Kopieerfrees

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Hoi,

Ik ben me eens aan het oriënteren op de werking van kopiëerfrezen maar kom er niet echt uit. Heb hier geen enkele ervaring mee.
Ik heb de OF1400 en wilde een groeffrees met lager aan de bovenkant van de frees gebruiken om meerdere identieke stukken te maken. Nu zie ik echter dat het lager altijd dikker is dan de snijvlakken. Moet ik dan een mal maken die het verschil tussen het lager en de snijvlakken groter is dan het uiteindelijke resultaat ? Dit werkt met tienden van millimeters waarbij ik voor een zeer grote uitdaging kom te staan voor wat betreft de maatvoering, niet dat dit erg is om de uitdaging aan te gaan maar toch.
Zou het volstaan om dan een kantenfrees in te spannen en de mal bovenop het werkstuk te klemmen zodat de exacte maat wordt overgenomen ? Dit in combinatie met de freestafel/module.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik snap het niet goed. Als het een echte kopieerfrees is, mag er geen verschil zitten tussen het aanloopwieltje en de mesjes. Heb je dit verschil kunnen constateren op een proefstukje? Misschien bedriegt de schijn? Verschillen van tienden van millimeters lijken me doorgaans verwaarloosbaar; er kunnen soms wel lagers/aanloopwieltjes van verschillende diameter gemonteerd worden, maar dan gaat het om grotere maatverschillen dan tienden.

Ik gebruik mijn kopieerfrees heel vaak (ook met het lager boven), en krijg altijd een perfect duplicaat van de mal of van het origineel.

Ik ben benieuwd hoe dit draadje verder gaat.
 
A

Athanor

Guest
Als je een goede kopieerfrees hebt is de diameter van het lager gelijk aan de snijcirkel van de frees. De lagers zijn wel verwisselbaar bij sommige merken. Het verschil waar je het over hebt doet me meer denken aan het werken met een kopieerring en een frees die daarbinnen draait. Dan moet je inderdaad het verschil opheffen door je mal wat te verschuiven.

Fons
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
.... Als het een echte kopieerfrees is, mag er geen verschil zitten tussen het aanloopwieltje en de mesjes.

Ja dat dacht ik ook maar zoals gezegd heb totaal geen ervaring met dit soort frezen en kijk ik wellicht naar de verkeerde. Het gaat om zo'n http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/150953B&ViewAction=ViewProduct freesje bijvoorbeeld.

@Athanor, het verschil wil ik eigenlijk voorkomen. Daarom zou ik een kopiëerfrees willen aanschaffen in plaats van de ring te gebruiken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ik gebruik deze:

http://www.ecotools.nl/kantenfrees-51s/

Ik kocht ze per drie stuks met het idee om ze weg te gooien als ze bot werden. Dit omdat ik merkte dat freesjes die het viervoudige kosten vaak ook niet zo'n geweldige standtijd hebben. Na een behoorlijk grote klus (die oa behelsde dat er 60 deeltjes, dik 30mm, lang 400mm met dubbele bocht exact hetzelfde gemaakt moesten worden mbv een mal) bleek echter dat er nog weinig te merken was van botheid, bij het laatste deeltje deed het freesje het nog uitstekend! Bijkomend voordeel van dit model vind ik de ietwat scheefgeplaatste mesjes, die het hout "scheren" waardoor het extra glad wordt en er weinig uitbreek is.

Overigens gebruik ik dit soort freesjes alleen maar in een vaste opstelling (freestafel) Ik heb een uitgesproken voorkeur voor kantenfreesjes waarbij het lagertje onder zit (bij vaste opstelling zit het dan uiteraard boven) omdat ik meen dat er minder kans is op trillen. Kan best aan mij liggen natuurlijk :rolleyes:

En het belangrijkste: ze lopen (alle drie) exact gelijk ;)

Succes!!

Groet, Rob.

PS: die klus mag ik binnenkort nog eens overdoen, zal proberen er aan te denken om foto's te maken.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
En nog even een tip: hoe minder je weg hoeft te halen in een gang, hoe minder kans op afwijkingen je hebt. Het is dan ook zinnig om te proberen de gewenste vorm zo dicht mogelijk te benaderen om dan pas de mal en frees te gebruiken. Een goede lintzaag is hier van grote waarde, maar een decoupeer- of figuurzaag doet het met enige aandacht ook prima.

