Deuvel of domino

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
"Ieder heeft zijn eigen voorkeur" hoor ik. Akkoord, dat is persoonlijk.


Aan de andere kant, de bedoeling van deze thread is toch om de verschillen duidelijk te maken, en dat gaat over feiten, daarover kunnen we helder zijn.
Veel is al helder nu.


Ik heb hier horen beweren dat deuvelen in plaatmaterial niet ideaal zou zijn maar ik begrijp het niet? Wat is daar niet ideaal aan? Waarom is dat beter met lamello's?
Heb je met lamello's niet het nadeel dat dit de plaat maar in 1 richting fixeert, en dat je in de lengte richting van de lamello moet klemmen of zo om het juist te krijgen?


Verder hoorde ik Pel vertellen dat domino 'sterker' is dan deuvel owv. groter lijmoppervlakte. Daar wil ik ook graag op reageren:


Geval 1: we maken de vereenvoudigde assumptie dat de sterkte in alle richtingen (puur) afhangt van de lijmsterkte
deuvel.png


Laten we even samen rekenen. We vergelijken een deuvel en domino van dezelfde lengte en breedte.
Het lijmoppervlak is dan evenredig met de omtrek van de "cirkel" (deuvel) of "ovale rechthoek" bij de deuvel.


De omtrek van 2 deuvels (elke beweging schiet 2 deuvels): 2 * Pi * r per deuvel, dus 4 * Pi * r


Ik ken niet de exacte maat van een domino, maar laat ons stellen dat het 'rechthoekig' stukje 2 à 3 keer r is, dan is de omtrek:
2 * Pi * r (2x een half cirkeloppervlak, net als de deuvel) +
2 * x * r (rechthoekige stuk, waar x = 2 of 3). Laten we even 3,14 nemen, dan is dit gelijk aan Pi.


Totale omtrek: (2 * Pi + 2 * Pi ) * r = 4 * Pi * r. Dit oppervlak is dus min of meer gelijk aan 2 deuvels. Het maakt geen verschil. Ik heb waarschijnlijk overdreven met de breedte dus de domino heeft zelfs een klein nadeel.


Maar bon, dat is te simpel qua sterkte. Ten eerste: het contactoppervlak is niet volledig, want een deuvel is meestal geribbeld, en bij een domino, als je meerdere domino's per verbinding gebruikt, maak je ook gaten op de 'grotere' stand en heb je evenmin nog een volledig lijmoppervlak.


Ten tweede, de enige richting waar lijm van tel is, is in de trekrichting om ze uit elkaar te trekken. Met de prachtige domino of deuvelmachines zit alles zo strak dat in de andere richtingen de krachten puur mechanisch werken. In de richting van de breedte zijn beide systemen gelijk, in de richting van de lengte hangt het af hoever de deuvels/domino's uit elkaar zitten.


Dit allemaal gezegd zijnde, er is nog bijna niks van bekend, maar er komt dus een nieuwe deuvelaar aan, de DDF40. Ze zouden gewerkt hebben aan de ergonomie, het lijkt erop dat hij meer op de domino gaat lijken. Blijkbaar heeft de markt dus beslist dat de domino toch een beter systeem is, als ze bij Mafell dezelfde richting uitgaan. Foto's op de website van baptist:


large_15376093682568.jpg

Ik deuvel intussen lustig en tevreden voort met mijn "oude" DD40... ;-)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ken niet de exacte maat van een domino, maar laat ons stellen dat het 'rechthoekig' stukje 2 à 3 keer r is, dan is de omtrek:
2 * Pi * r (2x een half cirkeloppervlak, net als de deuvel) +
2 * x * r (rechthoekige stuk, waar x = 2 of 3). Laten we even 3,14 nemen, dan is dit gelijk aan Pi.


Totale omtrek: (2 * Pi + 2 * Pi ) * r = 4 * Pi * r. Dit oppervlak is dus min of meer gelijk aan 2 deuvels. Het maakt geen verschil. Ik heb waarschijnlijk overdreven met de breedte dus de domino heeft zelfs een klein nadeel.

Je moet geen vergelijkende betogen bouwen op natte vinger aannames. Domino's zijn duidelijk breder dan die 2 a 3 maal r. Een 5 mm domino is 19 mm breed, en een 6 mm domino 20 mm. Die 'tussenstukjes' zijn dus 5.6 * r bij de 5 mm en 4.7 * r bij de 6 mm domino. De omtrek van de 5 mm domino is 43.7 mm tegen 31.4 voor 2 deuvels van 5 mm. Bij 6 mm is het 46.8 om 37.7.

Op basis van het contactoppervlak alleen geeft een domino dus wel degelijk een sterkere lijmverbinding dan twee deuvels van dezelfde 'diameter'.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
+ nog een groot voordeel aan een domino: je kan ook gewoon heel makkelijk gaten frezen voor brede losse pennen die je zelf op maat maakt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Eerlijk gezegd maakt het allemaal weinig uit. Bij zowel pen/gat, een goede deuvel als een goede domino verbinding is het materiaal waarin je werkt meestal de zwakste schakel. Je verbinding kan meestal honderden kilo's druk aan, en als er werkelijk een dergelijke belasting vereist zou zijn ging je allang naar zwaarder/dikker materiaal met dan uiteraard ook meer of grotere deuvels/domino's, etc.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Je past de gebruikte dikte/diameter van je domino/deuvel normaal gezien aan aan het gebruikte materiaal dat je wil verbinden.
Als eerste standaard vuistregel neem je de 'pen' 1/3de de dikte van het te verbinden materiaal.
Wanneer het te verbinden materiaal zwakker is dan de 'pen' (bv. vezelplaat en een beuken domino), dan maak je de 'pen' dunner. Dus bv. eerder een 5mm domino om 18mm vezelplaat te verbinden (dan de standaard 6mm).
Omgekeerd neem je beter een dikkere 'pen' bij het verbinden van erg harde/sterke houtsoorten. Dus bv. eerder een 10mm domino bij het maken van een Afrormosia tafelblad dat 25mm dik is (dan de standaard 8mm).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik heb hier horen beweren dat deuvelen in plaatmaterial niet ideaal zou zijn maar ik begrijp het niet? Wat is daar niet ideaal aan? Waarom is dat beter met lamello's?
Heb je met lamello's niet het nadeel dat dit de plaat maar in 1 richting fixeert, en dat je in de lengte richting van de lamello moet klemmen of zo om het juist te krijgen?

