt mogelijkheden om er iets aan te bevestigen. Een gewone moer past prima in de sleuven zodat je er makkelijk een draadeind in kunt gebruiken. Daarop dan een moer en je kan iets vastzetten.
Aan de bovenplaat zit haaks een bevestigingsplankje bevestigd met daarin 2 gaten om de jig vast te zetten. Haaks is niet persé nodig want de frees is rond; 't is het idee.
Verticaal zit er een lang gat door alles heen om de lat met aan het eind de pin vast te kunnen zetten. Dat was de snelste manier voor mij om verticaal met schroefdraad te kunnen werken. Als ik de bevestigingsbalk eerst langsdoor had gezaagd en er heel listig een inslagmoer in had verwerkt dan had het gat en dus ook het draadeind, er niet helemaal door gehoeven.

Aan de onderkant dus ook zo'n fraaie gripmoer van mij en op de laatste foto zie hoe ik die vastzet met een pin. Zo draait hij niet mee.
Oh ja. Je ziet daar aan de onderkant ook een sleuf, maar die dient nergens voor. Fautje van mij.

Leuk prutsen zo, maar nu heb ik ineens veel meer van die gripmoeren nodig. Overal en nergens zit ik in de werkplaats te hannesen met die vleugelmoeren. Ze zijn te klein (vind ik) voor de kracht die je probeert te zetten. Na een paar keer los- en vastdraaien heb je zere vingers.


André

P2160014.jpg

P2160015.jpg

P2160016.jpg

P2160021.jpg
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Goed dat we de toepassing ervan in je werkplaats kunnen zien! Handig opgelost!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.