Stammetjes eik

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik weet dat er veel onderwerpen zijn met betrekking tot het al dan niet verzagen van verse stammen maar kom er niet geheel uit. Best al veel gelezen hieromtrent.
Zojuist waren ze bij mij in de wijk een aantal bomen (eik) aan het snoeien en heb gewoon voor de toekomst eens wat stammetjes meegenomen. (uiteraard met toestemming) Nu ben ik van plan de stammen later tot planken te (laten) zagen maar wilde er eigenlijk zo'n mooie slaap in kweken. Geen idee of dat bij eik ook kan en weet dus niet of ik het kops hout moet sealen of juist niet. De bast laat ik er wel op zitten ivm vochtregulatie in de stam. Diktes varieren van 10 tot 30cm.
De te gebruiken planken zullen tot kleine projectjes worden verwerkt zoals wat display tafeltjes of frames voor bijvoorbeeld verlichting.
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Voor zover ik weet, komt slaap niet voor bij eiken. Wat zijn de diameters van de stammetjes die je heb meegenomen?
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
die dunne stammen hebben wel heel veel spint hout, vooral als die bomen vrij hebben gestaan. Dus echt goed hart hout zul je niet over houden.
Het spint er aan laten zitten kan natuurlijk ook, maar daar gaat met grote waarschijnlijkheid wel een boktor in zitten.
Smeer de kopse kanten eerst maar eens in met houtlijm of iets dergelijks, om het geforceerd drogen aan die kopse kanten tegen te gaan.
Je kunt ze dan ook rustig een paar jaar laten liggen en ze dan gaan verzagen, dan werken ze minder.
Dan is het misschien wel een idee om de bast er af te halen, dan heb je al iets minder kans op houtwormen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je Roeliepoelie, eigenlijk vind ik spint hout soms best een toegevoegde waarde hebben voor wat betreft kleurverschillen. De stammen wilde ik sowieso een paar jaar laten drogen, de schors gaat eraf want moet er geen beestjes in hebben, al helemaal geen boktor !
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Slaap bij eiken kan wel in het spinthout, in het kernhout treedt wel iets verkleuring op, maar dat is niet zo veel. Als je de schors er af haalt, loop je wel risico op barsten natuurlijk, maar met schors krijg je vrijwel zeker beestjes. Lastig, lastig. Als het om de slaap gaat, zou ik het met beuken, berken of esdoorn proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.