mijn eigengebouwde freestafel

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er gaan al vele postings over dit onderwerp en ik was al een hele tijd van plan om zelf een freestafel te maken, een flinke met veel laden en opbergruimte. Hij is nog niet helemaal klaar maar dat zal deze week ook wel lukken. Kocht een paar maanden geleden al een Trend T11 met een aluminium inbouwplaat bij Axminster, op tips van ons forum. Mooie frees die van boven af verstelbaar is. Het tafelontwerp is van Guido Henn, waarvoor ook mijn hartelijke dank. Het is gratis en te downloaden vanaf zijn site maar ook vanaf ons forum. Heb het ontwerp ietsje aangepast wat het aantal laden betreft en ik kon geen zeefdrukplaat vinden, dus mijn bovenplaat is 15 mm berken met 18mm betonplex er op. De hele kast is van 18 mm berken mulitplex, de ladefrontjes van bruin eiken. De laden zelf zijn simpel van constructie, gelijmd en brad's, dan kan omdat de bodem onder de hele lade door loopt en ook verlijmd en gespijkerd is, volgens tekening. De schakelaar en geleiderail kocht ik bij Baptist, die nog veel meer handige spullen hebben voor de freestafelzelfbouwer. Zoals gezegd, nog niet klaar, maar tot zo ver er zeer mee ingenomen.
Link naar het tafelontwerp http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=13

jaap






Attached files
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag Jaap,

dat ziet er fraai uit. Fijn hoor zo'n tafel.

Wat voor geleiding gebruik je? En heb je nog een afweging gemaakt tussen de Trend en de Triton bovenfrees?

Ik stel de vragen even omdat een dergelijke setup ook bij mij in de planning zit, maar dan voor over enkele maanden. Ik wil de tafel echter een stuk groter maken zodat ik ook mijn festool invalzaag erin kan verwerken. Wil dan de geleiding voor zowel de frees als de zaag gebruiken.

gr Arnout
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ziet er goed uit. Zeker handig met die zwenkwieltjes en die laden. Alleen is mijnervaring met een betonplex en zelfs aluminium bovenblad, dat er (voornamelijk met hardhout) veuren/groeven inkomen. Ik ben dan ook van plan om in de toekomst bovenop mijn aluminium "freestafel" een RVS staalplaat te plakken.

Het gaat hierbij alleen over het bovenblad +frees dat je dan in een workmate kan klemmen; misschien een tip voor de mensen met weinig ruimte...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Jaap, een mooie freestafel heb je gebouwd. Daar ga je vast veel plezier van hebben. Heb je een liftsysteem van Trend? En de bovenfrees die je onder de tafel hebt, blijft die daar of gebruik je die ook voor ander werk?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@ avos is gebruik een T-track bij baptist gekocht. Heb het breedste model gekocht, achteraf was de smalle ook goed geweest.
Heb ook de Triton overwogen maar toen ik deze zomer de frees kocht ging het niet zo goed met Triton en waren de freesmachines bijna nergens te krijgen. Het zijn wel mooi dingen. De Trend heeft een prima naam; Trend doet heel veel in frezen en aanverwanten, dus ik neem aan dat het wel goed zit. Het is geen echt stille machine, maar het voelt allemaal heel goed aan. Een Festool is wel wat mooier afgewerkt en van fancy features voorzien, zoals zelf centrerende kopieerringen, maar onder de tafel heb ik dat niet nodig en de hoogteverstelling vanaf boven vond ik een absolute must. Dat werkt solide, ik "lock" de frees niet extra, maar vertrouw op het verstelmechanisme.
Een andere reden om de Trend te kopen, is de standaard 1/2 inch spantang. Ik wilde al langer freesjes kopen van Whiteside in de US. Die zijn afgelopen week ook binnen gekomen (een maand onderweg!) en ze zien er super uit! Kwamen er in FWW 2 x als beste uit de test en kosten zeer veel minder dan goede frezen in Nederland. Heb ze besteld bij http://www.routerbits.com. De Trend bij Axminster nav een tip op ons forum.

@david80 ik heb de bovenplaat in de was gezet en hij zal wel iets gaan krassen, maar ik frees denk ik alleen aan schoon hout. De zaagtafel heeft meer te lijden bij het zagen van onbekant hout, dat laat ook krassen na op het gietijzeren blad. Gebruikers patina, denk ik maar!

@ woodworker, de lift is een standaarvoorziening in de trend t11. Ik heb nog een andere frees, maar de trend is in 2 minuten uitgebouwd. De goudkleurige aluminiumplaat waar de frees aan vast zit, ligt los in de tafel; dat geeft geen problemen zolang je freesje gebruikt met een kogellager als aanslag. De frees zit met 3 boutjes aan deze plaat geschroefd.

jaap
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik gebruik de T11 al bijna 3 jaar in een vergelijkbare opstelling. Tot nu toe geen enkel probleem gehad met deze frees. Het ingebouwde liftsysteem is super handig. Een tijd geleden heb ik er de Eliminator Chuck van Woodrat opgezet. Een snelspansysteem om mbv een inbussleutel de frezen te wisselen. Erg handig. Bovendien heeft het als bijkomend voordeel dat het de freesas verlengd zodat je bij korte frezen de machine niet zo hoog hoeft te draaien.

