hand kantenaanlijm machine iemand ervaring?

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Goedemiddag,

Ik ben eens wat aan het rondneuzen voor een hand kantenaanlijm machine.

Op het moment plakken we, als we abs kantenband nodig hebben nog met bisontix en een kwastje.
De melamine en fineer kanten plakken we met een strijkijzer.

Voor een kleine beeldvorming: het is een 2 mans bedrijf. En de opdrachten lopen uiteen van keukens tot meubels van massief of plaatmateriaal.
Eigenlijk alles wat we maken is maatwerk.

Nu merk ik dat er steeds meer vraag komt naar meubels met abs kantenband.

Zo'n grote machine kost een hoop geld en omdat de werkstukken zo verschillen vrees ik dat deze zichzelf niet terugbetaald.
Wel ben ik van mening dat het aanbrengen van de lijm en het plakken van de band sneller moet kunnen dan op deze manier..

Nu is mijn vraag, zijn er mensen die een hand aanlijm machine hebben?
Zoja hoe bevalt deze? is hij fatsoenlijk schoon te houden? word de band ook werkelijk netjes aangebracht?


ik ben erg benieuwd naar de reacties.

groetjes Stefano
 
  • Leuk
Waarderingen: Slakkie

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Heb laatst bij Kroon in Groningen een demo gezien van deze machine, zag er makkelijk uit in gebruik, geeft zelfs aan hoeveel meter je je nog kunt plakken met het lijmpatroon/blok.
Als je veel kantenband gebruikt is hij erg handig.
De aangebrachte band zag er mooi uit.
Dit lijkt me wel een machine waarvoor je een korte Festool cursus volgd

Er zijn ook andere merken die een soort gelijke machine hebben bv Lamello, maar die zijn niet zo makkelijk in gebruik en minder luxe, en die prijs in min of meer het zelfde.

Als je een bedrijf hebt lijkt me dit juist wel een goede investering, je kunt de aankoop dan toch verrekenen met je winst? Waardoor je minder omzet belasting betaald.
Maar ben het met je eens dat het een flinke prijs is, maar het zit behoorlijk slim in elkaar.
 
Laatst bewerkt:

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Kan je doen. Ik denk echter dat je voor bv de Festool meer schik hebt als je toch iets meer besteed en een stationaire aanschaft met afrond en contourfrees. Als je wat rondneust vind je voor 5 a 7k toch wel een hele redelijke. Scheelt enorm door zelf met de vlakfrees en kantenfrees erover heen te gaan.


Edit;

Misschien heb ik iets te snel geantwoord. Je kan met de Festool blijkbaar ook schuine delen afplakken, dat is toch wel een dik pluspunt.
 
Laatst bewerkt:

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Hallo Stefano,

Ik heb een Felder lijmer gehad (net verkocht). De machine werkt goed. Je moet de machine wel goed schoon houden. Er gaat echter relatief veel tijd zitten in het afwerken van de kantenband na de verlijming. Ik gebruik normaal 2mm kantenband. Omdat er zoveel tijd in gaat zitten heb ik een aantal jaren geleden een gebruikte stationaire kantenlijmer gekocht. Dat gaat vele malen sneller.
Je kunt de investering terugverdienen door de tijdsbesparing. Een stationaire machine is wel storingsgevoeliger. Dat geld vooral voor een oudere machine. Als je het geld er voor over hebt zou ik voor een nieuwe machine kiezen. Het mooiste werk krijg je met een machine met voegfrezen. Dat geeft gegarandeerd een splintervrij en strak resultaat.

Voor speciale onderdelen van een meubel (bv. extra dik) gebruik ik vaak speciale kantenlijm. Dat is een soort witte houtlijm die de kantenband snel en goed vastzet. Je kunt het gewoon klemmen met lijmklemmen. De kantenband sluit goed aan. De overstekende randen werk ik weg met een kantenfrees (vanaf de zijkant).

Grt. Martie
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.