Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

schaaltje uit Robiniawrat

Ik ben een schaaltje aan het draaien uit een wrat van een Robinia (acacia)
    Ik zit er aan te denken om op de rode lijnen met de zaag schuin af te zagen.
    Schuin naar binnen van onder naar boven en/of schuin naar beneden zodat er totaal geen lijn inzit.
    Is dit een goed idéé?

IMGP5788.jpg

Ik zou dat vreselijk zonde vinden. Zo te zien heb je eerst de binnenkant gedraaid, dat wordt lastig opspannen voor de onderkant. Het mooiste zou zijn als je de bast in tact kan laten.

Acacia kan je ook mooi donker maken met ammoniak

Wat hebben hoveniers toch een mazzel, altijd als eerste bij mooie stukken hout; -))

Ik zou in de uitgeholde binnenkant proberen een stukje hout te lijmen, daarop je schaal opspannen en dan eerst de onderkant draaien en afwerken. Daarna omdraaien en de binnenkant uithollen met behoud van de natuurlijke rand.
    Bij gevoegd een schaaltje uit Robinia zoals ik het gedaan hebt.
    Succes,
    Nico Oosthoek
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Onderkant ga ik niet draaien, heb ik op de vlakbank vlak gemaakt.
    Wat opspannen betreft, ik hou het bij de andere wratten in de gaten

Martin, ik kon vorig jaar ongeveer 10m3 Robinia-hout vol wratten te pakken krijgen.
    Heb het hier op het forum te koop gezet, eerste liefhebber moet nog komen.
    Bij Rick ligt nog één wrat en ik heb er een stelletje voor mijn eigen gehouden.
    De rest licht bij het brandhout.

Kriskras, dat lijkt mij niet mooi als je de bast laat zitten.

Nico, dat is een goede tip.
    Rond gat inmaken, een stuk rondhout in lijmen en de onderkant draaien.
    Rond gat is nog diepte genoeg voor,

Ik denk dat Nico bedoelt dat je een stuk hout in de schaal lijmt, zo goed mogelijk pas draaien op de vorm van de binnenkant.
    Ik heb trouwens wel belangstelling in een mooi wratje.

houtdraaien 2011 487.jpg

houtdraaien 2011 488.jpg

Prachtig stuk hout. Zoals Nico aangeeft blokje hout erin of nog een keer inspannen en bij voldoende hout een verzet draaien voor de chuck. Brok een beetje rond zagen en de achter/onderzijde bewerken. Daarna omspannen en de bovenzijde afwerken tot schaal met natuurrand. Daar afdekken en een beetje ammoniak erbij plaatsen. Pas op niet te lang want de verkleuring tot groen duurt niet zo lang.
    Zie foto. Mocht je nog wratten over hebben dan houd ik me aanbevolen. Wat ik van je kreeg ligt al mooi te drogen.
    Veel succes Jan.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Ik ben er mee verder gekomen.
    Aan de binnenkant een ondiep gat geboord zodat ik hem in de vierklauw kon pakken.
    Buitenkant gedraaid en geschuurd naar 400
    Binnenkant gedraaid en geschuurd naar 220
    Over de buitenkant ben ik niet tevreden, de schors is afgerond door het schuren.
    Denk dat ik hem nogmaals inspan om de buitenkant over te doen.

IMGP9574.jpg

Forum Rechten