Alternatieven voor vaak dure afzuigslang / afzuigbuis ?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Heeft iemand misschien goed werkende alternatieven voor de vaak dure afzuigslangen en buizen ?
Ik wil binnenkort mijn "nieuwe" (2e hands) afzuiger aan gaan sluiten op 2 machines en ben op zoek naar een betaalbare oplossing.
Alvast dank, Erik
 

BramDeBelg

Actieve deelnemer
12 jun 2013
188
0
@KevinD : ja, velen zullen dat zeggen.... maar vooraleer je de verhouding CO2/Stof hebt die daartoe aanleiding kan geven is de kans al .... wel hééél klein ;-)
Noem maar 1 hobby werker die dat heeft voorgehad....


Spiraliet buis inderdaad ook mogelijk.
 
A

Athanor

Guest
Is al eens een stevige discussie over geweest, wellicht interessant voor je om nog eens na te lezen.


Fons
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Je lokale slooperij/machine handel heeft nog wel eens stukken tweedehands liggen...mits het niet teveel uv licht heeft gezien is het meestal in prima te gebruiken
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Dank voor al jullie suggesties! Ik zal zodra ik de handel heb aangesloten een paar fotootjes posten; ga nu eerst maar eens jullie suggesties opvolgen en kijken waar ik wat voor een acceptabele prijs kan bemachtigen...
 
A

Athanor

Guest
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de spiraliet oplossing, met flexibele slangen van Felder, prijs daarvan valt me nog mee.

Kijk maar eens aan het eind van mijn topic over de uitbreiding van mijn werkplaats.

Succes! Fons
 
  • Leuk
Waarderingen: WannaWood

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ben trouwens ook op het punt spiraliet te bestellen bij wildekamp nadat ik Athanor's topic had gevonden. Vind nergens goedkoper.

Ik doe het omdat ik mijn afzuiger ga vervangen en een grotere diameter nodig heb, en een prof mag geen buizen hebben van brandbaar materiaal. Voor hobby is het op eigen risico.
Er zit ook heel wat hypocrisie in de sector denk ik, mijn flexibele buizen ga ik bij felder nemen. Die zijn zogezegd antistatisch, ik heb er al enkele en er zit een soort koperen spiraal in gewikkeld. Het probleem is dat om antistatisch te zijn moet het geleidende materiaal in contact staan met de lucht in de buis, en ook geaard zijn. Anders heeft het geen enkele zin. hier is het metalen gedeelte compleet geïsoleerd in de buis, en heeft het totaal geen actie op de lading. Er is ook niets voorzien of uitgelegd dat je de buis moet aarden, zou toch geen nut hebben want de lading kan zich niet ontladen door het rubber heen in de metalen spiraal. Of snap ik iets niet?

Dus je mag geen pvc zetten want dan ontploft je installatie gegarandeerd zeggen ze, en dan verkopen ze jouw dure buizen die evenveel statische stroom opwekken als pvc.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Even een tussentijdse update:
vandaag bij een lokaal bouwbedrijf langs geweest waar ze een nieuwe bedrijfshal aan het zetten zijn; jullie begrijpen het waarschijnlijk al: ook hier wordt volop gewerkt aan de (centrale) afzuiging voor hun machines.
Leuk gesprek gehad met de mannen die de boel aan het installeren zijn, en ik krijg morgen een offerte - zoveel mogelijk op basis van gebruikt materiaal - voor de benodigde materialen voor mijn werkplaats.
Ik kreeg wel het volgende te horen: absoluut geen PVC gebruiken, hier zijn al een paar ongelukken (lees brand) van bekend. Ook het spiraliet werd afgeraden omdat dit makkelijk zou verstoppen (?). Uiteraard zo veel mogelijk scherpe bochten vermijden en geen t-stukken van 90 graden gebruiken.
In bijgaand fotootje een impressie: links staat de vlakbank en rechts vooraan komt de Hammer B3. Links achterin de "nieuwe" afzuiger.
Later meer.
 

