Steigerhout als plafond in de badkamer?

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Hoi forumleden,

Kan steigerhout gebruikt worden als plafond in een badkamer? De badkamer is tamelijk verlucht maar achter en op de vorige pvc-schroten was er toch enige vorm van schimmel op te merken, dus bij deze vrees ik uiteraard ook opnieuw voor schimmelvorming....

En hoe onderhevig is steigerhout aan de temperatuurs- en vochtigheidsschommelingen?

Alvast een prettig weekend allen!
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Die schimmelvorming zal waarschijnlijk ook hier gaan optreden, dat duidt op onvoldoende ventilatie. Dat ga je alleen oplossen met ventilatie.
Steigerhout zet, in vergelijking met andere houtsoorten, sterk uit in een vochtige omgeving. Je moet daar dus ruimte voor laten in je plafond.
Zie ook hier.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Ik zou eerst die tamelijk verlucht aanpakken . best gaan naar goed verlucht.. :)

Ale hout werkt onder invloed van vocht, steigerhout is meestal gewoon den, dat zet perfect serieus uit.

Groene MDF, stroken zagen/laten zagen, freesrandje, verven..
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Danku voor de uitleg, idd wordt er aan de verluchting gewerkt, we gaan er een afzuigtoestel bijplaatsen waar alvoor enkel het raam op kip kon...

Met nu het idee van steigerhout rond te lopen had ik dit mss graag ook gebruikt om een klein muurtje te accentueren, hoeveel spatie moet er dan gelaten worden aan de kopse kant en de vloer en tussen de zijde van de plank en de muur?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Wil je dat ruwe vuren nog behandelen met iets?
Erg veel kans op giftige schimmel sporen als je het niet doet in vochtige ruimtes.
Kan voor jou misschien erg mooi zijn, maar denk ook aan je gezondheid en de rest van je hout in huis.
 

bartg

Actieve deelnemer
3 jan 2012
191
2
Genk, Belgie
Stipe,

ik zou dat hout niet gebruiken in ene badkamer hoor,

de ruwe vezels nemen heel snel stof op.
In een badkamer neemt vocht al het stof mee,
dat slaat aan , net tegen het plafond, want dat vocht is warm .

Veel kans dat je binne het jaar dat hout er terug vanaf haalt owv nare geuren.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik heb thuis van een oude paardenstal een badkamer gemaakt. Het plafond bestaat uit eiken balken met daaroverheen grenen planken. Was een heel karwei om ze schoon te krijgen, maar het resultaat mag er wezen.
Om zelf te zorgen dat er geen schimmel kon ontstaan (waar ik dus wel bang voor was) heb ik bovenop de grenen planken anti-wortel doek gelegd. Daaroverheen heb ik isolatie gelegd. Daarboven zit dus wel gewoon een hilde, dus een plek waar vroeger het stro/hooi voor de beesten lag. Maar jij zou bijvoorbeeld het plafond iets kunnen verlagen, zorgen dat je een goede afzuiging krijgt, dan moet het wel goed gaan.

Maar, waarom steigerplanken? Er zijn zoveel meer mooie houtsoorten?
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Thanks allemaal voor de nuttige info!

Ik ben ondertussen dan maar van het idee afgestapt, ik heb een folie over men raam geplaatst waardoor de lichtinval gewijzigd wordt en de pvc schroten toch iets meer toonbaar zijn, nog niet volledig mijn zin, maar volgend op het gezeur over ons budget van mijn welgeliefde wederhelft zal ik het maar zo laten :) Ik ga wel met het plaatsen van men tegels wat plaats laten zodat ik hem toch nog kan vervangen moest hij later mijn keel uitkomen.

@wim: u spreekt over luchtaanvoer, is het voldoende een raam op kip te zetten?

@roeliepoelie: die steigerplanken werden me aangeraden door een speciaalzaak in verouderde houtsoorten, en ze vielen eigenlijk nog tamelijk binnen budget. Uw oplossing van je badkamer lijkt ook wel bijzonder mooi, heb je daar nergens geen fototjes geplaatst?

Om nog even terug te komen op die accentmuur in de inkomhal, zou ik ook graag zulk een verouderde look creeren, zijn steigerplanken hiervoor dan wel aan te raden, of zijn er betere/mooier alternatieven?

Thanks !!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
@wim: u spreekt over luchtaanvoer, is het voldoende een raam op kip te zetten?

Voor passieve aanvoer in principe wel maar er moet ook actieve afvoer zijn. Verder helpt het niet als aanvoer en afvoer vlak bij elkaar zitten (bijv. in dezelfde wanden of aanliggende wanden). Bij voorkeur doe je aanvoer en afvoer in tegen over elkaar liggende wanden en bij voorkeur ook nog met een niveau verschil (langste weg creëren). Een raamrooster kan ook afdoende zijn in plaats van het raam open te moeten zetten. Of een rooster in de deur kan ook helpen. Badkamer warm houden scheelt ook in condensvorming maar voorwaarde bij die warmte is wel dat er goed wordt geventileerd anders gaat het nog mis.
 

stipe

Actieve deelnemer
13 jun 2012
38
0
Thanks, dat rooster in de deur is reeds voorzien dus dat zit wel snor... en verwarming zou normaal ook geen probleem mogen zijn.... bedankt voor de info!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.