beitel project

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hier een topic over een van mijn huidige projecten. Onlangs heb ik op marktplaats twintig beitels gekocht voor € 85 totaal, waarvan de meeste van Nooitgedagt. De oudere types van Nooitgedagt waar het logo ingestanst is, vin ik een van de mooiste beitels die er zijn. Een deel ervan is ook nog van gelamineerd staal. Verdere merken die er tussenzaten zijn: JR Dodge, Woodcok Sheffield, Bedford Sheffield, Wisvo Holland, een oudere Kirschen en een hele zware beitel met een enorm handvat met daarop een (helaas onleesbare) naam, volgens mij iets van Morrier of Mortier met daaronder Gorinchem.

De bedoeling is om van deze beitels weer complete sets te maken, met nieuw gedraaide handvaten, zodat ze weer een mooie eenheid vormen. Het gaat me wel een beetje aan het hart om die oude karakteristieke, soms buxushouten handvaten eraf te halen, maar ik denk toch dat ze er uiteindelijk mooier van worden, vooral als je een complete set hebt. Feit is ook dat sommige handvaten gescheurd of versleten zijn.

Op de eerste foto staan al mijn beitels die ik momenteel heb.

Op de tweede foto staan de beitels die een set gaan vormen. Als deze beitels hebben haakse zijkanten, en zijn bedoeld voor het zwaardere werk.

Op de derde foto staat weer een set, maar dan met beitels die schuine zijkante hebben, bedoeld voor algemeen werk en het maken van precieze verbindingen.

Op de laatste foto staan de beitels die ik houd zoals ze nu zijn. Dit omdat de handvaten nog te goed zijn om eraf te halen, of ik vind ze te mooi om eraf te halen.

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Mooi begin van een verzameling! Die nieuwe handvaten zie ik niet zo zitten :(
Maakt wel een eenheid, maar gaat ten koste van de authentieke waarde vind ik.

Ik zou ze in ieder geval bewaren want als je later nog bijpassende exemplaren koopt, kun je de originele set misschien compleet krijgen.

Succes! Fons
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hier wat foto's van handvaten en houtsoorten waarmee ik aan het experimenteren ben. Nieuwe handvat is van taxus, momenteel de hardste en ''meest exclusieve" soort die ik heb. Weet nog niet of ik dat mooi ga vinden, ik vind het net iets te kleurrijk, beetje kits.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Athanor zei:
Mooi begin van een verzameling! Die nieuwe handvaten zie ik niet zo zitten :(
Maakt wel een eenheid, maar gaat ten koste van de authentieke waarde vind ik.

Ik zou ze in ieder geval bewaren want als je later nog bijpassende exemplaren koopt, kun je de originele set misschien compleet krijgen.

Succes! Fons

Ha Fons,

je hebt een punt dat de authentieke waarde daalt. Probleem is wel dat sommige handvaten gewoon zo slecht zijn, dat ze er niet meer uitzien en ook niet meer fijn in de hand liggen. Dat maakt het totaalplaatje er niet mooier op.
Ik kan ze natuurlijk namaken, maar de slagringen zijn niet na te maken. Voor de marktwaarde hoef ik het niet te laten om nieuwe handvaten te maken, want deze beitels doe ik niet meer weg.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
hemski zei:
Mooi handvat van Taxus!

Ha Hemski, bedankt voor je compliment! Ik ben er nog niet uit of ik al de schietbeitels dit handvat ga geven. Moet ik nog even over nadenken.

Athanor zei:
Ik zou ze in ieder geval bewaren want als je later nog bijpassende exemplaren koopt, kun je de originele set misschien compleet krijgen.
Succes! Fons

Misschien is dit voor de Nooitgedagt beitels een optie, want die zijn nog redelijk verkrijgbaar. Maar van de andere merken, JR Dodge, Woodcock, Kirschen en Bedford is het denk ik onmogelijk om daar nog een complete set van te krijgen. Ik hoopte dat ik wat betreft de handvaten nog wat meer reacties zou krijgen, maar het is de laatste tijd naar rustig op het forum wat betreft reageren.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik vind het een mooi project, ben daar met mijn eigen beitels ook mee begonnen op een gegeven moment, maar ik ben maar een amateur op de braaibank, en ben er snel achter gekomen dat mijn eigen hantvaten niet beter worden dan de bestaande.
natuurlijk is het een lastige afweging wat betreft authenticiteit, maar zoals je aangeeft ga je ze niet meer weg doen, en dus gaat het er ook om waar je zelf graag tegenaan kijkt, en wat lekker in de hand ligt, dus ik begrijp dat je hier mee bezig bent.
En de Handvatten die je nu hebt gemaakt zien er bijzonder mooi en handzaam uit!
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Jan,

Inderdaad is het een dilemma, maar ik denk dat ik het wel doorzet. Ten eerste omdat sommige handvaten kapot zijn, en ten tweede is het heel moeilijk om van de minder bekende merken weer complete sets te sparen.

Ik ben nu alleen nog op zoek naar een oude koperen buis met een binnendiameter van ongeveer 3 centimeter. Dan kan ik de handvaten van de hakbeitels ook een ring aan de achterkant van het handvat geven. Maar eens aan mijn broer vragen, die is loodgieter ;) Meestal zitten er messing ringen omheen, maar messing buizen zijn aardig duur. Ongeveer 24 euro per halve meter bij een diameter van 20. Laat staan de grotere diameters.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat taxus handvat vind ik ook gaaf! Vaak wordt er steenbeuken gebruikt voor handvaten van beitels.
Er is vast nog wel een ijzerwarenhandel die houten Nooitgedagt handvaten heeft liggen. Gort in Lemmer had een paar jaar geleden nog rekken vol met beitels en handvaten.
Succes,

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.