Deuvel of domino

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Al enige tijd overweeg ik een lamello/deuvel of domino frees aan te schaffen.
Ik ben nu zover dat mijn voorkeur uitgaat naar de mafell dd40 of de festool 500.
Ik wil deze gebruiken voor meubels.
Kan iemand mij adviseren wat de beste keus is en waarom?

alvast bedankt.

grt,

Leo
 

tuoh

Oud hout
De domino is veelzijdiger, bij de Mafell zit je met een vaste maat tussen de beide drevels, dus smalle balkjes of iets dergelijks kan je wel verbinden met de domino maar niet met de Mafell.

Domino's maak je makkelijk zelf uit afvalhout, die hoeven zelfs geen afgeronde zijkanten te hebben. Drevels zelf maken is al iets lastiger.
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Er is weinig info over Mafell machines op het web te vinden maar ik begrijp niet waarom sommigen steeds zeggen dat de DD40 geen smalle balkjes kan verbinden. Je monteert gewoon een van de bijgeleverde spacers en 2 boringen maken. Of je neemt 1 vd 2 boren er uit. Vrij simpel.


Verder vind ik het net omgekeerd qua veelzijdigheid.
Met de Domino kan je enkel verbindingen maken, maar met mijn DD40 kan ik ook super snel LR-32 boringen voor inbouwkasten maken. Bij Festool moet je dan nog een bovenfrees, speciale geleiderail met indexeringsgaten en dat LR-32 pakket gaan aankopen. Komt je duurder uit dan DD-40 met indexeringsrail. Met de DD40 gaat het ook een pak sneller om LR-32 boringen te maken.

Verder hang je dan ook weer vast aan hun Domino's. Akkoord, je kan er altijd zelf maken. Deuvels vind je echter in elke doe-het-zelf en ze zijn spotgoedkoop.

48


Als meubelmaker kan je trouwens ter vervanging van of in combinatie met deuvels ook Lamello Invis MX verbinders gebruiken voor volledig demonteerbare en onzichtbare verbindingen. Deze zijn dan wel niet meer zo spotgoedkoop als houten deuvels uiteraard :)


Nuja zowel de Domino als DD-40 systemen zijn niet goedkoop en werken goed. Je zal van geen van beide machines spijt hebben. Zoals bij alles hangt veel af van persoonlijke workflow. Hoe belangrijk het prijsverschil voor je is moet je voor jezelf afwegen.
Qua functionaliteit kan je met de DD40 echter meer dan enkel verbinden zoals met de Domino. Helaas is er weinig info te vinden en ondeschatten velen daardoor de mogelijkheden. Ik maak quasi al mijn verbindingen met de DD-40.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nou weet ik niet of die Mafell veel duurder is dan de 500, zo ja, kijk dan ook eens naar de XL700

http://www.woodworking.nl/showthread.php?8485-Festool-domino-df-700

Er is namelijk van Seneca Woodworking een opzetstuk te koop zodat je ook de kleine freesjes van de 500 op de XL700 kunt gebruiken.

http://www.senecawoodworking.com/bl...-500-bit-adapter-for-the-festool-domino-df700

http://www.senecawoodworking.com/products/rts-500-cutter-adapter-for-festool-df700

Zodoende kun je ook met de 700 dun plaatmateriaal Dominoën waar oorspronkelijk de 500 voor ingezet kan worden én je kunt de grootste maten Domino's pakken voor kozijnenwerk etc.
 

Ramon

Nieuw lid
26 sep 2012
15
0
Ik heb zelf een mafell dd40P, deze kan deuvels boren tot 16mm. Deze is goedkoper dan bijvoorbeeld een Festool df700. Voor de meeste meubels kun je denk ik met deuvels prima uit de voeten. Als je slechts 1 deuvel wil plaatsen kun je er ook 1 frees uitnemen. Dat is welliswaar wat omslachtiger dan met de Festool. Verder zijn dominos dacht ik sterker dan deuvels. Maar deuvels zijn over het algemeen ook sterk genoeg is mijn ervaring en bovendien plaats je met de mafell gelijk al twee deuvels wat het geheel ook sterker maakt.

Als je kijkt naar wat deuvels kosten per grote verpakking dan is het niet de moeite om hier zelf iets voor te maken. Dit weegt volgens mij ook neit op tegen het zelf maken van dominos. Ik heb de machine om er mee te werken en er gemak van te hebben. Ik heb zelf niet sterk de behoefte om een uur lang alleen maar deuvels te maken. Maar dat is persoonlijk :)
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik heb beide systemen gebruikt.
Mijn Conclusie:
Mafell Duo is veel beter afgewerkt, goede van aluminium gefreesde grondplaat, ook de groeven zijn ingefreesd.
De Domino is redelijk afgewerkt, met een, bij mij, oud model, waardeloze blikken grondplaat, met wat krasjes die ik niet goed kan onderscheiden.

gebruik:
de Domino is veelzijdiger.

