Erika 85 of Axminster Hobby TS-250

Jod

Nieuw lid
13 feb 2014
5
0
Hallo,

Ook ik ben nieuw op dit forum en zit met een vraag. Ik heb ondertussen al een 8 tal jaar een Dewalt D27107 waar ik zeer veel plezier aan heb gehad, maar nu begin ik mij toch te ergeren dat ik die zaag telkens weer moet omdraaien, soms wel 10 keer op een avond (ik werk vooral 's avonds
icon11.png
, een uit de hand gelopen hobby). Ook is de afmeting van de zaagtafel wat aan de kleine kant.
Nu heb ik mij een DWS780 trek afkortzaag aangeschaft en wil mijn D27107 vervangen. Mijn eerste gedacht was een Erika 85 maar door rond te snuffelen op dit forum ben ik ook de Axminster Hobby TS-250 tegengekomen. Natuurlijk wel een groot prijsverschil.
Nu is mijn vraag;
Wat zijn de grootste verschillen buiten de trekfunctie bij Mafell? En is het prijsverschil te rechtvaardigen?
Occasioneel moet ik dit toestel op verplaatsing meenemen. Ik gebruik mijn zaag zowel voor fijn meubelwerk als voor buitenconstructies.

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Jo
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik kan niet oordelen of die trekfunctie dat verschil waard is. 400 versus 1900 euro is natuurlijk wel een gigantisch verschil als je het voor alleen die trekfunctie doet.
Vergeet daarom niet dat die Erika meer kwaliteiten heeft qua precisie, uitbreidmogelijkheden etc. dan de Axminster.
Maar.... Ik heb op mijn CS70 trekfunctie en gebruik het wel veel. Ideale functie bij afkorten :Y .
 

Lampo

Nieuw lid
20 aug 2012
10
0
Leiden
Ik heb tweedehands een Mafell Erika 85 gekocht en ik ben daar heel tevreden mee, rondje nameten leverde op dat alles haaks en recht is. Mocht iets niet recht of haaks zijn, dan is het bij te stellen en ten slotte staat de zaag als een huis. Ik woon nogal klein en sta zodoende in het washok te klussen en gebruik daarom de Mafell ook als werkbank en dat gaat erg goed. Dat had ik niet verwacht van een verplaatsbare zaag! En wat Okke aanhaalt is ook belangrijk; er zijn ontzettend veel mogelijkheden om de zaagtafel uit te breiden.
Echter het heeft wel zijn prijs, gezien de kwaliteit die in elk onderdeel terug is te vinden, vindt de een dit volledig terecht en de ander te duur en die afweging kun je alleen zelf maken.
 

Jod

Nieuw lid
13 feb 2014
5
0
Of ik nu fijn werk maak of een ruwe buitenconstructie, precisie staat bij mij voorop en daar geef ik graag wat meer geld aan uit. En ik heb nog nooit een negatieve reactie gevonden over de Erika.
Langs de andere kant is er blijkbaar weinig geweten over de precisie van de TS-250.

Mijn keuze zal dus afhangen van de (al dan niet) nog komende reacties.
Dus voorlopig Erika-TS250: 2-0:)
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Nou... Wat denk het meest belangrijke bij de keuze is "heb je zoveel geld over voor een zaagtafel?".
Je stelt namelijk een vraag vergelijkbaar met "wat rijdt fijner, een Rolls Royce of een Volkswagen Golf?" (let op, ik beweer niet dat de Erika een RR is of de Axmin. een Golf ;) ).
Antwoord lijkt mij dan duidelijk 100 mensen zeggen, doe mij die Rolls en 2 kiezen de Golf.

Als je er vervolgens bij stelt, maar heb je ook 2 ton over in je portomonnee voor een auto. Wordt het ineens heel anders.
Kortom, vind je 2K voor een zaagtafel het geld waard? Zo ja, niet twijfelen en die Erika kopen. Er gaat je dan echt niemand overtuigen dat de Axminster een betere aankoop is.
Als je in je achterhoofd denkt "maar ik koop liever de Axminster en ga voor de rest een week op vakantie, die 0,04mm offset van de Axminster schaaf ik er wel af", zal niemand je zo gek krijgen om 2K uit te geven aan een zaagtafel :p .

