Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012

Kopieren van een vorm met bovenfrees / maken mal

Een korte beschrijving hoe je een vorm kan kopieren met de bovenfrees. Om bijvoorbeeld een exacte freesmal of inleg te maken.
    In mijn geval een mal voor een sluitkom. Deze moest met een kopieerfrees gemaakt worden, er was vanwege de sponning geen ruimte voor een kopieerring.

Dit is het principe, ik gebruikte een kopieerring van 20 en 40mm, en een frees van 10mm. Andere combinaties zijn ook mogelijk.
    1.JPG

Begin met de 20mm kopieerring. Frees strak langs het object, niet afwijken. Het object zit vastgeschroefd. Frees zo diep als mogelijk. Bij mij was dit een mm of 5, de frees was niet langer.
    Het MDF gebruikte ik als hulpmiddel om de machine een groter oppervlak te geven. De (tijdelijke) mal die gemaakt wordt eronder is van betonplex 12mm.
    2.jpg

Dan met een decoupeerzaag grof de rest wegzagen. En met een kopieerfrees het gat over de hele houtdikte gelijk maken. Als je een kopieerfrees hebt met de kogellager aan de onderkant, draai je het hout gewoon om. Het randje van 5mm was voldoende voor de kogellager. Deze stap is uiteraard niet nodig als je frees lang genoeg is voor de dikte van het hout.
    3.jpg

Daarna met de kopieerring van 40mm de uiteindelijke mal frezen, aan de hand van de vorige (tijdelijke) mal. Ik had dit van MDF gemaakt, maar doe dit van betonplex! MDF is te zacht als freesmal, vooral bij gebruik van een kopieerfrees.
    4.jpg

Hetzelfde principe kan je gebruiken om een grotere mal te maken van een vorm, zodat je niet met een kopieerfrees hoeft te werken, maar met een kopieerring. Teken het dan zelf even uit, zoals op de eerste prent.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Dit is het principe, ik gebruikte een kopieerring van 20 en 40mm, en een frees van 10mm. Andere combinaties zijn ook mogelijk.
    De "wiskunde" hierachter is tamelijk simpel: (Diameter grote kopieerring - Diameter kleine kopieerring)/2 = Diameter frees

Gr Ed

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Ik had dit van MDF gemaakt, maar doe dit van betonplex! MDF is te zacht als freesmal, vooral bij gebruik van een kopieerfrees.
    Bedankt voor deze uitleg.
    MDF is inderdaad te zacht voor een mal, vooral bij veel gebruik, is ook mijn ervaring. Maar ik geef toch de voorkeur aan MDF omdat het makkelijker en rafelvrij is te frezen.. De kopse kanten impregneer ik dan met houtrotstop. Dan wordt het ook hard.

Voor sluitkommen kan je ook een frees van 25mm kopen.

Forum Rechten