epoxy gieten op onbehandeld eiken, maar zonder verkleuring?

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Poeh... Waar heb je die prijzen vandaan als ik vragen mag? Op die website zie ik nergens wagonplanken staan namelijk..

ik heb in ieder geval ca 115,- p.vierkante meter betaald...

Feit is wel dat ik dus ook bereid was dat Te betalen, maar wel voor een beetje nette planken, en in de juiste maat!

ik heb de handelaar vandaag de link naar dit topic gestuurd, dus ik ben erg benieuwd wat de aangeboden oplossing gaat zijn.

Heb z'n naam nog niet genoemd, maar zou het wel erg op prijs stellen als hij even reageerd...
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Ik heb nog eens even gezocht, maar de prijzen die hij hanteert, zijn voor wagonplanken (normaal gesproken) wel gangbare prijzen hoor...
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Willekeurige marktplaats advertentie :)
Dit zijn toch hele andere prijzen.

Kenmerken
Conditie : Gebruikt
Type : Plank
Houtsoort : Eiken

.
.Beschrijving
Frank Pouwer Historische Bouwmaterialen heeft een grote sortering authentieke oud eiken en grenen wagonplanken op voorraad.

Specificaties

•Lengtes van 1,00 tot 2,85m
•Breedtes van 5 tot 23cm.
•Dikte van 4 tot 7cm

De wagondelen hebben een prachtige patine en geleefde uitstraling. We hebben zowel Duitse, Belgische als Franse wagonplanken.

Deze oud eiken planken zijn van zeer goede kwaliteit en bijzonder geschikt om te gebruiken als tafelblad, vloerplanken, lambrisering of
interieurbouw.

Prijzen

•Prijzen vanaf € 10,- excl. btw per m¹ of € 50,- per m², afhankelijk van soort en maat.

Bewerkingen
Ook kunnen wij deze planken doubleren (doorzagen) en vervolgens 4-zijdig schaven met of zonder mes en groef waarna ze als vloer toegepast kunnen worden.

Droog en gesorteerd
Met 10.000 m² aan opslagruimte kunnen wij ons ruime assortiment droog opslaan. Omdat we het hout gesorteerd en gestructureerd in de loods plaatsen heeft u in een oogopslag gevonden wat u zoekt.

Meer informatie?
Voor meer informatie verzoeken wij u vriendelijk telefonisch contact met ons op te nemen of een bezoek te brengen aan onze werf.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Ja, dat kan de advertentie mooi zeggen, maar deze willekeurige meneer is toevallig die andere houthandel waar ik was geweest. 8)
Hier was ik dus 70,= meer kwijt geweest voor dezelfde stapel hout... nouja..."dezelfde"... Frank Pouwer heeft de planken reeds geschaafd op voorraad staan. Deze zijn niet rot, van de achterkant ook hard (ook bij een dikte van 55mm), en kan je dus precies een stel planken bij elkaar zoeken van wat je mooi vind (en bij elkaar past).

De prijs van 30mm dikke geschaafde wagonplanken zat bij hem op 90,= p. vierkante meter, dit liep met de verschillende diktes op tot 140,= p. vierkante meter.
 

Stevenw

Nieuw lid
23 feb 2014
2
0
Ik heb dit onderwerp even meegelezen omdat ik zelf ook een tafelblad met epoxy wilde afwerken. Ik heb daarvoor de in post #12 besproken epoxyhars LE070 gebruikt. Ik heb een oude paneeldeur uit ons huis bewerkt en opgevuld met sloophout (uitgezocht en gekocht bij bovengenoemde houthandel Frank Pouwer).

IMG_1565.jpg

Ik moet wel zeggen dat er wel enige verkleuring op getreden is bij de epoxy. De kleur komt licht gelig door, maar dat stoort mij niet. Ik kan me echter wel voorstellen dat je dat bij schoon hout liever een volledig kleurloos resultaat hebt. Mogelijk dat dan een foto-hars toch een betere optie is.

IMG_1566.jpg

De bekisting heb ik gemaakt met schilderstape (2 lagen over elkaar), dit werkt redelijk goed, alleen heb ik de tape in een net iets te vroeg stadium weg getrokken waardoor er enkele uitlopers op de rand zijn gekomen, maar die moet ik vandaag nog een keer behandelen. Als je deze na 12-24 uur zou verwijderen denk ik dat het nog wel flexibel genoeg is om geen opstaand randje achter te laten. Hij is nu ongeveer 20 uur uitgehard en nog steeds flexibel, nagel indrukken kan nog zonder dat deze blijft staan. Het is wel een klus om steeds alle bubbels te verwijderen, zeker boven kieren en knoest gaatjes, mijn advies zou nu zijn om deze zo lang mogelijk te laten verzamelen en dan om het uur te verwijderen. Als de epoxy al stroperig is geworden (na +- 3-4 uur) is deze nog flexibel genoeg om helemaal te vervloeien. Zelfs stofjes verwijderen op de onderlaag lukt dan nog zonder problemen.