Ed
 

gengar

Nieuw lid
5 dec 2009
17
1
helemaal mooi! Wil ik ook gaan maken. Vraag: Ik heb een Dewalt en ik geloof niet dat er een vergelijkbare aluminium inbouwplaat voor te krijgen is en ook het van beneden af stellen is niet mogelijk. Is het wel enigzins te doen met deze frees of moet ik echt overwegen om de trend of vergelijkbaar te kopen?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
De meeste inlegplaten worden zonder gaten geleverd en zijn aan de onderkant vaak voorzien van gatenpatronen voor de meest gangbare frezen. Dit is dus een kwestie van boren en verzinken.Het gebruik van een frees zonder liftsysteem maakt het afstellen van de freesdiepte iets moeilijker. De plungebar van woodrat is hiervoor een slimme oplossing: http://woodrat.com/plungebars.html. Bovendien nog een punt van aandacht. Als je van plan bent om de bovenfrees ook nog regelmatig met de hand te gebruiken, is het zeer raadzaam om hem in de freestafel na gebruik te laten zakken. Doe je dit niet voor langere tijd dan zal de veerkracht merkbaar afnemen.

Ed
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De freestafel wat nog niet helemaal klaar. Dit weekend een lade aan de linkerkant gemaakt en twee deurtjes. Het ziet er nu wat completer uit. Nu nog een mooie geleider, hoewel het ook prima gaat met een stuk mdf en 2 lijmtangen :oops:

jaap



Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Jaap,

Zijn die wielen geremd? Of ga je de laden vullen met bakstenen ;)
Je gaat in ieder geval voor veilig, zo'n joekel van een noodstop zag ik nog niet eerder.
En ik vraag me af waarom je deze nieuwe tafel nu alweer doormidden zaagt ;)
Of is dat handvat niet van je handzaag?
Nu even serieus: Waar blijft het stof? Denk je dat de standaard afzuiging ven de bovenfrees voldoende is. Of komt er nog extra aansluiting?

Groet,

Kor
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kor, Kor, niet zo enthousiast :?
De voorste wielen kunnen geblokkeerd worden (geremde zwenkwielen met een trommel of schijfrem heb ik in dit formaat nog nooit gezien). De laden vul ik met gereedschap etc, een van de redenen dat ik deze tafel heb gemaakt en de festool basis met freesding heb verkocht. Op de Festool zit een prachtige geleider, maar als dat koude aluminium... Nu is het van hout met een smak opbergruimte en voor mij een betere werkhoogte!
Dat is geen zaag maar een duwstok :eek: . Ik heb een grote afzuiger, waarvan ik de slang beurtelings aan de zaag, de vlak vandikte of aan deze freestafel hang. In het geval van de freestafel ligt de slang gewoon op de tafel door een lijmtang vastgehouden. Moet ik nog maar eens een mooie trechtervormig stuk aan maken, is ook handig als je de vloer aanveegt.
De schakelaar komt overigens uit het magazijn van Baptist. Het staat allemaal startklaar, hoef geen frees in te bouwen etc, ik ben er zeer tevreden mee :D :D . Een aanrader voor wie een freestafel zoekt.

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Ziet er chique uit Jaap!
Vooral die eiken frontjes... ik ben denk ik een beetje te zuinig op het 'echte' hout..

Voor de afzuiging is het wellicht een idee om zowel boven als onder de tafel een aansluiting te maken, bijvoorbeeld met PVC. Zelf maak ik gebruik van de HAMMER freesgeleider + afzuiging, dat werkt ook heel goed als het gaat om stofafzuiging.

Is je tafel nu even hoog als je mooie FELDER? Je kan hem dan ook gebruiken als ondersteuning bij zaag of freeswerk.

In ieder geval veel freesplezier!
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Hoi Jaap,

ik snap even niet wat je nou bij je eerste 2 fotos hebt gedaan? Je hebt wat weggefreest, maar ik niet in waarvoor?

groeten
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
spitakiller zei:
Hoi Jaap,

ik snap even niet wat je nou bij je eerste 2 fotos hebt gedaan? Je hebt wat weggefreest, maar ik niet in waarvoor?

groeten
[quote="spitakiller"

Daar komt de freesplaat in te liggen. De verhoging in het midden is nodig om de frees voldoende steun te geven en dat stuk zaag je na het frezen er uit om de freesmachine er door te steken. De vorm wordt dan ook bepaald door de freesmachine die je gaat gebruiken.

jaap
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Ok Jaap bedankt voor je snelle antwoord,

nu zie ik het idd. Logisch natuurlijk.
Heb je dan wel de vorm van de "voet" van de frees genomen of heb je nog extra ruimte uitgezaagd?

groeten
Marco
 

Co.

Actieve deelnemer
20 jun 2010
27
0
jaap zei:
Ik wilde al langer freesjes kopen van Whiteside in de US. Die zijn afgelopen week ook binnen gekomen (een maand onderweg!) en ze zien er super uit! Kwamen er in FWW 2 x als beste uit de test en kosten zeer veel minder dan goede frezen in Nederland. Heb ze besteld bij http://www.routerbits.com.

Je kan de Whiteside freesjes nu ook bij http://www.routercutter.co.uk kopen. Is een engelse website dus dan heb je ze met een paar dagen binnen ipv een maand.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Co. zei:
jaap zei:
Ik wilde al langer freesjes kopen van Whiteside in de US. Die zijn afgelopen week ook binnen gekomen (een maand onderweg!) en ze zien er super uit! Kwamen er in FWW 2 x als beste uit de test en kosten zeer veel minder dan goede frezen in Nederland. Heb ze besteld bij http://www.routerbits.com.

Je kan de Whiteside freesjes nu ook bij http://www.routercutter.co.uk kopen. Is een engelse website dus dan heb je ze met een paar dagen binnen ipv een maand.

Die engelse zijn wel een stuk duurder, als ik het zo vluchtig bekijk. Scheelt wel weer btw en onder de 400 euro ook import.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.