mijn eigengebouwde freestafel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
@spitakiller (sorry voor het verlate antwoord, zie het nu pas :oops: ) ik heb kunststof zool onder de de frees als mal gebruik voor de boutgaten en de frees met 2 verzonken m6 boutjes aan de inlegplaat geschroefd.

@tante truus, iets van 20 euro dacht ik me zo te herinneren. Garantie is een risico misschien, helemaal waar we nu wonen :lol: . Het leven is niet zonder risico.

jaap
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Voor het werkblad van mijn freestafel zou ik een berkenmultiplex 18mm en daarbovenop een betonplex 18mm schroeven willen gebruiken.
Heeft er iemand een beter idee, dat nog betaalbaar is en toch in een niet-verwarmd schuurtje moet overleven.
Of zijn er bepaald afwerkingsmethoden die de levensduur en krasbestendigheid verbeteren?
Groeten
jan
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
freesplaat.jpgBij Baptist heb ik een inlegplaat gekocht om mijn Elu Mof 131 op te bevestigen onder het tafelblad.
Vraag is waarom zitten die vier kleine magneetjes, de inbusschroefjes en de ronde pen erbij?
jan
 

WR1944

Oud hout
De ronde pen is een starter pen. Die schroef je met de hand in de plaat. Als je met een stuk hout naar de frees toe gaat laat je het eerst tegen de pen rusten. Dan scharnier je het hout langzaam naar de frees toe. Op deze manier heb je meer controle over je bewegingen.
Waarschijnlijk zitten er in de omtrek vier schroefgaatjes. Hier gaan de imbusschroefjes in. Op deze manier kan je de plaat strak passend in het gat inlaten. Voor die magneetjes heb ik geen verklaring, dat zal je bij Babtist moeten vragen of indien aanwezig, de handleiding.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat de imbusboutjes gebruikt worden om de inlegplaat exact vlak te kunnen stellen, gelijk aan de omliggende tafel.

Fons
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Ik heb ook zo'n plaat onder die stel inbusjes heb ik schroeven in het hout gedraaid zodat daarop de inbussen worden afgedrukt.Wel merk ik dat de plaat doorhangt in het midden met een triton frees eronder.Heb daarom tussen de inbusjes de zaak uitgevuld met voelermaatband.Verder prima plaat voor het geld
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.