Nieuwe Naniwa slijpstenen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Vandaag zijn m'n nieuwe slijpstenen aangekomen. Eentje korrel 400 en eentje korrel 1000. Ik had tot nu toe alleen maar een #4000 en dat ging me steeds veel te langzaam. Het slijpen en wetten van de vouw ging nog wel, maar het vlakken van beitels duurde me altijd veel te lang op een 4000. Ik speelde al langer met het idee om nieuwe slijpstenen aan te schaffen, vooral een flinke grove en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Naniwa Chosera stenen.

Ik heb net een uurtje gespendeerd om een beitel helemaal top te krijgen en het werken ermee is nu geweldig zo scherp. De stenen waren best een investering, maar zoals het nu lijkt zeker een goede.

100_4557.jpg
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
400 is inderdaad steeds nog redelijk fijn, maar toch slijpt het heel snel beschadigingen en overige oneffenheden van een vouw weg. Misschien had ik voor #200 moeten gaan, maar ik had geen vergelijk en 200 leek me weer te grof.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Naar mijn gevoel zegt de korrel niet alles. Ieder type steen is anders, en meer of minder geschikt voor een bepaalde beitel. De kampioen onder mijn stenen is toch de Shapton 1000. Agressief maar goed te kontroleren.
Veel slijpplezier
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Zo dat zijn chique steentjes! ;)

Die 400 moet prima zijn om snel een vouw te slijpen. Om beitels te vlakken die echt slecht zijn kan je voor iets wat grover is kiezen. Ik heb sinds kort een stuk echt vlak staal een een zakje 80 grit diamantjes. Maar ik moet het nog testen of het echt lekker werkt.

Hoe ga je de stenen vlak houden? Schuurpapier wordt afgeraden voor dit soort stenen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Glas schijnt heel snel hol te slijten als je het als basis neemt voor losse diamanten. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen en heb zelf nog geen ervaring.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Glas schijnt heel snel hol te slijten als je het als basis neemt voor losse diamanten. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen en heb zelf nog geen ervaring.

Ik gebruik glas met carborundumkorrels (oorspronkelijk voor mijn schaatsenslijpstenen; nu ook voor de vlaksteen waar ik mijn waterstenen mee vlak), en dat gaat tot nog toe prima.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Ik heb die 2 ook en ik vlak ze gewoon op schuurpapier. Die van mij zijn zonder plastic base want ik wil ze ook in de hand kunnen gebruiken. Eentje kwam zonder en bij de andere heb ik het er afgezaagd en geschuurd.

Heerlijke stenen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik heb een gelijkaardige steen om te vlakken, maar achteraf gezien veel geld voor weinig. Ik gebruik nu de vlakke achterkant omdat de geribte kant ook hol is. Nu werkt dit wel goed samen met carborundumpoeder, maar ik denk dat het even goed gaat met een stuk harde natuursteen. Ik wil eens een stuk Chinese arduin proberen. Deze bevat behoorlijk wat witte insluitsels die naar mijn idee wat harder zijn als de rest van de steen. Hierdoor zou het carborundum beter moeten blijven liggen. Maar een test moet dit nog uitwijzen.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
Hoe werkt zoiets als in de bijlage om de stenen te vlakken?

http://www.teygeler.nl/gfx/photos/3388/711298_01_p_we_8.jpg

Ik lees er op knives and tools erg goede berichten over, maar ben zelf nog niet echt overtuigd... Hebben jullie ervaring hiermee?

Ik heb er zo een. De slijpkant is zeker niet vlak te noemen (moet ik altijd nog iets aan doen), maar zelfs dan lukt het goed om de stenen vrij vlot vlak te schuren.
Vergelijk met een ander systeem heb ik niet, behalve wat gemier met schuurpapiertjes op een vlakke ondergrond (in mijn geval het aanrecht :) ). Dan is deze steen duidelijk een verbetering.

Waar ik tegen aanloop als ik beitels vlak maak , is dat de stenen zo snel hol worden. Ik ben, denk ik, bij het vlakken van beitels 50% vd tijd bezig met de steen zelf vlak te maken, en de andere helft met het slijpen zelf. Misschien voor het 'voorwerk' toch maar eens aan een diamantsteen oid...
 

Molenwijk

Nieuw lid
8 mrt 2014
4
0
www.gereedschapmolen.nl
Wetsteen snel hol

Ik heb er zo een. De slijpkant is zeker niet vlak te noemen (moet ik altijd nog iets aan doen), maar zelfs dan lukt het goed om de stenen vrij vlot vlak te schuren.
Vergelijk met een ander systeem heb ik niet, behalve wat gemier met schuurpapiertjes op een vlakke ondergrond (in mijn geval het aanrecht :) ). Dan is deze steen duidelijk een verbetering.

Waar ik tegen aanloop als ik beitels vlak maak , is dat de stenen zo snel hol worden. Ik ben, denk ik, bij het vlakken van beitels 50% vd tijd bezig met de steen zelf vlak te maken, en de andere helft met het slijpen zelf. Misschien voor het 'voorwerk' toch maar eens aan een diamantsteen oid...

Beste Roekie,

Als je wetsteen (slijpsteen) te fijn is, zal je flink moeten poetsen om enig resultaat te zien op de beitels.
hierdoor zal de slijpsteen relatief snel hol worden.
beter is het om het "voorwerk" op een grove steen te doen en nawerken met een fijne steen.
en met grof bedoel ik iets in de richting van korrel 100.

Eigenlijk zoals je dit ook doet met schuren en vijlen. Eerst grof voorwerk en dan fijn nawerk.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dus het lijkt wel aardig te werken? Op wat voor principe werkt een dergelijke steen vroeg ik me nog af? Is het harder, of veel grover? Mijn 4000 slijpsteen krijg ik heel snel vlakk op het vlakke gedeelte van mijn bandschuurmachine, maar bij de naniwastenen lukt dit niet. Ik ben dus naarstig op zoek naar een alternatief.
 

roekie

Actieve deelnemer
11 apr 2012
85
0
vlgs mij inderdaad gewoon harder (en hij is ook veeeeel groffer). Qua bedrag kun je je geen bult vallen...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hij lijkt het meeste op een grove, goedkope, carborundum steen. Maar met losse korrels er op gaat het toch beter.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dus het lijkt wel aardig te werken? Op wat voor principe werkt een dergelijke steen vroeg ik me nog af? Is het harder, of veel grover? Mijn 4000 slijpsteen krijg ik heel snel vlakk op het vlakke gedeelte van mijn bandschuurmachine, maar bij de naniwastenen lukt dit niet. Ik ben dus naarstig op zoek naar een alternatief.

IK heb hem ook. Het is een carborundum (siliciumcarbide) steen, dus erg hard, gesinterd en tamelijk grof. Hij vlakt waterstenen prima, maar heeft wel als nadeel dat ie (omdat gesinterde carborundum niet erg 'friable' is) snel volloopt met het afslijpsel van waterstenen. Dat heb ik opgelost door de vlaksteen zo af en toe zelf te vlakken op een glasplaat met carborundum korrels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.