Kromme planken recht krijgen

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Ik heb een vraag.

Ik ben bezig met het maken van een deur. Nu zijn de planken die ik wil gebruiken voor de lange zijde van het frame (dus de planken die van boven tot beneden aan de uiteinden van de deur lopen) een beetje krom. Daarmee bedoel ik dat de planken ,als je ze op de zijkant (ongeveer 3 cm dik) zet een beetje wiebelen (ze staan omhoog aan de uiteinden). Hoe kan ik de planken het best (slimst) helemaal recht krijgen zodat ze helemaal goed en recht in het kozijn passen? machinaal of handschaaf?

Alvast bedankt,
gr.
Peter.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
hiervandaan kan je moeilijk beoordelen wat een beetje krom is.
bij een op maatgemaakte deur is het normaal als je hem bij het afhangen exact op maat maakt.

als je gaat schaven schaaf dan eerst de delen die het meest uitsteken .
machinaal (met een schaafbank) is uiteraard veel makkelijker.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je bedoeld dat de deur, als je hem nu van de planken zou maken, in het midden breder zou worden dan boven- en onderaan?

Wil je alleen de buitenkant recht maken, of ook de binnenkant?

Alleen de buitenkant is machinaal niet heel eenvoudig, als je wil dat dat de plank wel boven en onder even breed blijft. Dat zou ik dus met de hand proberen, strakke lijn tekenen en
proberen met de draad mee te schaven, of links en rechts een rechte plank er tegenaan klemmen en met de bandschuurmachine?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.