Als je nu qua prijs vergelijkbaar, 2 apparaten naast elkaar zet, dan kan je nog vrij objectief de voors en tegens tegenelkaar afwegen. Dat is hier echt niet te doen.

En mijn onderbuik gevoel? Die zegt dat je je keuze al gemaakt hebt en over een paar dagen ons jaloers maakt met een ontzettend mooie Mafell ;)
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
De Axminster is pas sinds begin dit jaar verkrijgbaar, er zal dus nog niet zoveel over te vinden zijn. Het kleinere broertje, de TS-200, wordt iig positief beoordeeld.

Als je op verplaatsing gaat lijkt het gewicht mij ook nog wel belangrijk.
 

Jod

Nieuw lid
13 feb 2014
5
0
Bedankt voor jullie reacties,
@okke
Dat buikgevoel zal ik dan toch maar volgen, is sterker dan mijzelf:p
Nu alleen nog kijken waar ik hem moet bestellen, bij ons in de verste verte geen dealer te vinden, dus waarschijnlijk online.
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Ik zou een zaagtafel van dat bedrag niet online bestellen, maar naar een dealer gaan, een demonstratie laten doen op een bestaand apparaat, het nieuwe apparaat laten uitpakken, demonstreren. Vervolgens nog even soebatten over extra accessoires voor dezelfde prijs (die 2 verlengstukken, en de (frees' tafel)) extra er bij als het lukt, en vervolgens de zaak in de auto leggen, en naar huis rijden, en weer uitpakken. Eventueel met z´n tweeën gaan, is leuker, en je pikt meer op.

Heb je echt geen dealer in de buurt en heb je geen vervoer, dan desnoods met openbaar vervoer gaan, alles laten uitleggen, en de nieuwe tafel laten opsturen.
Het is geen freesje van 20 Euro wat je koopt, maar een investering voor jaren. Mijn leverancier uit een bekende badplaats gaat zo met dit soort zaken om, en zo hoort het ook.

succes met de eventuele koop
Joep
 

Jonathan

Actieve deelnemer
20 apr 2012
58
2
België
Ik heb de Erika ook al eens zien staan bij Metaalwaren Santens in Gent. Dit was echter enkele maanden geleden, dus ik weet niet of ze hem daar nog hebben.
De afdeing Mafell is er ginds echter maar een zielig vertoon met slechts enkele artikelen.

In Belgie is het sowiso doorgaans maar treurig om hoogwaardig materiaal aan te schaffen. 1) Je vindt het bijna nergens en 2) het is dan nog beschamend duur in vergelijking met het buitenland. (Op enkele uitzondering na uiteraard.)

Nu, moest ik zelf een Erika aanschaffen dan deed ik een ritje van een 2-tal uur richting Nederland ;) Daar zitten dealers die, zoals jjjlll al aangaf, meer stockeren, meer begaan zijn met de klant en veel betere service/voorwaarden geven.
 
Laatst bewerkt:

Jod

Nieuw lid
13 feb 2014
5
0
Bedankt voor de reacties. Ik ga denkelijk volgende week richting Nederlands Limburg.
En inderdaad jjjlll, dit mag ik eigenlijk niet online kopen.
Morgen eens bellen wie ze op voorraad heeft.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Bedankt voor de reacties. Ik ga denkelijk volgende week richting Nederlands Limburg.
En inderdaad jjjlll, dit mag ik eigenlijk niet online kopen.
Morgen eens bellen wie ze op voorraad heeft.

Hoi, in Hoensbroek (Limburg, NL) is een zaak die ze verkoopt.
Echter voorraad is er niet, enkel een Erika 60 en wat losse hand gereedschappen van Mafell is er aanwezig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.