Houtdraai weekend

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Afgelopen weekend heb ik op uitnodiging deelgenomen aan een houtdraai weekend met drie Duitse collega houtdraaiers in de plaats Leer.
De dagen stonden in het teken van vormgeving, nerfgebruik en oppervlakte behandeling.
Mijn resultaten zie je hier onder - in diverse stadia van afwerking:
- de linker moet nog geolied worden. (houtsoort hemlock)
- van de middelste moet de voet nog verwijderd worden. (houtsoort beuken met slaap)
- de rechter moet verder afgewerkt worden en de voet verwijderd (houtsoort hemlock gepatineerd)
- het vaasje op de draaibank is klaar. (houtsoort lijsterbes met gestoken accent langs kleurverschil)
Allemaal een hoogte van 16 - 20 centimeter.
Iets van jullie smaak daartussen?
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl

P2240015.jpg

P2240011.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik vind de linker mooi, de middelste ook en de rechter spreekt me minder aan. Bij de middelste vind ik het voetje eigenlijk wel een mooie aanvulling, ook met het kleurcontrast. Ik vind het alleen jammer dat je door de kleurbehandeling het karakteristieke slaappatroon niet meer ziet.

Die lijsterbes vaas heeft ook wel wat. Het is een beetje een vrouwelijke vorm. Ergens denk ik dat je met een "heupaanzet" eronder een hele sexy vaas had kunnen maken, juist omdat dat kleuraccent zo mooi werkt.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De vaas. Prachtig, das helemaal mijn ding, qua hout en qua vormgeving. De manier waarop de insnijding de kleurovergang in het hout raakt is knap bedacht en geeft het nodige evenwicht in het relatief hoge model.

Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe breed je bent in je ontwerpen.

Groet, Rob.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartelijk dank alvast voor de reacties.
Nu alle werkstukken. Zo zijn ze af. De gepatineerde glimt noch van de olie.
Het rechter vaasje heeft een deksel en is uiteraard uitgehold.
Jullie keuze blijft dezelfde?
vr.gr. Jan Pranger.

P2250002.jpg

P2250003.jpg
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik bewonder de vaardigheden die verschillende draaiers hier tonen zeer, maar ik houd niet van symmetrisch. Daarmee valt veel draaiwerk voor mij al af, kwestie van smaak. Dus ja, het lijsterbes vaasje vind ik het mooist!

Groet, Karel
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De keus blijft hetzelfde. Prachtig vaasje!

Hoewel ik zelf ook af en toe hout kleur doe ik dat altijd met tegenzin, ik ben er niet van, vandaar ook deels de keus natuurlijk. De rode vaas komt qua vorm wel weer dicht in de buurt van mijn gevoel voor mooi. En wat de techniek betreft sta je heel hoog in mijn lijst, Jan!

Groet, Rob (wiens draaibank deze week weer gerepareerd wordt, de nieuwe lagers zijn binnen :) )
 
A

Athanor

Guest
Mooi Jan dan gaan we zeker kijken! Is er ook een vernissage?

Groet van Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.