De epoxy liet zich prima mengen, ruikt nauwelijks (maar ben nu ook wel wat verkouden), heb ook wat op mijn vingers gekregen, maar daar helemaal geen klachten van gehad.
Voor het gieten van een laagje van ongeveer 1mm dik, inc vullen van bijna alle kieren tussen de planken was ik 1.6kg hars en 0,96kg uitharder kwijt.

IMG_1567.jpg

Ik ben uiteindelijk wel tevreden met het resultaat, maar had achteraf misschien eerder voor een fotohars gekozen (oa. Mr Boat)

Gr

Steven
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Schitterende tafel steven en dank voor de info!

heb je'm daarna niet meer gepolijst o.i.d.?
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Het is een leuketafel geworden, maar moet toch nog iets kwijt.
Steven, dat jegeen last van de epoxy hebt gehad is niet zo verwonderlijk.
Een allergie bouwje op en als je genoeg hebt opgebouwd kun je er last van krijgen.
Ik vind het ergraar om te zien dat kosten nog moeite gespaard worden om leuk bezig te zijn methout, maar mensen alle adviezen zelfs van mensen die nu last hebben van allergiein de wind slaan
terwijl je vooreen paar dubbeltjes kunt voorkomen dat je er mee in aanraking komt
:confused: het zal wel aan mij liggen!
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Uit de woorden: maar daar helemaal geen klachten van gehad ,maak ik op dat hij de diengen die gezegd zijn over allergie wel heeft meegekregen.
Hij schrijft ook dat hij het onderwerp heeft meegelezen.

Ik denk niet dat ik me er verder mee moet bemoeien, het gaat mij immers ook niets aan hoe een ander zijn hobby uitoefend, ik vind het alleen wel opvallen verder niets.

John
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Velen op dit forum waarderen dit soort waarschuwingen wel degelijk en doen er hun voordeel mee. :). Laat je niet weerhouden om nieuwe gevallen op gevaar te wijzen. (ik ben bljven roken totdat eindelijk na jaren de waarschuwingen binnen drongen :)

mvg
klaas
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Kan toch wel zijn dat hij eerst de tafel heeft gemaakt en hierbij epoxy op zijn vingers heeft gekregen, toen later het topic heeft gelezen en bij zichzelf heeft gedacht "oh, heb ik geen last van gehad".

of wellicht heeft hij van te voren wel het topic gelezen en netjes met handschoenen gewerkt, maar desondanks TOCH wat op z'n vingers gekregen (op een moment dat hij bijv dacht dat de epoxy al harder was, maar nog stroperig bleek).

of wellicht heeft hij voor de toekomst geen enkele epoxy ambitie en is de kans van het opbouwen van de allergie dus sowieso niet aanwezig...

zijn genoeg omstandigheden om niet direct de veroordeling te doen toch?

Ik zal in ieder geval m'n best doen om huidcontact te vermijden, maar kan daar (als grootste chaoot op deze aardkloot) helaas ook geen garantie op geven, een ongelukje is zo gebeurd...
 

Stevenw

Nieuw lid
23 feb 2014
2
0
Nou om maar wat duidelijkheid te verschaffen:

-Ik heb de waarschuwingen gelezen.
-Ik heb ook de voorzorgmaatregelen getroffen, maar heb onverhoopt toch wat huidcontact gehad.

Het ging mij dus niet om de allergie, maar om de huidreacties die zouden kunnen ontstaan zoals chemische brandwonden. Ik heb inderdaad niet de ambitie om heel veel met epoxy te gaan werken, dus langdurige blootstelling zal bij mij niet gebeuren.
Ik denk dat de allergie met name wordt opgebouwd met expositie aan grote oppervlakken/gedurende langere perioden. Denk daarbij aan epoxyhars op grote oppervlakken huid, maar vooral ook het epoxy stof wat vrijkomt bij schuren en daarbij op de huid, of in de luchtwegen (veel directer contact met slijmvliezen kun je niet hebben) of veelvuldig gebruik.
Maar goed, mijn ervaring is N=1, maar dat geldt ook wel een beetje voor de ervaringen van mensen met allergie. Als epoxy zoveel/zo snel allergie zou geven dan zou het hoogst waarschijnlijk niet eens meer op de markt zijn.

