Een bok voor de Makits 2012NB vandiktebank

WR1944

Oud hout
Tussen de sneeuwbuien door heb ik toch nog kans gezien even naar Home Depot te wippen om hout en hardware te halen voor een bok voor de Makita. Ik wilde in ieder geval een bok op wielen zodat het geheel in een donker hoekje geplaatst kan worden als er even geen werk voor is.

De opzet voor de bok is simpel; een soort van tafel met iets schuin staande poten (5 graden) met een rand onder het blad en twee liggers tussen de poten voor de wielen. De twee andere liggers komen verticaal. En dit alles uit 2x4's, lekker goedkoop voor nog geen $3 voor een 8 footer (2400 mm). En alles wordt vastgezet met Kreg schroeven in potgaten.

P1011660q.jpg
Omdat het hout over een sneeuwberg moest worden geduwd is het wat vochtig geworden.

P1011662q.jpg

P1011661q.jpg
Als eerste het blad aangepakt. Zes stukken van ruim 500 lang. Volgens de regeltjes de jaarringen om en om gelegd en domino-gaten gemaakt voor de 10x50 domino's. Na het lijmen en drogen is de zaak aan beide kanten gevlakt. Doordat de vezels alle kanten opgingen was er nog al wat uitbraak. Maar ja, het is constructiehout en het wordt geen sieraad.

P1011677q.jpg
Het was wel even puzzelen omdat de kopse kanten van de poten in twee richtingen onder 5 graden gezaagd moesten worden, zowel onder als boven. De geleider met gradenschaal op de CMS-tafel heb ik op de korte zijde van de roltafel gemonteerd. Zodoende kon ik naar twee kanten de lineaal om 5 graden verstellen. En de onderkant moet parallel aan het bovenvlak uitkomen. Met de richting ging het wonderbaarlijk goed. Alleen was één stel poten iets langer gebleven dan het andere stel. Ik dacht dat je de aanslag kon gebruiken bij het omstellen van links 5 graden naar rechts 5 graden. Omdat het draaipunt niet op de lijn ligt van de lineaal ging die vlieger niet op. Dus moest ik dat even aanpassen. Ik had een tekening gemaakt met schaal 1:5 en de maten daarvan kon ik mooi overnemen op de diverse stukken. Dat viel me niet tegen.
Hier wordt een zijkant samengesteld.

P1011678q.jpg
De twee zijkanten worden met de bovenliggers samengevoegd.

P1011679q.jpg
Met de liggers voor de wielen er aan is de basis klaar.

P1011680q.jpg
Het is overkill maar ik heb eeb extra ligger aangebracht. Dat heb ik meer gedaan om in het midden van het blad een bevestiging te hebben. Met de stoelhoeken verwacht ik enige flexibiliteit ingebouwd te hebben om het eventuele werken van het hout op te vangen.

P1011681q.jpg
De verstelspindel heeft een spoed van 2 mm dus heb ik de 1/64" verdeling vervangen door een metrische verdeling, dat ben je aan je stand verplicht.

P1011682q.jpg
Ik had geen zin om de planer met schroeven vast te zetten, deels omdat ik geen geschikte bouten kon vinden omdat de gaten nogal in de hoek zitten en deels omdat ik het materiaal niet onnodig wilde beschadigen met de boutkoppen. Dus kwamen er strippen rondom. Dat loopt niet meer weg.

P1011683q.jpg
En hier staat hij dan, klaar voor de eerste klussen. Ik moet nog wel een adapter zien te vinden voor de 74 mm uitlaat van de planer. Zodra ik weer op de fiets kan ga ik weer even winkelen, dan ga ik gelijk naar houtmaten kijken voor het te maken bureau.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Sow,dat is veel sneeuw, hier valt 't als regen.
Ben je niet bang dat de vandiktebank van het onderstel kantelt als er een lang stuk doorheen gaat (als je net te laat bent om het aan te pakken aan de achterkant)
Of ligt het zwaartepunt heel laag?
 
A

Athanor

Guest
Goedemorgen!

Handige oplossing hoor! Makkelijk om hem even in een hoek weg te zetten todat je hem nodig bent. Je hebt nu veel loze ruimte onder de machine. Misschien een leuke uitdaging om daar laden in te zetten? Mooi taps toelopende fronten enzo:rolleyes:


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.