Werkbank

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Lekker opgeschoten vandaag. Onderkast staat op het onderstel. Nog wel een Oops ervaring. Ik had 5mm speling genomen tussen de poten. Zijkanten van de kast zijn van beuken gemaakt. Had rekening gehouden met de maat van het plaatmateriaal, 18mm. Beuken is echter ruim 20mm.......
het past er nu precies tussen, geen ruimte meer voor een blad papier.....
Lades moeten nog op hoogte gesteld worden en er moeten nog handgrepen op.
image.jpg

Het blad is ook praktisch klaar:
image.jpgFoto is weer gedraaid....
bankhaken zitten allemaal vlak in het blad. Ik maak er ook nog 1 of 2 met een rond gat erin om een traditionele zwenkarmlamp in te zetten. Ben op een leeftijd dat ik goed licht nodig ben:)

Onderzijde:
image.jpg
Laatste wat er nog gebeuren moet: plaatsen van de 2 schuine planken in de gereedschapsbak:

image.jpg
Foto is vanaf de onderzijde gemaakt. Bodem van de bak heb ik er even verwijderd. Bij de wig heb ik het een cm ingezaagd. Daar kan het vrij bewegen zodat het balkhout van het blad zich kan zetten. De beuken bodem van de bak zit daarom ook alleen aan de achterzijde vast. Aan de andere kant( waar de wig nu zit, heb ik sleufgaten gemaakt. De schroeven zitten dan niet erg vast! Net aan.

Morgen en maar even de andere schuine plank. Dan bodem er weer op en het geheel, denk zo 150KG, naar mijn schuur sjouwen. Een meter of 40 een helling af. Jongens zijn thuis in het weekend, daarom moet het morgen:)

Uiteraard komt er nog wel een foto van het eindresultaat.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Nog een kleine aanvulling:
onderste lade is 165 cm breed, 18 cm hoog voor lang spul.
6 middelste lades zijn 12 hoog. De bovenste zijn 5 cm hoog. Front is wel wat hoger om de rand boven deels af te dekken.

Nog een een foto van de kast:
image.jpg
De zijpanelen zijn zoals gezegd van beuken, zachtwerkend. Die steken aan de voorzijde 2 cm uit bij het multiplex.
Op het multiplex heb ik stroken beuken gelijmd. Op de foto zitten die er nog niet tussendeks ladegeleiders.

Zat nog even met een tekort aan lange lijmtangen om de stroken vast te zetten. Het ging prima met korte lijmtangen met een wigje ertussen gemept.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Rechts naast de laatste foto zie je nog mijn freestafeltje die ik voor dit project geknutseld heb.
Veel gemak van gehad maar ik denk dat ik hem nog een keer opnieuw maak voor meer mogelijkhe
den, bij voorkeur een combinatie van onderfrees en zijfrees.
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank je. Dit is mijn eerste werkbank.
Tot nu toe was het beperkt tot een keer een kippenhok en frequent aftimmerwerk.

Wou het meteen goed doen. Veel gelezen op dit forum en veel YouTube info bekeken.
Uit alle informatie tekeningen gemaakt, aantal keren opnieuw om tot dit resultaat te komen.
Straks durf ik er niet meer op te werken:)

Werken met hout vind ik erg leuk. Van dit project veel geleerd. Met name respect gekregen voor beitel en schaaf.
Van achtergrond uit ben ik elektronicus.......
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Na een paar weken ploeteren vandaag de schuine plankjes in de bak gemaakt en een sparing gemaakt voor de bankschroef rechts, de spindel kwam tegen de bovenste ligger aan maar dat wist ik al.
Ruimte tussen het blad en de onderkast is genoeg om eenvoudig bij de bankhaken te kunnen.
Al met al best wel een loeder geworden, ongeveer 240 breed en 85 diep ( ex bankschroeven)

Nu nu nog hier en daar wat afwerken, handgrepen op de lades, lades wat bijstellen, wringstokken maken of kopen.

Maak ook nog wat accessoires. Bijvoorbeeld "knutselplank" zodat ik niet per abuis in het blad zaag.

Nog enkele vragen aan jullie:

Gekookte lijnolie. Alleen op het blad of ook de ladefronten en poten, wat doen jullie?

Iemand nog een goed adres voor inzetbakjes?
zoiets:https://www.prof-tools.nl/showgroup.asp?Grp=558&Lang=1


image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Zo, dat is echt een knappe werkbank. Daar gaan je kleinkinderen binnen 100 jaar ook nog veel plezier aan beleven. Zo is de cirkel. Knap gedaan.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank voor de leuke reacties!
mijn vrouw zei eerst koop er maar zo een. Met name omdat het best wat tijd kost.

Mooi niet gedaan. Ten eerste omdat ik er veel zin in had het. Zelf te doen en hem zo te maken als ik voor ogen had.
Ten tweede is hij zo veeeeeell goedkoper dan " uit de winkel" en geeft veel meer voldoening.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Echt heel mooi geworden..
Ik zou inderdaad een hele goede knutselplank maken!! Zonde om het blad te beschadigen :D
 

WR1944

Oud hout
Dat is een mooie bank geworden. Je hoeft niet zo voorzichtig met die werkbank te doen. De gebruikssporen worden karakter genoemd. Mijn bank ziet er uit alsof hij een jaar in de frontlinie is gebruikt, vooral rond de bankschroeven.

Die inzetbakjes kan je makkelijk zelf maken uit restjes 9 tot 12 mm multiplex. Dan kan je zelf de verdeling maken. Ik heb de laden onder een andere werkbank voorzien van vaste schotjes, afhankelijk van de functie. Voor de schroeven e.d. heb ik een soort van rooster geplaatst. Hoe kleiner je de vakjes maakt des te lager moeten die schotjes worden. Anders kan je er niet makkelijk met je vingers in. Dat moet je proefondervindelijk vaststellen.
 
A

Athanor

Guest
Prachtig eindresultaat! Complimenten met het noeste werk. Ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft en we we zien natuurlijk graag de resultaten die er vanaf komen;)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.