Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 17

Onderwerp: Houtdraai weekend

Houtdraai weekend

Afgelopen weekend heb ik op uitnodiging deelgenomen aan een houtdraai weekend met drie Duitse collega houtdraaiers in de plaats Leer.
    De dagen stonden in het teken van vormgeving, nerfgebruik en oppervlakte behandeling.
    Mijn resultaten zie je hier onder - in diverse stadia van afwerking:
    - de linker moet nog geolied worden. (houtsoort hemlock)
    - van de middelste moet de voet nog verwijderd worden. (houtsoort beuken met slaap)
    - de rechter moet verder afgewerkt worden en de voet verwijderd (houtsoort hemlock gepatineerd)
    - het vaasje op de draaibank is klaar. (houtsoort lijsterbes met gestoken accent langs kleurverschil)
    Allemaal een hoogte van 16 - 20 centimeter.
    Iets van jullie smaak daartussen?
    vr.gr. Jan Pranger.
    www.arstorno.nl

P2240015.jpg

P2240011.jpg
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Ik vind de linker mooi, de middelste ook en de rechter spreekt me minder aan. Bij de middelste vind ik het voetje eigenlijk wel een mooie aanvulling, ook met het kleurcontrast. Ik vind het alleen jammer dat je door de kleurbehandeling het karakteristieke slaappatroon niet meer ziet.

Die lijsterbes vaas heeft ook wel wat. Het is een beetje een vrouwelijke vorm. Ergens denk ik dat je met een "heupaanzet" eronder een hele sexy vaas had kunnen maken, juist omdat dat kleuraccent zo mooi werkt.

Jan, ik ga voor de lijsterbes vaas op de bank. Het ingestoken deel komt mooi aan bij de kleurverschillen.
    Groet, Nico

Ik sluit me bij Nico aan, die vaas is prachtig !
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Op de bank is het mooiste, daarna de rode en dan de linker.

De vaas. Prachtig, das helemaal mijn ding, qua hout en qua vormgeving. De manier waarop de insnijding de kleurovergang in het hout raakt is knap bedacht en geeft het nodige evenwicht in het relatief hoge model.

Ik verbaas me er iedere keer weer over hoe breed je bent in je ontwerpen.

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Hartelijk dank alvast voor de reacties.
    Nu alle werkstukken. Zo zijn ze af. De gepatineerde glimt noch van de olie.
    Het rechter vaasje heeft een deksel en is uiteraard uitgehold.
    Jullie keuze blijft dezelfde?
    vr.gr. Jan Pranger.

P2250002.jpg

P2250003.jpg
    Laatst gewijzigd door jan pranger; 24-02-14 om 14:27.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik bewonder de vaardigheden die verschillende draaiers hier tonen zeer, maar ik houd niet van symmetrisch. Daarmee valt veel draaiwerk voor mij al af, kwestie van smaak. Dus ja, het lijsterbes vaasje vind ik het mooist!

Groet, Karel

De keus blijft hetzelfde. Prachtig vaasje!

Hoewel ik zelf ook af en toe hout kleur doe ik dat altijd met tegenzin, ik ben er niet van, vandaar ook deels de keus natuurlijk. De rode vaas komt qua vorm wel weer dicht in de buurt van mijn gevoel voor mooi. En wat de techniek betreft sta je heel hoog in mijn lijst, Jan!

Groet, Rob (wiens draaibank deze week weer gerepareerd wordt, de nieuwe lagers zijn binnen )
    "I may be left handed but I am always right"

Ik mis het voetje aan de rode echt, en de groene vind ik nu mooier. Ik dacht dat het lijsterbes vaasje veel groter was dan de andere!

Forum Rechten