nachtkastje mdf

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
nachtkasje.jpg

ik ga komende week ( ik heb nu vakantie) dit nachtkastje maken van MDF, het maken zal niet zo een groot probleem zijn maar het afwerken misschien wel.
de persoon waarvoor ik dit kastje maak wil de uiteindelijke kleur matzwart hebben, maar hoe bereik ik deze kleur het beste/ makkelijks.
ik heb al op internet gelezen als je de kopse kanten van het MDF mooi af wilt werken dat je het in kunt smeren met houtlijm en water in verhouding 3:1
heb ik een donkere grondverf nodig of gaat het ook prima met een witte, en hebben jullie enig idee of de grondverf van de link hier onder een beetje kwaliteit is?

http://www.toolstation.nl/shop/Verf...busto+Grondverf+750+ml+wit/d210/sd3155/p81170

wat voor lak kan ik het beste voor de uiteindelijke afwerking kunnen gebruiken? verf op waterbasis of op terpetine basis?
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Waarom gebruik je geen HPL?
Een truukje die veel hobby speakerbouwers vaak toepassen is om de hele kast te beplakken met 3mm mdf,desnoods in verstek gezaagd, je kunt natuurlijk ook het kassie direct in verstek zagen.
Kops mfd is lastig, op termijn ga je toch krimplijnen zien in de lak.
Zorg er voor dat je het MDF niet in een vochtige ruimte als een schuur bewaard, het trekt namelijk vocht aan als een dolle.
Ga je geleiders gebruiken voor de lades?
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Goh als ik u was zou ik lak nemen op waterbasis, is iets goedkoper t.o.v. solventen (terpentine dat u zei) en is ook iets gezonder, maar ook dit is met een korrel zout te nemen.
Voor de afwerking van de kopse kanten kan je ook gebruik maken van een poriënvuller. Dit zal waarschijnlijk wat aangenamer werken dan met het houtlijm en water.

Indien ik dit zou maken zou ik volgende volgorde van bewerkingen handhaven:
- Bewerken van kopse kante mdf.
- Schuren van geheel en goed ontstoffen, bij voorkeur met microvezeldoek
- Grondlaag, (gebruik makend van een isoleervuller)
- Schuren en terug onstoffen,
- Kleurlaag 1
- Schuren
- Kleurlaag 2
- Afwerken met een vernislaag die een mat uiterlijk heeft.

Indien mogelijk best te werken met een pneumatisch spuitpistool, ipv van een roller. Met een roller bereik je meer een appelsien huid.
Heb je geen spuitpistool dan is dit ook wel doenbaar met een roller. Maar er zal iets meer schuurwerk aan nodig zijn.
IK blijf het altijd zeggen, zelf MDF lakken is, en blijft een vrij intensief werkje.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
@wupsie, ja ik ga gebruik maken van ladegeleider, rol-geleider in dit geval. HPL heb ik nog nooit me gewerkt en dan wordt het toch nog een prijzig kastje
@SamR u heeft het over een poriënvuller, heeft u een linkje waar ik dit kan kopen?

hebben jullie eventueel nog tip voor andere materialen al MDF?
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
HPL heb ik nog nooit me gewerkt en dan wordt het toch nog een prijzig kastje

Dat valt nog te bezien, moet je straks is gaan narekenen hoeveel je kwijt bent aan verf, vuller, schuurpapier, rollers, kwasten, ontvetmiddelen e.d. om dat mdf een beetje netjes te krijgen.

Als je gaat schilderen adviseer ik je dit in de badkamer te doen als je klaar bent met douchen en het meeste vocht een beetje is opgetrokken. Dan heb je weinig stof meer. Met regenkleding aan ( of zonder kleren kan ook :)
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
je zou ook zwart MDF kunnen gebruiken en dan de kopse kanten als design aspect beschouwen.

mdf-zwart.jpg
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
De plannen zijn gewijzigd, ik ga het kastje uit steigerhout maken, en alleen de lades uit mdf en die laat ik onbewerkt. Het is me toch een beetje te veel schilderwerk dat mdf. Maar harstikke bedankt allemaal voor het meedenken!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ai, lades uit mdf? Zal ik toch voor een 12mm berken multiplex gaan. Even laagje olie erop en je bent klaar. Als je het mij vraagt is kaal MDF het ook net niet. Kwa tijd maakt het niks uit, alleen dat berken iets duurder is. Maar aangezien het 2 laden zijn valt dat ook nog wel te overzien. De fronten van de laden worden wel steigerhout neem ik aan?

Welke ladegeleider ga je gebruiken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.