Bijlagen

  • _DSC2251 copy.jpg
    _DSC2251 copy.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 732
A

Athanor

Guest
Ik heb nog geen enkele verstopping gehad met de Spiraliet pijpen. In theorie hebben ze wel gelijk, de bochten en verbindingsflenzen steken in de pijpen en daar kunnen spanen achter gaan hangen. Ik heb mijn prijzen indertijd vergeleken met Felder producten en die van de webshop die afzuigingsmateriaal verkoopt. Het verschil zat vooral in de bochten en verloop hulpstukken als ik me goed herinner. De aanbiedingen van Rando Technic zijn echter ook zeker het overwegen waard!

Als je nog meer verdieping wilt over afzuigleidingen kun je de pagina's van Bill Pentz eens gaan lezen. Heeft er een zeer uiitgebreide studie van gemaakt. In de kern komt het er op neer dat we aan de machines grotere afzuigopeningen zouden moeten maken van 150mm rond en dezelfde diameter leiding tot aan de ventilator moeten aanhouden en dat deze dan van voldoende power moet zijn.

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kan bij Rando geen reducties of Y splitsingen vinden, zonder dat kan je geen installatie zetten tenzij je maar één machine hebt.

Mijn Felder afzuiger heeft een mond van 160mm, als ik dat iets verder splits in buizen van 120mm, wat ook de diameter is op de mond van de machines dan kan (of moet) ik er steeds twee open zetten tijden het werken, omdat als ik de oppervlakte bereken van de buis diameter dan geeft 160mm een oppervlakte van 200cm2, en een buis van 120mm geeft 110cm2. In de praktijk zal de lucht de weg kiezen met de minste weerstand, dus die met geen zaagsel. Het zal dus afwachten zijn wat het beste werkt in de praktijk.

je moet inderdaad geen bochten zetten van 90 graden, alles moet gestroomlijnd zijn, als je een hoek moet hebben dan eerst een 45 graden stuk, dan een rechte buis, en dan nog een 45 graden, zo verlies je het minste druk.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Bij het aansluiten van die flexibele kunststofbuis met koperdraad, moet je de draad op het einde vrij maken en aarden. Bij aansluiting op een metalen buis kan je de draad naar binnen plooien en zo kontakt maken. Alles moet afdoende geaard zijn. De koperdraad in de buis zorgt ervoor dat er nergens lokaal ophoping van statische electriciteit kan optreden. Eventueel kan je ook PE buis gebruiken. Deze zal ook niet statisch laden.
 

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
OK, zoals beloofd even een korte update...
Vandaag het eerste gedeelte aangesloten; vanaf de afzuiger naar de vlakbank en een aftakking naar de (bestelde) Hammer B3.
Leuk werk eigenlijk dat in elkaar zetten van die pijpen, bochten, kleppen, etc. Wel een paar uitdagingen tegengekomen (plafond op meer dan 4 meter hoogte bijv. dus maar een creatief alternatief gezocht) en ook merk je dat met 2e hands spul van diverse 'jaargangen' er soms wat kleine aanpassingen nodig zijn om e.e.a. goed pas te krijgen. Uiteindelijk dus toch gelukt en nu nog maar een klein stukje te gaan, maar daar wacht ik mee totdat de B3 op z'n plek staat. Deze komt als alles volgens planning verloopt volgende week richting Veenendaal en vervolgens naar z'n nieuwe baasje; kan niet wachten tot ie d'r is !
Ik merk overigens nu pas waar deze afzuiger toe in staat is; 1,5 KW bij 380V 'lurkt' er best aan; m'n A326 staat met ingevallen wangetjes bij te komen
van de eerste ervaringen... :)
 

Bijlagen

  • _DSC2256 copy.jpg
    _DSC2256 copy.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 592

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Je foto's en toelichting inspireren mij om mijn stofafzuiging ook eens wat definitiever te gaan inrichten.
Ik heb een verplaatsbare Scheppach afzuiging staan met fijnfilter erop.
Een prima afzuiging, maar dat getob met die ene losse flexibele (wat heet flexibel ?) slang ben ik een beetje beu aan het raken.
Elke keer die slang van de zaagtafel naar de vandiktebank en weer terug is niet zo handig.
Nu ik jouw foto zie wil ik het ook zo gaan doen.

Heb je misschien ook nog een foto van de complete installatie, met je zaagtafel?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niceeee !!! die wordt opgeslagen als inspiratie voor als we straks verhuist zijn (en dan ga ik je waarschijnlijk je oren van het hoofd vragen, dat ziet er goed uit !!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.