Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008

Vraag: Gezondheidsproblemen door houtbewerking?

Hallo,

Ik ben bezig met een grondige reorganisatie van m'n atelier, vooral naar de problematiek van fijnstofbeheersing. Ik heb een fijnstof luchtfilter hangen en heb afzuiging op m'n toestellen maar echt fijnstof vrij werken blijft moeilijk. Ik heb het vermoeden dat er nog veel meer mensen met dit probleem te kampen hebben.

Daarom deze vraag:
    Wie van jullie heeft er reeds gezondheidsproblemen gehad waarvan hij vermoed dat ze veroorzaakt worden door houtbewerking? Meer bepaald problemen met de luchtwegen, allergische reacties,...
    En vinden jullie dat de eventuele oplossingen die je ervoor hebt genomen afdoende zijn of vind je dat enig ongemak / gezondheidsrisico past bij houtbewerken?

Ik trap af:

- Een dikke twee weken misselijk , snel vermoeid , koortserig na het buiten verzagen van eik zonder stofmasker.
    - Huid van het aangezicht is gevoeliger geworden, raakt sneller geïrriteerd sinds ik aan houtbewerken doe.

Dit bericht is niet bedoelt om af te schrikken, maar kan misschien helpen om aan te zetten tot meer bewustwording voor een problematiek die zich vooral pas na enkele decennia uit.

Mvg,

Geert
    Laatst gewijzigd door Geert; 18-02-14 om 21:06.

bewerk je alleen kaal hout?
    of gebruik je ook verf plamuur ontvetters etc.

Ik weet niet of ik dit een gezondheid probleem moet noemen, maar ik weet al jaren lang dat als ik met taxus werk, ik me de andere dag grieperig voel.
    Eerst dacht ik, het zit tussen de oren, maar zelfs al ik onbewust met taxus werkte had ik er last van. Werk ik met taxus ( en dat doe ik regelmatig) gebruik ik altijd mijn 3M overdruk masker totdat ik uit mijn werkplaats ga. Ook draait er bij taxus altijd mijn fijnstof filter die vlak achter mijn draaibank staat.
    Ook heb ik ontdekt dat ik bij het nat draaien van taxus de zelfde verschijnselen had. Dus is het de geur of is het stof?
    Vr.gr. Nico

@Nico, Taxus is een zeer giftige plant/boom. De Griekse naam is toxo wat weer op zijn beurt een afkorting is voor toxologisch. Het enige aan de (vrouwelijke plant) wat niet giftig is, is het rode vruchtvlees van de bessen, de pit daarentegen is dan wel weer giftig. Vandaar de NL benaming venijnboom.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Sinds ruim een jaar doe ik "hobbymatig" aan houtbewerking. En al vanaf het begin vertoont mijn gezichtshuid ( en soms mijn handen en bovenarmen) een allergische reactie. Deze verschijnselen krijg ik bij bewerkingen waar fijner stof bij vrij komt zoals fijnzagen en schuren.

Overigens had ik al heel lang af en toe last van een beetje hooikoorts, vooral in het voorjaar. Ik zou dus eigenlijk moeten zeggen dat houtbewerking hetzelfde verschijnsel oproept, maar niet gebonden aan een jaargetijde :-).

Omdat ik niet dagelijks hout bewerk dacht ik aanvankelijk te kunnen volstaan met een mondkapje. Dat helpt me niet voldoende. Ik heb nu besloten meer maatregelen te nemen. Fijnstoffilter (net aangeschaft) en halfgezichtsbedekkend masker met filter (moet ik nog kopen).

Overigens heeft een allergietest niks opgeleverd. Dat is dan wel weer mooi.

Mvg
    klaas

.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2008
    Een fijnstoffilter is leuk maar help niet om te voorkomen dat je fijnstof inademt, het kan hoogstens een gedeelte van het fijnstof afvangen dat ronddwarelt nadat de bewerking voltooid is. Om te voorkomen dat je fijnstof inademt moet je het dus net als spaanders afzuigen aan de bron.

@ Nico: dat noem ik dus een gezondheidsprobleem, grieperig voelen na houtbewerking kan volgens mijn niet de bedoeling zijn.
    Laatst gewijzigd door Geert; 18-02-14 om 22:28.

@Martijn, de meningen hierover zijn nogal verschillend, maar ik hou er rekening mee dat er met Taxus iets mis is, gezien mijn ervaring.
    @Geert, buiten dat fijnstof filter is juist dat overdruk masker zo belangrijk. Als ik dat opzet heb geen enkele last. Er zijn houtbewerkers die gek worden van Macore of Iroko, en geen last hebben van Taxus.
    Dit is dus een interessant topic waar je veel kan opdoen met ervaring van andere.
    Om mijn longen in tact te houden loop ik zo'n 4x in de week hard, wel geen garantie, maar wel een lekker gevoel.
    Groet, Nico

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Ik weet niet of ik dit een gezondheid probleem moet noemen, maar ik weet al jaren lang dat als ik met taxus werk, ik me de andere dag grieperig voel.
    Eerst dacht ik, het zit tussen de oren, maar zelfs al ik onbewust met taxus werkte had ik er last van. Werk ik met taxus ( en dat doe ik regelmatig) gebruik ik altijd mijn 3M overdruk masker totdat ik uit mijn werkplaats ga. Ook draait er bij taxus altijd mijn fijnstof filter die vlak achter mijn draaibank staat.
    Ook heb ik ontdekt dat ik bij het nat draaien van taxus de zelfde verschijnselen had. Dus is het de geur of is het stof?
    Vr.gr. Nico
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CivixX Bekijk Berichten
    @Nico, Taxus is een zeer giftige plant/boom. De Griekse naam is toxo wat weer op zijn beurt een afkorting is voor toxologisch. Het enige aan de (vrouwelijke plant) wat niet giftig is, is het rode vruchtvlees van de bessen, de pit daarentegen is dan wel weer giftig. Vandaar de NL benaming venijnboom.
    In België wordt het snoeisel van Taxushagen elk jaar ingezameld om medicijnen tegen kanker van te maken. linkje

Mijn moeder is redelijk recent (volgende week woensdag 1 jaar geleden) overleden t.g.v. borstkanker; Van de chemotherapieën die ze gehad heeft was de potentste genaamd "taxotere".

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Geert Bekijk Berichten
    Een fijnstoffilter is leuk..... Maar het kan hoogstens een gedeelte van het fijnstof afvangen dat ronddwarelt nadat de bewerking voltooid is.

Precies. Afzuiging en gelaatsmasker moeten zorgen voor bescherming tijdens de bewerking. Het fijnstoffilter zorgt voor de periode nadat de bewerking is voltooid; de tijd dat je geen masker draagt.

Mvg
    klaas

ps: althans, zo hoop ik het afdoende op te lossen.
    Laatst gewijzigd door klaas0639; 19-02-14 om 17:23.

Ach ja, woon toch al in de randstad onder de fallout van het botlekgebied, onder de vliegroutes van schiphol, en het tussen het drukste wegennet van europa met iedere dag miljoenen forensen op de weg in hun stinkdiesels en niet te vergeten het vrachtverkeer. Kortom het smerigste gebied in europa qua fijnstof: http://archief.snm.nl/gezonde_lucht/images/1.jpg

Binnen in mijn werkplaats tussen de houtstof is het dus hartstikke gezond te noemen Ook het schaven van harshoudende houtsoorten (grenen, lariks) wordt je lekker high van.

Forum Rechten