Poten onder teak tafelblad

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Kortgeleden heb ik een mooi teakhouten tafelblad kunnen kopen dat ca. 3cm dik is. Van dit blad wil ik een tafel maken met een wit onderstel (althans dat wil mijn vrouw…).
Het blad is 140cm lang en 120cm breed. Dit is precies de maat die wij in onze keuken kunnen gebruiken omdat we nogal “gespeeld” hebben met de indeling van de keuken. Mijn vrouw houdt van koken, dus de keuken is enigszins uitgebreid opgezet en blijft er feitelijk een te kleine ruimte over voor een tafel. Maar we doen het er mee (vooralsnog…).

Zelf zit ik te denken aan blokpoten aan de uiterste kanten om zo nog wat ruimte over te houden voor de stoelen. De poten wil ik van vurenhout maken met een doorsnee van ca. 9 a 10cm in de vorm van 4 aan elkaar te verlijmen delen. Tussen de poten een dikke plank (ca. 3 cm) die ik met lamellen aan elkaar wil verbinden.
Ik zit nog met de volgende vragen:
1. Is vurenhout (wordt wit geschilderd) de goede houtsoort voor de poten
2. Krijg ik voldoende stevigheid van de poten door deze uit 4 delen te laten bestaan
3. Krijgen de poten voldoende steun met de constructie zoals ik die heb bedacht

En uiteraard is ieder andere opmerking/idee/gedachte van harte welkom!
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Vuren is wat dat betreft (als het toch geschilderd gaat worden) sterk genoeg alleen twijfel ik zeer aan de verbinding door middel van lammellen aan de ligger. Als je dan toch de poten gaat samenstellen uit planken dan kun je denk ik beter het midden bepalen en de korte ligger daarin monteren. Vervolgens de hoogte weer opdikken. Als je begrijpt wat ik bedoel. De lange ligger zou ik met een pen/gat verbinding aan elkaar zetten.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Goed om te lezen dat vurenhout geen probleem is.
Daar zat ik ook al aan te twijfelen of de lamellen voldoende zouden zijn. Een pen/gat verbinding heb ik nog nooit gemaakt maar eens moet de eerste keer zijn. Dus dat ga ik proberen!
De korte ligger in de poot monteren begrijp ik, denk ik... Het opdikken en de bedoeling daarvan is me echter niet duidelijk.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ah sorry, ik zat even verkeerd te denken maar het principe is hetzelfde. Stel je neemt planken van 35mm dik voor de poten. Per poot gebruik je 3 planken. Hiervan zaag je in de middelste plank een rechthoek of inkeping ter grootte (hoogte) van de ligger. Je kunt dus wanneer je de 3 planken verlijmd meteen je ligger mee verlijmen.
Het is wat lastig uitleggen in woorden en ik ben een ramp met Sketchup dus kan het je niet laten zien ;)

Edit: Tevens kun je een halfhouts verbinding maken voor de grote ligger aan de korte ligger of een pen/gat met een wig die de boel vastzet.
 
Laatst bewerkt:

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
@civixX: Je uitleg is, zo gegeven, ook voor mij herkenbaar en hier kan ik wat mee! Echter zou het niet makkelijker zijn om als de poot uit drie delen gaat bestaan, het middelste deel a lvantevoren zo in te korten dat de ligger er direct inpast? Dan hoef ik hem nl niet meer uit te zagen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Als ik je goed begrijp kort je de plank in op maat van de dwarsligger waarna je dus weer een stuk plank bovenop je ligger plaatst ? Hiermee zie je op de andere zijde van de poot toch het kopse hout, dit leek mij dus niet de bedoeling. Ik bedoelde om een inkeping te zagen vóór je gaat verlijmen.
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Je hebt gelijk! Ik dacht weer te gemakkelijk... Dan moet ik het alleen aan twee kanten doen (dwars- en zijligger). Lijken of me dat gaat lukken. Bedankt voor het meedenken!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Geen dank ! Misschien handig maar ietsje uitdagender....de te maken inkeping kleiner maken dan de plank (ligger) breed en dik is, vervolgens de ligger aan het uiteinde rondom inzagen en afsteken met een beitel. Ditzelfde doe je ongeveer als je een pen/gat maakt, het voordeel ervan is dat wanneer je geen zuivere zaagsnedes hebt, de dikte en breedte van de ligger dit maskeert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.