Als ik de keuze had, en het geld, zou ik daarom een Domino kiezen, en de iets mindere kwaliteit voor lief nemen.
Voor meubels is de DF500 voldoende, de DF700 is meer voor deuren, kozijnen bedoeld, en, voor zover ik het kan overzien, ik heb een DF500, lastiger te hanteren.
Joep
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Als ik zo de reacties lees, dan zijn beide systemen goed.
De Mafell is echter wat goedkoper dan de Domino.
Moet er nog eens even goed over nadenken wat mijn keuze wordt, zeker omdat de machine voor hobbygebruik is.

Bedankt voor de reacties.

grt,

Leo
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Houdt dan ook zeker even rekening mee dat je nu kijkt naar gereedschap waar je minstens 10-15 jaar mee vooruit kan, kies dus met volle overtuiging na je afweging van gebruik, kosten etc.

Zo heb ik, als hobbyist, toch gekozen voor een MT55cc tegen de 55 van Festool. Ook heb ik de XL700.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Vorige week de knoop toch doorgehakt en de Festool domino gekocht.
Heb hem gelijk maar aan het werk gezet en een aantal nieuwe kasten maken voor in de werkplaats!
Systeem werkt op zich fantastisch, wat me echter wel opviel is dat het gedeelte dat de pendel beweging maakt behoorlijk warm wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: twdi

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Proficiat met je koop! Ik heb die in december ook gekocht, het is even slikken aan de kassa, maar ben er ook heel tevreden over! Ik heb nog niet gemerkt dat die warm wordt, sluit je hem wel aan aan de stofzuiger voor onmiddelijke afzuiging?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Vorige week de knoop toch doorgehakt en de Festool domino gekocht.
Heb hem gelijk maar aan het werk gezet en een aantal nieuwe kasten maken voor in de werkplaats!
Systeem werkt op zich fantastisch, wat me echter wel opviel is dat het gedeelte dat de pendel beweging maakt behoorlijk warm wordt.

zonder een afzuiging wordt de frees spindel warm.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Ouwe topic maar ik moet toch even reageren. Heb de Mafell DD40. Is goedkoper en veelzijdiger dan de DF500. Is minder veelzijdig dan de DF700.

Ik zie hier mensen beweren dat de festool "veelzijdiger" is. Gelieve dit dan ook verder te argumenteren. Dit gebeurt niet, en het is onzin.
Beide systemen zijn extreem doordacht. Maar ze hebben nuance verschillen.


De DF700 heeft een korter 'onderstuk' en dat maakt hem gemakkelijker in bediening. Hij is wel erg groot en de dieptes waarmee je kan frezen zijn absurd, er wordt geen enkele extra sterkte toegevoegd door bv 70mm diep te frezen.

De DF700 laat toe om 2 freesdieptes te gebruiken. Dit is handig als je wisselt tussen loodrechte verbindingen van bv. plaatmateriaal, waar je in de breedte max 15mm kan gaan en in de diepte eindeloos. Mafell lost dit op met deuvels van 30mm diep ; 15 past overal...

De DF700 heeft 3 stops om de zijdelingse afstand mee vast te leggen. DD40 lost dit op met plastieken add-ons die hetzelfde doen. DF700 is waarschijnlijk de meest robuste en snelste optie maar voegt ook gewicht toe aan het geheel.



De DF700 heeft wel enkele extra snufjes die, als je hem erg vaak en in erg verschillende omstandigheden gebruikt, je sneller laten werken. Zijn enorme omvang en gewicht van maar liefst 5,2 kg moet je er dan bijnemen.

De DD40 weegt minder dan 3kg en doet bijna hetzelfde.

Mijn conclusie is dat je nooit de DF500 wil kopen. Dan verspil je je zuurverdiende centjes. Twijfel tussen de DD40 en de DF700. De DD40 is voor kleine tot grote werktuigen. De DF700 is voor middelmatige tot extreem grote zaken.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Wanneer je 70 mm diep freest ipv bijvoorbeeld 35 mm, wordt het lijmoppervlak dubbel zo groot. Toch een aanzienlijk verschil lijkt me? Verder haal je goede argumenten aan. Helaas heb ik reeds een jaar geleden mijn zuurverdiende centjes verspild ;)
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
15mm past bijna overal, maar ik denk niet dat je een deur of kozijn met een 30mm deuvel in elkaar wilt zetten. Als je de DF700 erg groot vind en de freesdiepte absurd, dan zijn je werkstukken waarschijnlijk niet groot genoeg.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik zie hier mensen beweren dat de festool "veelzijdiger" is. Gelieve dit dan ook verder te argumenteren. Dit gebeurt niet, en het is onzin.

Zou je zelf dan ook je volgende uitspraak willen uitleggen? Je gaat namelijk niet in op de df500 maar geeft wel aan dat jouw Mafel veelzijdiger is.

Heb de Mafell DD40. Is goedkoper en veelzijdiger dan de DF500.


