Oplossing voor kruisende pennen en frame (voor stoel of tafel)

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het voorbereiden van een nieuw projectje. Het gaat om een rijdend tafeltje voor in de keuken. Dit zal gebruikt worden om op de onderste laag zaken op te bergen (pannen ed) en op de bovenste laag gebruikt wordt voor het normale hak- en snijwerk in de keuken.

Mijn “opdrachtgever” (=familielid) heeft al een idee over de afmetingen en het uiterlijk. .

Nu stuit ik op een punt waar ik vaker tegenaan loop, en ik hoop advies van de vaklieden van dit mooie forum . Ik heb dit ook al op een ander forum gepost, mijn excuses als je het voor de tweede keer leest.


Bij het maken van een frame met liggers en poten maak ik meestal gebruik van pen-gat verbindingen; zeker in dit geval waarbij er sprake is van dynamisch gebruik (rijden, stoten, belast met kilos pannen staal)..

Echter bij meubels waarbij de poten en de liggers ongeveer even dik zijn, en de liggers op dezelfde hoogte in de poot zitten krijg je een probleem met de pennen; deze kruisen elkaar; daarnaast verzwakken de pennen de poot omdat er van twee kanten een stuk uit gehakt wordt.

Zie de bijgevoegde schetsjes.
Schermafbeelding 2014-02-14 om 22.42.12.jpg

Schermafbeelding 2014-02-17 om 19.11.46.jpg

Mijn vragen zijn:

1. Herkennen jullie dit en is het geschetste eigenlijk wel een probleem? Wat is jullie ervaring?
2. Zijn er alternatieven die goed toegepast kunnen worden? Bijvoorbeeld:
  • a. Het maken van aangepaste pennen (bijvoorbeeld met een gevorkt uiteinde waardoor ze in elkaar vallen,in plaats van tegen elkaar stoten)?
  • b. Het toepassen van deuvels in plaats van een pen-gat verbinding (is lastig netjes te maken en is het sterk genoeg voor bijvoorbeeld een stoel)?
  • c. Het toepassen van domino’s (erg kostbaar voor de machine en wat is het voordeel tov deuvels?).
  • d. Het toepassen van lamello’s (bijvoorbeeld verticaal 4 naast elkaar, verspreid over de breedte, is dit sterk genoeg)?
  • e. Een beter idee?


Graag een reactie. Ik ben benieuwd naar jullie inzichten.

Groeten,

Christian
 

Pow

Actieve deelnemer
5 okt 2011
193
4
Grave, NB
Ik zou zeggen; pennen iets meer naar buitenkant van de constructie plaatsen, ietsje dunner maken en de beide uiteindes in verstek tegen elkaar laten komen.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Christian,

Je kan de gaten gewoon op dezelfde hoogte maken.
De pennen laat je dan in verstek tegen elkaar aan komen.
Zorg ervoor dat de pennen netjes in de gaten passen, niet te strak en niet te los.
De pennen zorgen er dan voor dat de poten op die plekken weer verstevigd worden.

De pennen hoeven maar een derde van de breedte van de liggers te zijn.
Dus de gaten in de poten hoeven dan ook niet zo breed te worden.

Groeten, Raymond
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Bedankt voor de reacties,

Stel dat de pootjes 40x40mm zijn voor bijvoorbeeld een stoel. Wat zou dan een goede maat voor de pennen? 1cm dik en een halve cm uit de kant?
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Pennen korter maken? Of is dit geen optie ivm lijmoppervlak?
(Ik zat in een vergelijkbaar geval met zelfde probleem en heb de minder fraaie oplossing gekozen door de liggers op verschillende hoogte te plaatsen)

mvg
klaas
 

123chris

Actieve deelnemer
25 jun 2010
58
0
Hattem
Hallo Klaas,

Als ik de pennen korter maak dan kom ik met stompe pennen uit op een lengte van zo'n 2cm en bij pennen in verstek op zo'n lengte max 3cm (in de punt). ik zou niet weten of dat voldoende is. Mijn pennen zijn 6cm hoog bij een balkhoogte van 8cm. Lijm oppervlak zou dan per kant tussen de 12cm2 en 18cm2 zitten. is dit voldoende voor mijn toepassing voor bijvoorbeeld een snijtafel of een stoel? Is hier een vuistregel voor?

De L-vormige pen is een goed idee. Daar ga ik eens rustig over nadenken.

Gr,

Christian
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Pennen in verstek en bij het afschuinen van de pen rekening houden met nog een beetje plaats voor de lijm tussen de verstekken. Dus pennen mogen geenszins tegen mekaar komen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.