Moerblokjes voor Sleuf Roltafel Hammer

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
547
94
Stiens
Als je werkt met een roltafel dan is het soms handig als je je werkstuk goed kunt vastklemmen op de tafel. Iedereen zal dat beamen. Er is het nodige op dit gebied te koop maar voor gewoon gebruik volstaat een eenvoudig gemaakt hulpstukje al. Een M8 draadstang past in de gleuf dus werkte ik met een slotbout in de sleuf. Die draait echter makkelijk mee, dus moest ik wat anders verzinnen.

Toen bleek dat een M8 inslagmoer in de sleuf past. D.w.z. bij mijn Hammer, dus als je dit ook wilt proberen, wel eerst passen! Het past overigens maar net.

Ik heb vervolgens een lat eikenhout zowel in hoogte als breedte pas geschaafd, zodat het mooi door de sleuf schoof. Toen op gezette afstanden een gat van 10mm geboord en daarna met een cilinderboor een groter ondiep gat voor de flens van de inslagmoer. De moer kan er zo mooi vlak in en 'schaaft' niet over de bodem van mijn aluminium sleuf in de roltafel.
Het kwam er op aan het hart van het hout te vinden. Ik heb steeds het gat van 10 en het grotere vlakke gat in één opspanning geboord.
Toen het klaar was de lat in partjes gezaagd.

Vervolgens de inslagmoeren in elk partje een lichte tik gegeven zodat zichtbaar was waar die venijdige puntjes terechtkomen. Met een heel klein boortje deze voorgeboord. Zo splijt het eiken niet.
Daarna met een paar beste klappen de inslagmoeren 'naar huis gestuurd'.

Zie foto's onder. Dan is alles wel duidelijk!

André

P2170023.jpg

P2170024.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooie oplossing André! Kun je mooi verschillende huplmiddelen mee bevestigen. Was ook iets dat ik zelf in gedachten had om te maken. Maar wie weet, goed voorbeeld doet volgen;);)

Fons
 
A

Athanor

Guest
Kijk zo heb ik nog eens wat aan mijn vrienden op het forum! Dank!

Groet van Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb een lijmklem opgeofferd. Het vaste stuk heb ik er van af gehaald en een plaatje opgelast.
Maar voor bijvoorbeeld het vastzetten van een mal, is de voorgestelde oplossing handiger en zullen de blokjes minder in de weg zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.