Mijn conclusie is dat je nooit de DF500 wil kopen. Dan verspil je je zuurverdiende centjes. Twijfel tussen de DD40 en de DF700. De DD40 is voor kleine tot grote werktuigen. De DF700 is voor middelmatige tot extreem grote zaken.

Verder kan ik me hier niet in vinden. De df500 vind ik een prima machine die voor klein en middelgroot werk goed voldoet. Verspilling van zuurverdiende centjes is wat mij betreft dan ook geen sprake van. Voor de hobbyist te duur en economisch niet te verantwoorden? Ja wellicht. Maar dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken.

Qua gebruik: dieptes veranderen is een peuleschil. Via de zichtlijn kun je snel uit de hand verbindingen zetten. De referenties in het blad gebruik je voor de eerste strakke verbinding. Het enige waar ik me wel eens aan stoor is dat de afzuigmond precies op een plek zit die tegen je hand aankomt als je de frees in je werkstuk drukt. De stofafzuiging zelf werkt trouwens magnifiek.
 

RaymondvW

Actieve deelnemer
4 aug 2016
26
2
Als ik bij de dd40 kijk op de site, zie ik alleen maar deuvels als verbruiksmateriaal. Bij lamello en domino zie ik allerlei extra mogelijkheden om bijvoorbeeld planken demontabel te monteren enzo. Zie ik iets over het hoofd?

Zie ik iets over het hoofd? Toen ik aan het onderzoeken was voor machines, vond ik juist de duodeuvel het meest beperkt in mogelijkheden. Een heel specifiek gebruik, daar wel heel goed in, maar verder beperkt.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Voor 2 gaatjes boren kun je ook een boormachine pakken, dan is de dd40 veel te duur en te beperkt en dus zonde van de zuurverdiende centjes.
Het is maar net hoe je het bekijkt :)

Elk stuk gereedschap heeft zijn sterke en zwakke punten.

Zelf denk ik dat een domlino en lamello(machine) veelzijdigers zijn dan een machine die 2 gaatjes boort.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ouwe topic maar ik moet toch even reageren. Heb de Mafell DD40. Is goedkoper en veelzijdiger dan de DF500. Is minder veelzijdig dan de DF700.

Ik zie hier mensen beweren dat de festool "veelzijdiger" is. Gelieve dit dan ook verder te argumenteren. Dit gebeurt niet, en het is onzin.
Beide systemen zijn extreem doordacht. Maar ze hebben nuance verschillen.


De DF700 heeft een korter 'onderstuk' en dat maakt hem gemakkelijker in bediening. Hij is wel erg groot en de dieptes waarmee je kan frezen zijn absurd, er wordt geen enkele extra sterkte toegevoegd door bv 70mm diep te frezen.

De DF700 laat toe om 2 freesdieptes te gebruiken. Dit is handig als je wisselt tussen loodrechte verbindingen van bv. plaatmateriaal, waar je in de breedte max 15mm kan gaan en in de diepte eindeloos. Mafell lost dit op met deuvels van 30mm diep ; 15 past overal...

De DF700 heeft 3 stops om de zijdelingse afstand mee vast te leggen. DD40 lost dit op met plastieken add-ons die hetzelfde doen. DF700 is waarschijnlijk de meest robuste en snelste optie maar voegt ook gewicht toe aan het geheel.



De DF700 heeft wel enkele extra snufjes die, als je hem erg vaak en in erg verschillende omstandigheden gebruikt, je sneller laten werken. Zijn enorme omvang en gewicht van maar liefst 5,2 kg moet je er dan bijnemen.

De DD40 weegt minder dan 3kg en doet bijna hetzelfde.

Mijn conclusie is dat je nooit de DF500 wil kopen. Dan verspil je je zuurverdiende centjes. Twijfel tussen de DD40 en de DF700. De DD40 is voor kleine tot grote werktuigen. De DF700 is voor middelmatige tot extreem grote zaken.
Ik ben het helemaal niet eens met deze stelling. Ik ga geen vergelijking maken tussen een deuvelboor en de Domino omdat ik nooit met een deuvelboor gewerkt heb.
Ik ken wel het verschil tussen de DF 500 en de 700. De DF 500 is de meest alround machine van de twee. Tenzij je regelmatig grote contructies (deuren, ramen, tafels) heb je de 700 niet nodig. Zeker voor hobby voldoet de 500 bijna altijd. De 500 is ook een heel andere machine dan de 700. De 500 is licht, klein en makkelijk te hanteren. De 700 is eerder een zware lompe machine (wat niets zegt over de kwaliteit) die ontworpen is voor grotere werkstukken.
En wat de prijs van de 500 betreft vind ik dat je veel machine en toepassingsmogelijkheden voor je geld krijgt. Als je regelmatig meubeltjes of constructies maakt is de machine zijn geld waard. Ik vind in ieder geval dat het geen verspilling van mijn geld was.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.