Even on topic: op de vraag die eerder gesteld werd: Nee ik heb de tafel nog niet gepolijst, hij is nu nog aan het uitharden, hoop in de loop van volgende week te kunnen beginnen. Weet alleen nog niet of ik het blad ook ga polijsten, vooralsnog eerst de randen (en dan dus wel goede maatregelen tegen fijnstof :cool:)
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ik denk dat de allergie met name wordt opgebouwd met expositie aan grote oppervlakken/gedurende langere perioden. Denk daarbij aan epoxyhars op grote oppervlakken huid, maar vooral ook het epoxy stof wat vrijkomt bij schuren en daarbij op de huid, of in de luchtwegen (veel directer contact met slijmvliezen kun je niet hebben) of veelvuldig gebruik.
Maar goed, mijn ervaring is N=1, maar dat geldt ook wel een beetje voor de ervaringen van mensen met allergie. Als epoxy zoveel/zo snel allergie zou geven dan zou het hoogst waarschijnlijk niet eens meer op de markt zijn.

Kijk, en hier lees je dus meteen dat het een leek betreft die aannames doet.

Epoxy kan (let op: kan!) bij de eerste keer al een allergie veroorzaken. Epoxy is een stof (stoffen) die op de markt verhandelt mag worden mits vergezelt van een vracht aan waarschuwingstickers, veiligheidsinformatiebladen, etc en dient gebruikt te worden door mensen die hun persoonlijke beschermingsmiddelen daarbij gebruiken. Vervoer dient ook te geschieden door ADR gekwalificeerde vervoerders.


En nee. ik ben geen verwerker maar kom epoxy heel veel tegen als inspecteur die opslagen van gevaarlijke stoffen beoordeelt.

Prachtig project heb je verder Steven, echt serieus knap gedaan en ook ;t design spreekt mij zeer aan, lekker kleurrijk in dat witte kader. Mooie balans gezocht tussen de stukken sloophout!
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
@Steven: Is de tafel inmiddels af? Nog goedgekomen met die zijkanten?

Even een update van mijn kant:
Na ERRUG veel niet nagekomen afspraken, heb ik vorige week dan toch eindelijk een bosje hout waar een tafel van te maken valt! D.w.z., heb enkele planken kunnen ruilen, in ieder geval alles wat onjuist gezaagd was. Heb ook enkele planken met de rotte plekken gehouden, vond het wel erg mooie planken.
Die gast van de houthandel zei dat hij het niet zelf gezaagd had en dat het inderdaad nergens op leek...van de andere kant, was`ie er wel zelf bij met inladen en lag die stapel planken al even klaar.

Hoe dan ook, ben dus begonnen. Blad is gelijmd, poten zijn gelijmd. Helaas waren er al wat planken krom getrokken (ook in de breedte) en kwam ik erachter dat er toch ook nog verschillende diktes (+/-2mm) planken waren...Kortom, het valt nog niet mee, het is wel een beetje probleemprojectje geworden...maar de aanhouder wint, "geen dooie dingen baas", leerde m`n vader vroeger.
Dus na veel schaven en schuren, heb ik dan vandaag toch eindelijk het verstek gezaagd aan alle panelen.
En dat viel ook al weer niet mee haha, want de gehuurde DeWalt cirkelzaag kon maar tot 45 graden...wat in werkelijkheid maar 43 graden bleek te zijn (verder ging hij gewoon niet).

Na een hoop gepiel en geschaaf en gerasp op de kopse kantjes :mad:, begint het er nu toch uit te zien dat het goed gaat komen.

Zal morgen even wat foto`s knippen.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Dat hout ziet er wel erg mooi uit zo!
Gaaf hoe je het zo verwerkt hebt.
 

Ralphie-T

Actieve deelnemer
8 feb 2014
61
1
Dank!!!

poten zaten vast met dikke stalen hoekprofielen (ingefreest). Met 8mm houtbouten kan ik de planken dan allemaal het laatste stukje vasttrekken zodat ze mooi aansluiten. Uiteindelijk zullen ze ook gelijmd worden.

op dit moment ben ik een soort v groef aan het zetten tussen de planken (zowel poten als blad). Als ik dan later de epoxy ga gieten met wit pigment erin, dan zouden er theoretisch gezien iets witte lijnen moeten ontstaan tussen de planken in.

ben erg benieuwd hoe dat in praktijk uit zal gaan pakken...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.