Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Mag je op gutsen ook slaan met een hamer?

Heb pas een schaal van eiken gemaakt met een guts. Ben begonnen met steken maar toen mijn handpalm helemaal kapot was heb ik de hamer ter hand genomen

handvat is nu wel een beetje gehavend...

Zij er speciale gutsen die geschikt zijn om te hameren of is dit helemaal niet de bedoeling?

Houten hamer of klopper. En hoe vaak heb je de guts geslepen tijdens het maken?

Houten hamer of klopper, bronzen of stalen klopper, lichte vuisthamer... Het kan allemaal. Wat voor jou het best in de hand ligt.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Jep , normaal mag je erop hameren.

Maar er bestaan ook gutsen waarbij je dat beter niet doet. Je zou een foto van de guts(en) kunnen posten, dan bekijken we het wel.

groeten
    Ornament
    http://www.houtsnijden.eu

Ok. Ik heb maar 1 guts en die ligt op locatie bij een klus momenteel. Maar zal binnenkort even een foto posten.

Bij gewone beitels heb je steekbeitels en hak/schietbeitels met zo'n metalen ring. Geld dit ook voor gutsen?

Je hebt gutsen voor meubelmakers en voor timmermannen die een metalen ring hebben.
    Er zijn ook gutsen voor houtsnijders met metalen ringen. Meestal worden die onder de naam "beeldhouwersgutsen" verkocht. Als ze echt breed zijn en je ze nooit zonder hamer gebruikt is er wel iets voor te zeggen om ze uit te rusten met een ring. Een te overwegen nadeel is dat je bij gebruik van een houten hamer, de hamer veel sneller zal slijten bij het aantikken van de ring. Indien de ring niet echt stevig is, dik genoeg is ( te dunne zie je heel vaak op steekbeitels) , helpt het trouwens niet echt tegen het splijten. De ring zal immers uitrekken. Persoonlijk haal ik die er dan ook liever af.

groeten,
    Ornament
    Opendeurdag
    Laatst gewijzigd door ornament; 12-03-14 om 11:32.

Aha, thanks voor de verduidelijking mensen. Als ik meer gutsen ga kopen weet ik tenminste waar op te letten nu.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80 Bekijk Berichten
    Heb pas een schaal van eiken gemaakt met een guts. Ben begonnen met steken maar toen mijn handpalm helemaal kapot was heb ik de hamer ter hand genomen

handvat is nu wel een beetje gehavend...
    Hoi David80,

Is dat toevallig een handpalmguts?
    Ik vraag dit omdat het niet normaal is dat je heft al beschadigd is na één schaal gesneden te hebben.
    Foto van de guts posten?

groeten,
    Ornament
    opendeurdag

Ik heb holbeitels van het duitse bedrijf MHG in mijn leverpakket en deze zijn allemaal voorzien van een dikke metalen ring.
    Ik heb ook kleine houtsnijbeitels, echt voor fijn werk, en deze hebben geen ring.
    En dat de houten hamer stuk gaat door gebruik! Ja, gelukkig wel.
    Maar het duurt wel even voordat de hele hamer op is hoor.

Neem maar eens een kijkje op www.mhg-tools.de
    Laatst gewijzigd door Molenwijk; 23-03-14 om 13:08.

Hallo Molenwijk,

MGH heeft zowel gutsen voor meubelmakers als gereedschap voor houtsnijders/ beeldhouwers. Deze laatste staan hier en het vervolg hier . Tot en met 40 mm zijn deze zonder ring vanaf 50mm tot 80 mm hebben ze een ring. Deze uiterst brede gutsen zijn van het zogenaamde Zwitserse type: kort en taps.

groeten,
    Ornament
    http://www.houtsnijden.be

Forum Rechten