Werkbank

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Leuke reacties allemaal!!
Er komt nog wel een foto zodra hij helemaal af is.

Nog een vraag: lijnolie alleen op het blad of ook poten, ladefronten?
ik heb wel de neiging dat te doen maar "hoort dat"?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wow! Jaloers!
Dat is wel even een andere werkbank dan die je in de gemiddelde werkplaats tegenkomt. Prachtig!
 

tuoh

Oud hout
Leuke reacties allemaal!!
Er komt nog wel een foto zodra hij helemaal af is.

Nog een vraag: lijnolie alleen op het blad of ook poten, ladefronten?
ik heb wel de neiging dat te doen maar "hoort dat"?

Van oudsher worden werkbanken van kop tot teen ingesmeerd met (gekookte) lijnolie, meer moet dat niet zijn. Het hoort dus zeker:D Het komt de authentieke uitstraling ten goede.

Overigens een knap stukje werk je werkbank, daar kan je al eens een klap op geven:p. Vind enkel de bekken van de bankschroeven nogal aan de zware kant, hoe dikker die dingen hoe minder dik je er kan tussen spannen.


Mvg,

André
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
@Andre.
Je hebt wel een punt wat betreft de dikte van de bekken.
Ik was eerst van plan ze 7 cm dik te maken, 2*3,5cm netto. Had ook beuken van 2,5 dik. Dat kon er mooi tussen, maakte het eenvoudiger de bankhaken daarin te maken, die zijn ook 2,5.
Totaal is het dus nu 9,5 cm.
Of die paar cm veel verschil maakt op het spanbereik ga ik nog ervaren. Die is ruim 25 cm nu en dan zit de spindel er nog geheel in.
In het werkblad zitten de bankhaken op iets minder dan die afstand dus ik kan klemmen van 0cm tot ongeveer 270 cm over de lengte van de werkbank en tot ergens rond de 70 cm over de breedte.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Even stil geweest van mijn zijde. Voor de goede verstandhouding thuis even prioriteit gegeven aan de tuin, helft van 15M3 compost verwerkt.....

Maar inmiddels het blad weer op schragen gelegd en zo goed mogelijk afgewerkt. Deze week " in de olie"
Lades beter afgesteld. 2 wringstokken van beuken resthout gemaakt. Eerst vierkant gezaagd op 28/28mm en vervolgens op de freestafel rond gemaakt. De knoppen met een gatenzaag rond gemaakt en vervolgens afgerond op de freestafel.
Eind van de week moet alles in de olie weer op zijn plek staan, dan maak ik weer foto's.
En dan uiteraard de lades vullen met gereedschap en materiaal :D
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Afronding van de klus. Hele werkbank een paar keer in de olie gezet, grepen op de lades. Nu binnenkort inrichten van de lades.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
De wringstokken zijn gemaakt van wat resthout.
Zo, dat was het, op naar de volgende klus: aftimmeren van een deel van de kelder. Niet echt iets voor dit forum.

Tot slot: forum leden, bedankt voor alle suggesties en informatie hier te vinden!
Bert
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ga hem echt ook gebruiken hoor
:eek:
D'r komen best butsen in en wellicht parkeer ik er per abuis een beitel in, zal wel,ff zeer doen maar ala.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Complimenten! Vooral die bankhaken, die "vullend" in de gaten zitten vind ik bijzonder. Is dat een eigen vinding? Ik heb het nog niet eerder op deze manier gezien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.