houten latjes verlijmen

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
Ik zal mij voor de eerste keer wagen aan het maken van een 'design' salontafeltje.

daar ik nogal tegengestelde informatie lees op het internet, hierbij een 'simpele' vraag:

wat gegevens:
- oregon hout
- latjes van 3 cm dik, 5 cm breed, 70 cm lang
- geen lijmfrees beschikbaar

mag ik deze gewoon - via klemmen - vastlijmen met D3 witte houtlijm ? - tafeltje enkel voor binnen gebruik.
Of moet dit D4 hout lijm zijn ? Indien dit laatste het antwoord is, moet ik op iets specifiek letten ?

Ik heb wel een lamello freestoestel beschikbaar: is het toevoegen van lamello koekjes nodig/toegevoegde waarde ?

(opm: had deze vraag al op het forum geplaatst deze morgen, maar blijkbaar iets fout gelopen ?)

alvast bedankt voor reactie.
Jan
 
A

Athanor

Guest
Hallo Jan,

Ik neem aan dat de doelt op het verlijmen van het blad uit verschillende plankjes. Dat kan met gewone witte houtlijm voor het gebruik binnenshuis. Soms heeft Oregon een wat vette harsrijke laag, misschien dan even voor het lijmen de oppervlakken met wat wasbenzine vetvrij maken. Lammello's zijn niet nodig, alleen gebruiken als je het handig vindt voor het vlakhouden van het blad.


Succes! Fons
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Koekjes houden alles op gelijke hoogte, scheelt een boel geklungel bij het verlijmen. Als je toch een frees hebt zou ik dat gewoon doen.

Dat ontvetten met wasbenzine is inderdaad een must. Echt even doen!

Succes!!

Groet, Rob.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Lamello's hebben alleen zin voor de uitleining tijdens het lijmen, zorgt dat het niet weg loopt tijdens het klemmen. Niet echt noodzakelijk dus.

-Lijm goed uitsmeren, eventueel met een roller of kwast.
-Hartkant van het hout afwisselen, zodat krom trekken niet in 1 richting gebeurt.
 

janfest

Actieve deelnemer
4 nov 2012
56
0
weeral een plezier om zo'n snelle en goede raad te krijgen. Hiervoor dank !

- zoals jullie aangeven zal ik maar de de lamello werken, geen moeite en geen nadelen.
- de wasbenzine is blijkbaar een gouden tip, wist ik helemaal niet.

voor wat betreft de lijmhoeveelheid /aanbrengen : moet ik die aan beide kanten verlijmen (met een rolletje) - of is het hier bedoeling om de hoeveelheid lijm zo minimaal te houden.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik doe het met minimaal 2 dwarsbalkjes waar ik de latten tussen klemt.
Kan het ook geen kant op en werkt sneller, ik heb hier een D3 lijm gebruikt omdat het een snijplank moet worden.
Anders gewoon een D2 lijm

IMGP5802.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
De methode van De Haan gebruik ik ook altijd. Is beter dan werken met lamello's, die m.i. onvoldoende garanderen dat er een vlak blad ontstaat. Hulplatten wel voorzien van tape, zodat ze niet meegelijmd worden. En hartkanten omwisselen is inderdaad heel belangrijk.

Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.