Een "standaard" deuvel (8mm) is vrij dik in verhouding tot de plaatdikte (18mm). Een deuvelgat wordt vrij klein geboord, dus als de deuvel erin gaat, kan het hout splijten. Met dunnere deuvels of ruimer gat is het prima mogelijk.

Een nadeel van lamello's is inderdaad dat het niet zijdelings fixeert.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Zijn er al mensen die zijn gezwicht voor de Mafell DDF40? Eens per jaar is het "sinterklaas" en gezien er kasten moeten worden gemaakt zou een deuvelmachine die ook nog eens rijtjes kan deuvelen voor legplankjes zomaar op het lijstje kunnen staan. Qua sterkte verwacht ik geen probleem/beperking t.o.v. een 500 of 700 en verder zie ik eigelijk alleen maar voordelen (gewicht, afmetingen, verkrijgbaarheid deuvels, aanslagsysteem, deuvels tot 12mm en 32mm rijtjes kunnen maken waar ik anders een festool LS32 voor bij zou moeten kopen). Prijs lijkt nagenoeg vergelijkbaar met de 700 (voor een maximax).

Ben benieuwd naar ieders ervaringen (niet perse meningen) :)

Alvast bedankt,

Gijs
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mooi filmpje. In iedergeval wat langer dan de Mafell filmpjes van 1minuut nog wat.
@Ronald: Jij hebt de DD40? Mijn zorg is dat de deuvels toch aardig precies moeten worden geplaatst/geboord.
Hoe moeilijk/makkelijk is dit in werkelijkheid? Wat heb je er zoal mee kunnen maken?! Wat is het grootste?

Momenteel op de "todo"-lijst - een 2.4m lowboard van 18mm berken multiplex (kan ook zonder DDF maar daar zou ik 'm voor aanschaffen)

Ben benieuwd naar de voorbeelden!

Gijs
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Dag Gijs,

lengte is geen probleem. Kwestie van afstand tussen de deuvels ver genoeg en niet te grote deuvels gebruiken. Dat leer je wel aanvoelen. Met de liniaal is het nog gemakkelijker maar op die afstand heb je al beide linialen nodig en dat wordt prijzig.

Ik zou deuvelen om de 30-50 cm en een proefje doen of 8mm werkt ; maar 6mm gaat sowieso gemakkelijker zijn.

Nu, het is me niet duidelijk of je de deuvels in 1 vlak bedoelt, dan wel dat je van plan bent om bv. de voor/achter/zijkanten eerst te bevestigen en daarna daarop bv. de bovenkant deuvelen. Dan moet je 4 of 5 vlakken uitgelijnd krijgen en dat is andere koek, dat heb ik tot nu toe altijd vermeden.

Ik heb de DD40 enkele maanden, een aantal kasten gemaakt in meubelpaneel en verbindingen in massief hout zoals tafel en werkbank. Voor de kasten gebruik ik de liniaal van 80cm. Ik zit nog maar aan het begin van de todo-lijst, nog veel op de planning staan :cool:
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Het grootste is een kast van bijna 3m breed en 2,6 meter hoog. Maar ik heb vermeden om over zo'n lange lengtes te moeten deuvelen, dit was altijd over de diepte van 60/70cm en de achterwand erop geschroefd en de plintjes aan de voorkant met pocketholes. Heb me moeten inhouden, altijd fijnst om te deuvelen, maar dan zou de montage moeilijker zijn geweest.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Voel je vrij om wat foto's te posten. Helpt altijd.
Hier is de DDF40 besteld. We gaan het meemaken.

Volgens mij heb je de liniaal niet meer nodig omdat je vanaf de zijkant van de panelen danwel de eerdere gaten refereert met de DDF40.
Is nog wel te gebruiken maar hoeft niet.

Todo-list voorlopig:
- Tafel/stoeltjes (oefenen)
- Helper tower (oefenen)
- Lowboard (echte werk, zie Kerf design / playplay van desteyl)
- Boekenkast (ook echte werk)
- Robotkast (a la de wachter van studio hamerhaai maar dan anderhalve meter hoog)
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Welnu!

De DDF40 vandaag binnengekregen. Handleiding aan de kant, Mafell filmpjes gekeken en een paar proefgaatjes geboord.

Machine ziet er degelijk uit en voelt solide, niets rammelt

Deuvelgaatjes boren gaat verrassend makkelijk, hoekje, haaks, verstek en een gatenrij(tje van 8), past allemaal en nauwkeurig.
Met de Festool midi eraan helemaal geen stof. Zoals (denk ik) ook bij de Festool Domino moet je gewoon op blijven letten wat je doet (aanslagen goed gebruiken en de goede kant van de plank boren).

Geen foto's deze keer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.