Groet, Rob.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Dank je Heckemann, misschien is het beter om inderdaad deze aan te schaffen. Is ook een stuk veiliger want het hout dat ik zo zou frezen is maar 22mm dik, dit betekend dat ik de frees niet zo ver boven de tafel hoef te steken en dus een grotere kans heb op ongelukken. Nadeel hierin is dat je het origineel moeilijker ziet omdat je mal er bovenop ligt.
Ik wilde sowieso eerst de vorm grofweg uitzagen met de decoupeer zodat de kans op happen van de frees minder is. En ja een lintzaag.....wil ik wel maar heb er de ruimte niet voor :)
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Dank je Heckemann, misschien is het beter om inderdaad deze aan te schaffen. Is ook een stuk veiliger want het hout dat ik zo zou frezen is maar 22mm dik, dit betekend dat ik de frees niet zo ver boven de tafel hoef te steken en dus een grotere kans heb op ongelukken. Nadeel hierin is dat je het origineel moeilijker ziet omdat je mal er bovenop ligt.
Ik wilde sowieso eerst de vorm grofweg uitzagen met de decoupeer zodat de kans op happen van de frees minder is. En ja een lintzaag.....wil ik wel maar heb er de ruimte niet voor :)

Ruimte maken he. Ik heb ruimte voor een lintzaag in een werkplaats van 10m² waarvan 3m² werkbank is :p
De lintzaag is denk ik mijn favoriete machine in heel de werkplaats!
 

WR1944

Oud hout
Ja dat dacht ik ook maar zoals gezegd heb totaal geen ervaring met dit soort frezen en kijk ik wellicht naar de verkeerde. Het gaat om zo'n http://shop.jvl-europe.com/epages/61425996.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61425996/Products/150953B&ViewAction=ViewProduct freesje bijvoorbeeld.

Het afgebeelde freesje heeft een lager van 12,7 mm en een freesdiameter van 9 mm. Als je bij deze frees een mal wilt gebruiken zal je de mal iets groter moeten maken dan het te frezen voorwerp. De mal moet de helft van het diameterverschil groter worden. In jouw geval 1,85 mm. Maar om je die kopzorgen te besparen kan je beter een kopieerfrees kopen waarbij de freesdiameter gelijk is aan de lagerdiameter. Dan maak je een mal in dezelfde vorm als het eindproduct. Waar het lager zit, aan de schachtzijde of aan de kop hangt af of de mal onder of boven het werkstuk zit als je het bewerkt. In het algemeen werkt een freestafel makkelijker maar bij een voldoende groot werkstuk kan het ook met de hand.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Ruimte maken he. Ik heb ruimte voor een lintzaag in een werkplaats van 10m² waarvan 3m² werkbank is :p
De lintzaag is denk ik mijn favoriete machine in heel de werkplaats!

Altijd baas boven baas: ik heb er twee op 12m2 :D Had een kleintje, andere tweedehands gekocht met het idee de kleine te verkopen,maar het is me veel te handig zo. Op die kleine zit een heel smal lint voor bochtenwerk, op de grote een breed lint voor schulpen. Ideaal!!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ja, dat is wat ik bedoelde met die tienden verschil. Dan zou ik een mal moeten maken op een cnc om dit exact te krijgen, ik ben niet mal ;) Ik heb het freesje dat Heckemann voorstelde besteld, dit omdat ik mijn vingers niet tentoon wil stellen aan een frees met het lager aan de bovenkant. Die zal toch hoger liggen dan het te frezen hout waarop het risico groter wordt.

Het afgebeelde freesje heeft een lager van 12,7 mm en een freesdiameter van 9 mm. Als je bij deze frees een mal wilt gebruiken zal je de mal iets groter moeten maken dan het te frezen voorwerp. De mal moet de helft van het diameterverschil groter worden. In jouw geval 1,85 mm. Maar om je die kopzorgen te besparen kan je beter een kopieerfrees kopen waarbij de freesdiameter gelijk is aan de lagerdiameter. Dan maak je een mal in dezelfde vorm als het eindproduct. Waar het lager zit, aan de schachtzijde of aan de kop hangt af of de mal onder of boven het werkstuk zit als je het bewerkt. In het algemeen werkt een freestafel makkelijker maar bij een voldoende groot werkstuk kan het ook met de hand.

@Massis, kom jij stofzuigen ? :p
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Inmiddels is het wat duidelijker geworden.

Zelf werk ik graag met deze: HM wisselmes bovenfrees.jpgHM wisselmes kopieerfrees D=22 / Snijlengte 30mm. / Schacht 8 mm. met lager aan schachtzijde

Je dient inderdaad voorzichtig te zijn, maar dan valt het risico best mee.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Voor een kopieerfrees, moet het lager net zo dik zijn als de frees.
Oplossingen gaan verzinnen met bv aanpassen van een freesmal, zou ik niet doen, ander freesje uitzoeken, en eventueel opmeten voor je het koopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.