Bijzet tafeltje

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik moest op school een tafel maken. De kubus en de kolom zijn gemaakt van multiplex, het tafelblad van MDF. Geheel afgewerkt met HPL.
34nsciv.jpg

qqtopy.jpg

2eprork.jpg
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ziet er netjes uit.
Ik vind alleen de bevestiging van de tafel aan de kubus (dat houtje) een beetje jammer. Had niet op de een of andere manier geïntegreerd kunnen worden in het ontwerp?
Hoe heb je verder die bolling in de kolom voor elkaar gekregen?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
jpandriesse zei:
Ziet er netjes uit.
Ik vind alleen de bevestiging van de tafel aan de kubus (dat houtje) een beetje jammer. Had niet op de een of andere manier geïntegreerd kunnen worden in het ontwerp?
Hoe heb je verder die bolling in de kolom voor elkaar gekregen?

Ja dat klopt, van de leraar moesten we het in een keer anders maken. Bleek later dat hij wel in een sponning moest vallen. De opdracht was dan ook dat alle 3 de delen demontabel moeten zijn. De ronding is gemaakt van 9mm buigtriplex (ze hadden geen dunner liggen op school) Met wat gevloek is het toch erop gekomen.

ArieProduction zei:
Ziet er strak uit !

maar ik had nog wel een vraag:
Kan HPL zo op die ronde delen geplakt worden en blijft het dan zitten, of moet je nog een contra-mal maken?

HPL heb ik erop gelijmd en vervolgens met plakband vast gezet:
149usft.jpg
 
A

Athanor

Guest
Mooie tafel Renault! Hou ons in de toekomst ook maar op de hoogte van de nieuwe projecten.

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Leuk spul dat HPL, toch ook maar eens mee experimenteren. Houdt HPL een multiplex recht als deze aan 2 zijden wordt beplakt? Nultiplex platen willen namelijk nog wel eens op grote oppervlakken krom trekken ondanks de gelamineerde lagen. Is het simpleweg afsluiten (dus onder en bovenzijde en zijkanten vbijv. in de lak te zetten of HPL op te zetten) afdoende om een plaat te stabiliseren, of blijft dat voornamelijk een kewstie van dikte en of ondersteuning met andere onderdelen van je bouwwerk?

Ik stel deze vraag namelijk omdat ik geinteresseerd ben om ooit eens kasten te maken van multiplex plaatmateriaal ipv meubelplaat.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
HPL helpt niet bij het verminderen van het kromtrekken van de plaat. De plaat moet wel aan 2 kanten beplakt worden (niet zichtkant kan met een zogehete backing dat is goedkoper dan gewoon HPL, en het werkt als een tegenfineer). Het moet aan 2 kanten beplakt worden omdat je anders aan een kant meer spanning brengt. Zelfde als bij verf, moet ook beide kanten even veel lagen en bij fineer moet ook een tegen fineer. Heb je dus hele grote platen, dan zal je die dus moeten ondersteunen.
Mijn blad is een halve meter bij een meter en dan 2x 18mm MDF dus ik ben niet bang dat deze krom zal gaan trekken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.