Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Nieuwe Naniwa slijpstenen

Vandaag zijn m'n nieuwe slijpstenen aangekomen. Eentje korrel 400 en eentje korrel 1000. Ik had tot nu toe alleen maar een #4000 en dat ging me steeds veel te langzaam. Het slijpen en wetten van de vouw ging nog wel, maar het vlakken van beitels duurde me altijd veel te lang op een 4000. Ik speelde al langer met het idee om nieuwe slijpstenen aan te schaffen, vooral een flinke grove en uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Naniwa Chosera stenen.

Ik heb net een uurtje gespendeerd om een beitel helemaal top te krijgen en het werken ermee is nu geweldig zo scherp. De stenen waren best een investering, maar zoals het nu lijkt zeker een goede.

100_4557.jpg

Korrel 400 lijkt me nog best fijn, als je ook 'grof' wilt werken?

400 is inderdaad steeds nog redelijk fijn, maar toch slijpt het heel snel beschadigingen en overige oneffenheden van een vouw weg. Misschien had ik voor #200 moeten gaan, maar ik had geen vergelijk en 200 leek me weer te grof.

Naar mijn gevoel zegt de korrel niet alles. Ieder type steen is anders, en meer of minder geschikt voor een bepaalde beitel. De kampioen onder mijn stenen is toch de Shapton 1000. Agressief maar goed te kontroleren.
    Veel slijpplezier
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Zo dat zijn chique steentjes!

Die 400 moet prima zijn om snel een vouw te slijpen. Om beitels te vlakken die echt slecht zijn kan je voor iets wat grover is kiezen. Ik heb sinds kort een stuk echt vlak staal een een zakje 80 grit diamantjes. Maar ik moet het nog testen of het echt lekker werkt.

Hoe ga je de stenen vlak houden? Schuurpapier wordt afgeraden voor dit soort stenen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Zo dat zijn chique steentjes! Ik heb sinds kort een stuk echt vlak staal een een zakje 80 grit diamantjes. Maar ik moet het nog testen of het echt lekker werkt
    He. Waarom koos je staal en niet een (hardere) glasplaat? (Zelf heb ik geen ervaring met staal als grondplaat, maar leer graag bij.)

mvg
    klaas

Glas schijnt heel snel hol te slijten als je het als basis neemt voor losse diamanten. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen en heb zelf nog geen ervaring.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek Bekijk Berichten
    Glas schijnt heel snel hol te slijten als je het als basis neemt voor losse diamanten. Maar ik heb het ook maar van horen zeggen en heb zelf nog geen ervaring.
    Ik gebruik glas met carborundumkorrels (oorspronkelijk voor mijn schaatsenslijpstenen; nu ook voor de vlaksteen waar ik mijn waterstenen mee vlak), en dat gaat tot nog toe prima.

Ik heb die 2 ook en ik vlak ze gewoon op schuurpapier. Die van mij zijn zonder plastic base want ik wil ze ook in de hand kunnen gebruiken. Eentje kwam zonder en bij de andere heb ik het er afgezaagd en geschuurd.

Heerlijke stenen.

Hoe werkt zoiets als in de bijlage om de stenen te vlakken?

http://www.teygeler.nl/gfx/photos/33..._01_p_we_8.jpg

Ik lees er op knives and tools erg goede berichten over, maar ben zelf nog niet echt overtuigd... Hebben jullie ervaring hiermee?

Forum Rechten